Westland-Utrecht: sterven in schoonheid

14 oktober 2010

Westland-Utrecht trekt de aandacht met bijna poëtische spots. Veel mensen zullen de verzelfstandigde ING-dochter nu kennen. Maar is de doelgroep van de bank wel geïnteresseerd in de producten en is Westland-Utrecht geen ziekelijk kind?

De Westland-Utrecht is een reclamecampagne gestart. De door BSUR gemaakte spots zijn betoverend mooi. De spot van de vrouw die in haar kubistische, glazen huis knielt om naar een egel op het terras te kijken, vat een uniek geluksmoment. Er wordt misschien iets te zwaar ingezet op het naïeve idee dat een mooie vrouw automatisch staat voor het goede. Maar oké.
De spot met het stroblonde kleine meisje is puurder. Ze duikt vanaf de steiger achter het huis de plas in. De hond springt achter haar aan. Vooral de beelden van het meisje onder water zien eruit alsof ze door een natuurfilmer van de BBC zijn geschoten. De derde spot in de serie, waarin zeilen centraal staat, is qua idee wat minder, maar vangt wel een moment waarop iemand één is met zijn omgeving.
Het muziekje achter de spots is zeer bepalend voor de verinnerlijkte sfeer. Het is een soort pastorale versie van Venus in Furs van The Velvet Underground. De aandacht die aan de muziek is gegeven, benadrukt het vakmanschap van Kurperhoek en Kranenborg, die de artistieke leiding hadden bij de campagne.

Doelgroep
Maar reclame is geen kunstvorm, het is een middel dat moet bijdragen aan het realiseren van commerciële, politieke, bestuurlijke of idealistische doelstellingen. En Westland-Utrecht heeft nogal wat te realiseren. De bank is nu nog een dochter van ING, maar vaart een eigen koers en zal op termijn worden afgesplitst. Dat is een eis die Brussel stelde toen ING staatssteun kreeg.
Maar hoe positioneer je een hypotheekverstrekker in een overvolle markt? Voor beleggen, een andere activiteit van Westland-Utrecht, geldt hetzelfde. Spaarders aantrekken is eveneens een probleem. Als dochter van ING mag er niet gestunt worden met rentepercentages. Via spaarders geld aantrekken, wordt dus lastig.
De bank heeft een opmerkelijke slogan: ‘Er waait een frisse wind door Nederland.’ Zoiets beweren is nogal hol als helemaal niemand die wind echt voelt. De doelgroep is door de bank keurig gedefinieerd: ‘Onafhankelijke denkers en doeners die durven dromen en die vooruit willen. Met de haren in de wind, met beide benen op de grond’. Jammer dat dergelijke types zich nu net niet door reclamespotjes iets op de mouw laten spelden. Een extra nadeeltje bij deze doelgroep is dat het logo van Westland-Utrecht vreselijk doet denken aan het Tros-logo, en dat staat voor een heel andere doelgroep.

Conclusie
Westland-Utrecht heeft mooie spots laten maken. Het zal de bank zeker een grotere naamsbekendheid opleveren, maar op welk gebied de bank zich onderscheidt van de concurrentie is onduidelijk. Hoe de bank moet overleven als ze echt op eigen wieken drijft, is ook een vraag. Misschien is het een leuk bruggenhoofd op de Nederlandse markt voor een buitenlandse financiële partij.

Reacties

  1. Willem
    14 oktober 2010 - 15:01

    “Er wordt misschien iets te zwaar ingezet op het naïeve idee dat een mooie vrouw automatisch staat voor het goede. Maar oké.”

    @Peter Haha, weer een reclamedogma doorgeprikt!

  2. peter
    23 oktober 2010 - 23:03

    “‘Onafhankelijke denkers en doeners die durven dromen en die vooruit willen. Met de haren in de wind, met beide benen op de grond’. Jammer dat dergelijke types zich nu net niet door reclamespotjes iets op de mouw laten spelden.”

    Maar wel de mensen die tot die doelgroep WILLEN behoren.

    “Een extra nadeeltje bij deze doelgroep is dat het logo van Westland-Utrecht vreselijk doet denken aan het Tros-logo, en dat staat voor een heel andere doelgroep.”

    Zie boven.

    Gezochte kritiek. Ik denk dat de campagne aan het doel beantwoordt.

  3. cjr
    5 februari 2011 - 23:39

    “De bank voor de grotere belangen” hoor ik dan, terwijl ik niet kijk. Lijkt me een averechts effect hebben. Dan kijk ik en zie ik een muis, het idee van grotere belangen is nog niet weg. Ik denk bij grote belangen meteen aan grote geldbedragen, is dat wat ze willen? Ja maar moet dat in reclame?

  4. sjoko
    1 maart 2011 - 02:32

    ik vind ‘t een puin reklame-spot ,….vooral door dat irritante misselijke goedkope deuntje

  5. Margurite Demary
    27 januari 2014 - 14:03

    I’m not a Merc fan But I have to admire the dedication to preserve all these cars and parts ., Superior Luck .

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  6. Milagros
    11 mei 2014 - 01:44

    Eսhh êtes voսs sûr de ce quе vous écrivez ?

    my web sitе :: pοrn (crabbyjungle8302.blog.com)

  7. Shane
    17 mei 2014 - 13:53

    Vachement fascinant, mon petit doigt me dit que ce post
    devrait intéresser mon ami

    Have a look at my web blog négresse chaude du vagin – accurateclerk3726.blog.com -

  8. Rubye
    8 juni 2014 - 23:33

    Je suis clairement du même avis que toi

    my blog post … femme enculeuse

  9. Sven
    12 juli 2014 - 09:40

    Cet article est plein de conseils

    Here is my web blog: xxx femme insatiable

  10. Carly Iveans
    7 juli 2017 - 22:30

    Very good written information. It will be useful to everyone who utilizes it, including yours truly :) . Keep up the good work – can’r wait to read more posts.

    http://tinyurl.com/ya6l2uce

  11. Ellsworth Makey
    15 juli 2017 - 16:25

    I’m impressed, I must say. Actually not often do I encounter a weblog that’s each educative and entertaining, and let me tell you, you will have hit the nail on the head. Your concept is excellent; the issue is something that not sufficient people are speaking intelligently about. I am very happy that I stumbled across this in my search for something relating to this.

    http://angelqhxo936blog.blogzet.com/regional-dentist-an-overview-115338

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online