VVD gelooft in kracht van herhaling

12 mei 2011

Twee keer direct achter elkaar hetzelfde filmpje uitzenden. De VVD gelooft blijkbaar dat je de kijker zo beter bij zijn kladden grijpt. De vraagt is of dat ook zo is.

De VVD is in essentie een managers- en ondernemerspartij. Dat verklaart mogelijk de opmerkelijke reclametechnieken die de partij toepast. Zo’n voormalige Unilever- jongen als Mark Rutte weet natuurlijk heel goed wat je met reclame en marketing kunt bereiken. Marketing zit in het DNA van die partij.
Neem nu het filmpje dat de VVD de laatste tijd in de zendtijd voor politieke partijen laten zien. Het is een keurig spotje, waarin de spreekstem uitlegt dat de VVD orde op zaken wil stellen in Nederland. Impliciet is de bewering dat er in het verleden een potje van is gemaakt. Vooral op het gebied van economie, veiligheid, immigratie en integratie moet er actie worden ondernomen. Het leuke is dat de laatste drie begrippen min of meer voor hetzelfde staan of elkaar in ieder geval stevig overlappen. Vrij vertaald betekenen ze samen: als we minder buitenlanders binnen de grenzen zouden hebben, zou het hier natuurlijk een stuk beter marcheren. In hoeverre die boodschap hout snijdt doet er hier niet toe, maar hij klinkt in de VVD-versie een stuk beschaafder dan de meer populistische anti-islamboodschap van Wilders. Toch appelleren ze aan dezelfde nationalistische gevoelens.
Vervolgens krijgen we drie mannen te zien die na elkaar als talking heads uitleggen waarom ze het belangrijk vinden om niet alleen te stemmen op de VVD, maar ook lid te zijn. Frisse, nette mannen, die overduidelijk heilig geloven in de liberale uitgangspunten. De stem legt uit dat de VVD ‘uw’ stem nodig heeft. Ook als er geen verkiezingen zijn: word lid.
Afgelopen, denk je dan als kijker. Maar nee hoor, het filmpje begint doodleuk van voren af aan. Eerst denk je nog dat er een onverwachtse wending komt, maar ze vertonen het filmpje gewoon nog een keer. Dat is wel een beetje raar. Waarschijnlijk heeft onderzoek aangetoond dat een boodschap die direct herhaald wordt veel beter beklijft dan een die één keer wordt uitgezonden.
Als reguliere adverteerder doe je zo iets merkwaardigs niet zo snel. Het alternatief is werken met van die korte stukjes die wat later in het blok de kernboodschap nog even herhalen: tags. Vaak wordt dezelfde spot ook in opeenvolgende blokken vertoond. Maar dat soort trucs kan de VVD niet uithalen, want als partij heb je maar af en toe zendtijd. Dus kiezen ze ervoor hun spot doodleuk twee keer achterelkaar te vertonen.

Conclusie
Waarschijnlijk klopt de theorie dat door herhaling de boodschap beter blijft hangen, maar als kijker denk je toch met name dat dit wel heel vreemd is. Het lijkt eigenlijk een vergissing. Zo’n truc moet subtiel worden toegepast. Nu denkt de kijker vooral dat ze bij de VVD te weinig film hebben om de zendtijd te vullen en dat daarom hetzelfde filmpje door gebrek aan materiaal wordt herhaald. Als bezuinigingsmaatregel of zo.

Nog geen reacties

Wees de eerste!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online