Waarom Edet in ontwikkelingshulp is gegaan?

25 oktober 2010

Edet heeft een project in Afrika. Ergens in Zuid-Soedan worden toiletten gebouwd op kosten van moederbedrijf SCA. Is zoiets nu een goede reden om over te stappen op Edet of zitten er andere kanten aan zo’n initiatief?

En dat was nummer vier. Na de SCA-merken Tena, Tork en Libresse, heeft nu ook Edet-toiletpapier een goed doel in Afrika. In alle gevallen gaat het om een samenwerking met ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. Voor Edet is een project in Soedan opgezet. Er zullen hygiënische toiletten bij scholen worden gebouwd, om zo kindersterfte door infectieziektes tegen te gaan. In allerlei reclame-uitingen, waaronder tv-spots, wordt de consument aangespoord om de actieverpakking van Edet te kopen. Per rol doneert Edet dan een bedragje voor het project.
De spot is niet beschikbaar op Youtube, maar als u kijkt naar de Libresse-spot, kunt u zich een goede voorstelling maken van hoe hij eruit ziet. Hetzelfde dorp, dezelfde schooluniformen, dezelfde toon in de stem. De boodschap is duidelijk: er gebeuren daar allerlei zaken die niet goed zijn en SCA, als betrokken bedrijf, wil daar met hulp van de consument wat aan doen.
In de video ziet u een samenvatting van het evenement dat SCA in Madurodam organiseerde, om de samenwerking met Oxfam Novib te lanceren. De ster van de show is Ariette Brouwer, de grote baas van SCA Nederland. Deze lichtelijk geaffecteerd sprekende dame, legt uit dat SCA een voorloper is op het gebied van milieuvriendelijkheid en nu graag de helpende hand wil bieden in de derde wereld. Mevrouw Brouwer is ook zelf in het gebied geweest: “Ik heb met eigen ogen gezien dat daar echt wel een gebrek aan hygiëne is.” Goed om te weten, zou je zeggen. Ze sluit af met de volgende zin: “Waar het uiteindelijk om gaat, is: SCA, Oxfam Novib en de consument, samen voor een beter Zuid-Soedan.” Dat is typisch zo’n zin die een tekstschrijver van het reclamebureau heeft bedacht. “Geloof me Ariette, zo heeft die boodschap veel meer impact.”

Sinterklaas
Al met al niets op aan te merken. Toch? Een bedrijf denkt eindelijk eens niet alleen aan winst, maar ook aan de vele mensen in de wereld die het een stuk minder hebben dan wij. Jammer, maar de werkelijkheid is net iets anders.
SCA is een aan de beursgenoteerd bedrijf. Managers van beursfondsen hebben in feite maar één opdracht: creëer zoveel mogelijk aandeelhouderswaarde. Dat betekent dat geen manager het in zijn hoofd haalt om Sinterklaas te spelen. Daarop zou hij of zij keihard worden afgerekend. Ontslag is een levensgroot risico.
Waarom stuurt SCA dan toch geld naar Afrika? De actie is niet meer dan een marketingstrategie. Het geld komt dan ook gegarandeerd uit het marketingbudget en misschien nog voor een stukje uit de omzetstijging die aantoonbaar is terug te voeren op de actie. De actie is in essentie bedoeld om ervoor te zorgen dat de aandeelhouders de waarde van hun aandelen zien stijgen en niet dalen.
Zo’n samenwerking met een onberispelijke organisatie als Oxfam Novib werkt imagoversterkend voor SCA, zeker omdat de producten vooral aan vrouwen worden verkocht. Die zijn vaak wat gevoeliger voor initiatieven waarmee de medemens wordt geholpen. Als de klanten mannen waren, was het misschien effectiever geweest om een voetbalclub of een wielerploeg te sponsoren. Het zijn zakelijke afwegingen. Met innerlijke bewogenheid en oprechte betrokkenheid heeft het allemaal niets te maken. Zo werkt het bedrijfsleven niet.
Maar wat nu als je als klant in de winkel staat en je hebt WC-papier nodig? Je kunt je gebruikelijke merk kopen. Dat is vast een prima product met een redelijke prijs. Je kunt ook iets voor Afrika doen en een actieverpakking van Edet kopen. Op dat laatste speculeert SCA. Mocht je kampen met dit dilemma, doneer dan een bepaald bedrag aan Oxfam Novib en laat je in de supermarkt leiden door prijs en kwaliteit en de verhouding tussen die twee. Zorg ervoor dat zo’n goede doelenactie niet ten koste gaat van de rationaliteit van de afwegingen die je als consument dagelijks maakt.

Conclusie
SCA werkt niet samen met Oxfam Novib om goede werken in Afrika te verrichten, maar om het eigen imago te verbeteren en zo extra klanten te winnen. Het initiatief moet de aandeelhouders ten goede komen. Initiatieven die ten koste gaan van de winst per aandeel zijn absoluut taboe.

