Voor Zalando is de vrouw een koopzieke dwaas

3 december 2010

Zalando verkoopt alle merken schoenen via zijn webwinkel. In de spot wordt een man getoond die overspannen is van de schoenenmanie van zijn vrouw. Hij adviseert alle mannen om hun vrouw weg te houden van de Zalando-site, anders raken ook die verslaafd. Een (quasi) kritische spot, maar de belangrijkste vraag komt niet aan de orde. Zijn schoenen wel zo geschikt voor een webwinkel?

De reclame van Zalando.nl zit tegendraads in elkaar. Een man in een slecht verlichte ruimte, het lijkt een schuilkelder, verkeert duidelijk op het randje van een inzinking. Hij drukt alle andere mannen op het hart ervoor te zorgen dat vrouwen, vriendinnen en zussen nooit achter het bestaan van de online-schoenwinkel Zalando mogen komen. Deze schoensite heeft zijn leven namelijk kapotgemaakt. Hij knipt het licht aan en we zien wandkasten met valkje van circa 30 bij 30 centimeter. In ieder vakje staat een paar dure vrouwenschoenen, allemaal van grote merken. “Duizenden”, roept hij wanhopig. Zijn vrouw heeft door Zalando een gevaarlijke schoenenverslaving opgelopen en spendeert blijkbaar kapitalen via deze site.
Vervolgens zegt hij dat het ergste is dat schoenen kosteloos worden bezorgd en dat ze ook kosteloos teruggestuurd kunnen worden, mocht de klant niet tevreden zijn.
Op dat moment gaat elders in huis de bel. Zijn vrouw doet open en een man van een expresdienst staat voor de deur. Hij heeft vijf schoenendozen in zijn armen. De vrouw schreeuwt van opwinding en elders in het huis schreeuwt de man uit wanhoop. De bezorger schreeuwt dan ook maar mee.
Het bijzondere is dat de spot eruit ziet als pure antireclame. De boodschap is dat je er als man maar beter voor kunt zorgen, dat de vrouw in je leven niet te weten komt dat Zalando.nl bestaat. De keerzijde van deze waarschuwing is natuurlijk dat alle kijkende vrouwen meteen weten dat ze zo snel mogelijk naar Zalando.nl moeten surfen.

Vernederend
Deze anti-reclame is een frisse manier van reclame maken, maar wat vinden vrouwen van deze spot? Hij past helemaal in de trend om vrouwen te definiëren op basis van één eigenschap. Je hebt ondermeer de supermoeder; de verleidster; het cosmeticaprinsesje en de koopzieke jonge vrouw. De vrouw in de Zalando-spot is koopziek. De suggestie is dat als het erop aan komt, iedere vrouw geneigd is tot irrationeel koopgedrag. Eigenlijk is dat een nogal vernederend cliché. Hoe komt Zalando er eigenlijk bij om de klantengroep waar de grootste omzet vandaan komt, zo te schofferen.
Verder kun je je afvragen of schoenen wel het meest ideale product zijn om via een site te kopen. Ga op een zaterdag eens een uur in een zaak zitten waar damesschoenen worden verkocht. Dat is een proces van passen, uitproberen, keurend voor de spiegel staan, afkeuren en snel naar de volgende winkel toe. Je mag bij Zalando de schoenen terugsturen, maar er zijn vrouwen die in de winkel wel tien paar uitproberen. Het wordt een langdurig proces om zo’n zaterdagse winkelsessie bij Zalando te kopiëren. Bedenk eens wat er allemaal fout kan gaan: de kleur is toch anders dan op de site, liever een halve maat groter want deze lopen niet lekker, staan toch niet goed bij die nieuwe jurk, dat bandje doet pijn aan mijn hiel, de hak is lager dan gedacht. Schoenen zijn misschien toch meer een winkelproduct.

Conclusie
Zalando verkoopt schoenen via een online-dienst. Dat is niet ideaal, want vooral vrouwenschoenen zijn een product dat beoordeeld en uitgeprobeerd moet worden in de winkel. Verder wordt in de spot gesuggereerd dat alle vrouwen geneigd zijn tot irrationeel koopgedrag. Het is de vraag of de gemiddelde vrouw er wel van is gediend om als een karikatuur te worden neergezet.     

