Zijn dit de tien beste reclames van oktober?

12 november 2010

De Ster heeft de tien Gouden Loeki-kandidaten voor oktober bekendgemaakt. Ze zitten stuk voor stuk in de categorie grappig, maar dat is niet hetzelfde als effectief. Helaas, er zit een racistische spot bij, een spot waarmee kinderen worden gemanipuleerd en een pijnlijk ondoordachte spot.

De tien kanshebbers voor de Gouden Loeki van de maand oktober staan op de Ster-site. Die selectie is tot stand gekomen na een belronde door een opinieonderzoekbureau. We mogen er dus vanuit gaan dat dit de keuze is van de gemiddelde Nederlander. Waarschijnlijk is die mensen gevraagd wat ze de leukste spots vonden. Over de effectiviteit zegt het allemaal weinig. Vermakelijkheid en effectiviteit hebben maar zeer terzijde met elkaar te maken.
Laten we ze eens langslopen. Het begint met Albert Heijn-coryfee Harry Piekema in een Buzz Lightyear-pak. Toy Story, een thema waarmee mede kinderlokker Peugeot eerder dit jaar al goede sier maakte. Klanten binnenkrijgen door de kinderen te paaien met zelf ontketende rages, is blijkbaar succesvol. Het is wel een zeer aanvechtbare methode. Spotsdoorzien is er tegen. Maar de spot is op zich leuk en waarschijnlijk effectief. Ahold zou er overigens verstandig aan doen om Piekema binnenkort tot ceo te benoemen. Dan staat de koers zo op 20 euro.
De volgende kandidaat is de Gamma-reclame, waarin een poes wordt aangezet tot het aan stukken rijten van de gordijnen. Niet zo leuk als de vorige, waarin fanatiek computer-tennis spelende jongens een door moeder naar voren geschoven lamp omgooien. Doordat de spots overeenkomstig zijn, weet je wel meteen dat het om Gamma gaat.
De Bolletje-reclame met de kraamverzorgster, die na jaren beschuit met muisjes geen beschuitje meer kan zien, heeft het Nederlandse volk ook bekoord. Het is een ondoordachte reclame. Het bijzondere van gewone beschuit is juist dat die je nooit verveelt. Allerlei volkoren- en zadenbeschuiten doen dat wel. Bolletje zet nu zijn kernproduct neer als iets dat je zo langzamerhand wel zat bent en hemelt modieuze innovaties op. Het is alsof Heineken al zijn speciale bieren aanprijst, omdat een gewoon pilsje zo saai wordt. Oerstomme reclame.

Gek stemmetje
Verreweg de leukste van de tien is die van Pearle. Een motoragent tegen een oud dametje in een kleine auto: “Zo meneertje, u denkt, ik heb een snelle bak, ik trap hem eens flink op z’n staart.”
“Maar ik, ik”.
“Ja dan kunt u wel een gek stemmetje opzetten, maar daar trappen we mooi niet in.” Goed idee en perfect geacteerd. Het klassieke Pearle, Pearle, Pearle-melodietje staat garant voor de herkenning. Je kunt je alleen wel afvragen of die zichtgarantie – gratis nieuwe glazen bij een verder verval van de ogen binnen een jaar – in het echt veel voorkomt. Als dat toch het geval is, kun je beter naar een oogarts dan naar Pearle gaan.
Het jonge paar dat bij een echo opeens ziet dat er een drieling op komst is, blijkt blij met de Touran van VW. Die schijnt extra ruimte te hebben. Over de smaak van het volk valt niet te twisten, maar het bijzondere van deze spot ontgaat ons.
In de Palm-spot laten twee Vlamingen zien wat echt bourgondisch genieten is. Ze gaan bij een sentimentele film de  bioscoopzaal in en roepen dat de mannen beter naar buiten kunnen komen, alwaar gratis glazen Palm zijn te genieten. Daarna bestellen ze 50 Palmpjes en rekenen erop dat de heren wel zullen komen. Ook hier mogen we de vox populi niet schofferen. Dan volgen er twee spots van C1000 uit de Tineke Schouten-reeks. In de ene speelt ze de chique oude dame, die Chantal Janzen aanspoort tot zingen. In de andere is de volkse panterprint mevrouw met haar moeder in een scootmobiel aan het winkelen. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Tineke Schouten is hard op weg de Harry Piekema van C1000 te worden. Als je een langdurige serie neerzet en de filmpjes regelmatig ververst, kun je uitstekende zaken doen als adverteerder. C1000 lijkt een promotionele goudmijn te hebben aangeboord.
MacDonalds heeft een spot met Aziatische Nederlanders, die allemaal met regionale accenten spreken. Leuk? Nee! De spot heeft een racistische ondertoon. Aziaten horen blijkbaar met een duidelijk buitenlands accent te spreken. Als ze met regionale Nederlandse accenten spreken, weten ze hun plaats niet en zijn ze in het gunstigste geval grappig en in het slechtste belachelijk.
Panne in de duinen, zo heet de ANWB-reclame waarbij een gezin met de auto opeens binnen het schootsveld van golfers terechtkomt. Een beetje vergezocht vinden wij, maar ja, veel mensen hebben ervoor gekozen. Maar of veel mensen meteen de ANWB bellen valt te bezien.

Reacties

  1. Eddie Kooij
    8 december 2010 - 17:57

    Harry Piekema en Tineke Schouten zijn onlangs samen in een restaurant gezien. De sfeer was verre van zakelijk. Hangt hier een fusie Ahold-C1000 (Schuitma, geloof ik) in de lucht? Het TV huwelijk van het jaar.

  2. Tera
    12 februari 2014 - 04:05

    Choosing one of them depends primarily on security and also
    on your Internet connection speed. Much interest
    is being generated in the FOREX these days, thus traffic regarding this topic is
    expanding rapidly on Internet sites. Price can also be used – when it shows signs of slowing momentum it is
    best to exit.

    Here is my site :: forex cashflow method review

  3. Juliann
    6 juli 2014 - 03:13

    When someone writes an piece of writing he/she maintains the thought of a
    user in his/her mind that how a user can understand it. So
    that’s why this post is perfect. Thanks!

    Here is my weblog; Muelles cierrapuertas mostoles

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online