Reacties

  1. Roderick van Weerdesteyn
    25 oktober 2010 - 12:27

    Laten we niet belanden in hypocrisie: de notie van oprecht altruisme is sowieso een Machiavellistisch bijproduct van de evolutie van het menselijk genoom.

    Bron: Richard Dawkins (1976), The Selfish Gene, Oxford University Press, ISBN 019857519X

  2. W. Kok
    8 november 2010 - 02:42

    Dat altruïsme slechts een bedenksel is weten we natuurlijk al sinds Peter Kropotkins Gegenseitige Hilfe in der Tier- und Menschenwelt … maar sinds wanneer is Oxfam Novib een onberispelijke organisatie?

  3. admin
    8 november 2010 - 03:12

    Geen goede doelenorganisatie is onberispelijk. Ook daar spelen allerlei persoonlijke motieven een belangrijke rol. De perceptie van de gewone man is echter dat dergelijke clubs uitsluitend het goede nastreven. Juist dat maakt Oxfam-Novib zo interessant voor SCA.

  4. Rob van Baars
    8 november 2010 - 14:31

    Met z’n allen vormen we de maatschappij. In een ver verleden was het zo dat alles wat geproduceerd werd ook werd afgenomen. In een wat minder ver verleden was het zo dat bedrijven (ja met winstdoelstellingen) de wensen van de klanten meer centraal stelden en zich op deze wijze (winstgevend) konden onderscheiden. Nu lijkt de hele wereld heftig in beweging en zijn we een nieuw tijdperk ingegaan. Een tijdperk waarin we met z’n allen beseffen dat we een rol moeten spelen en bemerken dat we invloed kunnen uitoefenen (niet alleen Youp vh Hek). Organisaties hebben aldus een rol te spelen rondom thema’s als duurzaamheid, integratie e.d., goede doelen hebben aldus te maken met (terecht) teruglopende overheidsfinanciering en consumenten consumeren niet alleen meer maar produceren mee. Dat, nu in het begin van dit tijdperk, sommige acties wellicht wat onbeholpen overkomen, moge zo zijn. De toonzetting van het artikel is met een verwijtende toon geschreven en mist het bewustzijn dat we samen aan een nieuwe toekomst begonnen zijn. Hoe kunnen (oa) SCA en Oxfam het nog beter doen?

  5. admin
    2 december 2010 - 18:46

    Als bedrijven zich echt betrokken voelen, moeten ze niet eerst een kosten/baten-analyse maken, maar gewoon doneren, zonder er ruchtbaarheid aan te geven. Op het moment is het allemaal onderdeel van de schone schijn-cultuur waarin we zijn terechtgekomen. Een wereld waarin BN’ers graag meedoen aan een actie omdat het goed is voor het imago en waarin bedrijven zich voordoen als verkapte goede doelenorganisaties. Neem iemand als Joop vd Ende, die wordt geen cent rijker van het Nieuwe de la Mar-theater. Het project komt voort uit liefde voor podiumkunsten. Zo’n houding is puurder en inspirerender.

  6. Amanda
    10 april 2013 - 05:40

    Hello there, just became aware of your blog through Google, and
    found that it’s truly informative. I am going to watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers!

    my blog post – Jeremy Scott Adidas

  7. Chang
    17 december 2013 - 17:09

    Have you ever considered about adding a little bit more
    than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything.
    Nevertheless imagine if you added some great visuals or videos to give your posts more, “pop”!
    Your content is excellent but with images and videos, this
    blog could definitely be one of the best in its field.
    Amazing blog!

    My webpage: live mistress cams

  8. Stephany
    17 april 2014 - 20:52

    I always spent my half an hour to read this website’s articles daily along with a
    mug of coffee.

    My web site ladyboy webcams

  9. Jerric
    11 juli 2014 - 21:11

    My dear lady, I’m so delighted to have found your rioetdnin of the foundational Christine De Pizan ( CdP ) headdress. I’ve done several iterations of the later version and am trying to work out some alternate theories of construction for use in an A and S demo I’m doing out here in The West in June. I’d love to get in touch with you to compare some thoughts and will probably be sending some folks to your website to check out your online article.As a note, when I lived in Atlantia (2000-2007) I was known as Brighid Big Hat not sure how far north you play but you might remember me!

  10. Nabeel
    22 juli 2014 - 06:14

    The other day, I bonked my head on the boys’ top bunk, so I know your pain.Insult to inujry?When I turned around to stand up straight, I also smashed my face against the ladder.There were definite man-tears.

  11. louboutin homme
    25 juli 2014 - 15:55

    Thank you for everything I to obtain removed typically the Atmosphere by broadband internet. Plus blaming this isp for any bandwidth difficulties and will now have to appologise.
    louboutin homme http://www.gehel.net/img/louboutin-pas-cher/

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online