Reacties

  1. Herman
    4 december 2010 - 00:07

    Ga eens een uur in een kledingwinkel zitten
    en je ziet hetzelfde patroon.
    Toch wordt er steeds meer kleding via o.a. Marktplaats verkocht.
    Waarom zou dat met schoenen niet kunnen ?

    Groet, Herman

  2. admin
    4 december 2010 - 10:03

    Whahahahha, ik moet toegeven dat deze dame zich daar ook schuldig
    aan maakt.
    En schoenen over internet, nee dat is niks voor mij. Schoenen moet je zien, voelen, passen etc voordat je ze koopt.

    mvg
    een dame

    Een overgezette reactie op de Nujij-versie

  3. admin
    4 december 2010 - 10:07

    Ik heb 1 kast voor al mijn kleding
    Mijn vrouw heeft er 2 in de slaapkamer en een op de zolder
    En nog zeggen ik moet kleren kopen voor de kerst
    Heb niets om aan te trekken.

    Een overgezette reactie op de Nujij-versie

  4. Tjonge jonge
    18 december 2010 - 02:05

    Waar sommigen zich al niet druk over maken. Trouwens, wat ben ik blij dat ik alleenstaand ben…………

  5. sue
    13 maart 2011 - 03:52

    on top………ik erger me dood aan de generalisering van de vrouw als zijnde dom koopziek wellustig object…….ik ben er in ieder geval NIET van gediend als karikatuur te worden neergezet. Sterker nog, ik walg ervan, want Zalando is niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn. Het is jammer dat het gemiddeld geestelijk vermogen zo erbarmelijk laag is dat een groot deel van de bevolking ervan overtuigd is dat dat generaliserende beeld van de vrouw overeenkomt met de werkelijkheid.

  6. Saskia
    21 maart 2011 - 18:58

    De nieuwe reclame is werkelijk om van te braken…

  7. cj
    12 mei 2011 - 16:16

    ben het met voorgaande 3 eens, nieuwe commercial laat alleen zulke koopzieke en hysterische types zien (mannen en vrouwen). Dit leidt er alleen toe dat ik nooit iets bij hen zal kopen. Maar misschien anderen wel dan is het een succes…

  8. Jef
    10 oktober 2012 - 23:45

    Met zulke onnozle en vervelende reclame verkoopt u eerstdaags geen enkele schoen meer

  9. kleding kopen
    2 maart 2013 - 13:06

    Thank you a bunch for sharing this with all people you actually realize what you are talking about! Bookmarked. Kindly additionally discuss with my web site =). We could have a hyperlink change arrangement among us

  10. Lindsey
    3 mei 2014 - 04:15

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was
    curious what all is needed to get setup? I’m assuming having a blog
    like yours would cost a pretty penny? I’m not very web smart
    so I’m not 100% positive. Any suggestions or advice would be greatly appreciated.
    Appreciate it

    Also visit my website :: http://www.youtube.com/watch?v=KIoOayZ3VZ4

  11. Tamela
    11 mei 2014 - 19:53

    I’m really enjoying the design and layout of your site.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often.
    Did you hire out a designer to create your theme?
    Fantastic work!

    My site … industrial roofing contractors toronto [Tamela]

  12. ニューバランス H710 F フロストグレー
    23 mei 2014 - 20:20

    Details– bag May Have A Substantial role In Any Website administration
    ニューバランス H710 F フロストグレー http://www.carolinaonthefly.com/お買い得new-balanceニューバランスh710-fフロストグレー送料無料-jp-3626.html

  13. Madison
    5 augustus 2014 - 01:56

    Should yoou have even minor ctacks with your basement partitions,
    drinkoing water might get as a result of. Teams from 20 universities from around the globe participatyed by
    invitation in the U. Natural Stone Indeia is remarkable in looks annd strength.

    My web site – Cincinnati Roofer

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online