VGZ wil begrip keuzevrijheid erin rammen

20 november 2011

De concurrentie tussen de zorgverzekeraars is moordend. Die strijd beperkt zich tegenwoordig niet tot het premieniveau, ook het imago wordt als wapen ingezet. VGZ probeert zich te profileren als de zorgverzekeraar met de meeste keuze, maar het is de vraag of daarmee de werkelijkheid geen geweld wordt aangedaan.

De nieuwe spot van Zorgverzekeraar VGZ gaat over keuzevrijheid. Interessant want VGZ heeft juist veel kritiek gehad op de inperking van de keuzevrijheid van de verzekerden. Dat zit zo, de klant heeft bij VGZ twee mogelijkheden: of een dekking in natura of een restitutiedekking. Bij de dekking in natura wordt alles betaald en afgehandeld door VGZ. De verzekerde wordt alle rompslomp uit handen genomen.

Bijpassen
Bij deze keuze hoort wel dat de verzekerden alleen gebruik mogen maken van instellingen waarmee VGZ een contract heeft. Dus u kunt misschien niet naar uw eigen fysiotherapeut op 2 kilometer afstand, maar wel naar een andere op 5 kilometer bij u vandaan. Volgens VGZ kiest 95 procent voor zo’n dekking in natura. Logisch, want bij een restitutiedekking krijg je een vast bedrag overgemaakt. Als de behandeling duurder uitvalt, moet je wel uit eigen zak bijpassen. Dat voelt eng.

Reclame truc
Waarom kiest VGZ juist nu voor een spot waarin een vorm van keuzevrijheid als een sterke kant wordt neergezet? Dat is vooral een slimme reclametruc. De kritiek op gebrek aan vrijheid van keuze van de zorginstelling, wordt bestreden met een spot waarin een andere vorm van keuzevrijheid centraal staat. Het is de bedoeling dat de consument ondanks alle kritiek VGZ toch vooral associeert met het keuzevrijheid.

Topper
Een belangrijk punt dat de verzekeraar verzuimt in de spot aan de orde te stellen, is dat de zorgprofessionals waaruit je kunt kiezen allemaal werken bij instellingen waarmee VGZ een contract heeft. Of iedere individuele verzekerde zo echt uitkomt bij de voor zijn probleem beste professional is de vraag. Er zijn echt enorme kwaliteitsverschillen tussen zorgprofessionals. Je hebt wereldklasse in Nederland en types die onder de middenmaat presteren. Wat nu als zo’n topper net bij de verkeerde instelling werkt?

Wachtlijst
In de spot krijgt de verzekerde drie artsen voorgelegd. De eerste is een uitstekende arts, de tweede heeft veel ervaring met de operatie en bij de derde kun je meteen worden geholpen. Maar ja, wat is een uitstekende arts? Is dat bij de beste 10 procent? De nummer twee is een ervaren arts. Dat klinkt goed, maar hoe vaak heeft hij fatale fouten gemaakt. De derde heeft geen wachtlijst. Is dat omdat hij heel efficiënt werkt of omdat hij wordt gemeden vanwege een slechte reputatie?

Confronterend

Mensen keuzes laten maken over zaken waar ze totaal geen inzicht in hebben, is zinloos. Bij dit soort keuzes hoort een lijst waarop artsen via een sterrensysteem worden gewaardeerd. De beste krijgt vijf sterren en de slechtste één ster. Confronterend voor de arts, maar wel duidelijk.
Overigens gaf na enige aandringen de persvoorlichter van VGZ toe dat de gemiddelde verzekerde inderdaad totaal niet instaat is om een zinnige keuze te maken tussen professionals. ‘Is dit dan geen misleidende reclame?’ vroeg ik. “Ach wij spreken liever van uitvergroting van de werkelijkheid.”

Andere interessante verzekeringsspots: Centraal Beheer, De Amersfoortse, Zwitserleven, Univé.

Reacties

  1. Harry Romijn Breda
    30 november 2011 - 13:34

    Keuzevrijheid ?
    Per 12 juli 2010 VGZ antwoord op mijn vraag Bumrungrad Zhs -Bangkok te mogen gebruiken, gezien de wachttijden bij Amphia Breda en de pijn. En daar ik voor een trip in Bangkok was..
    Geen probleem, rekening voorschieten en hier declareren.
    (opmerking medisch specialist, die uiteindelijk in maart 2011 in Belgie de zaak overnam: “Het is niet te begrijpen, dat patient niet veel meer geklaagd heeft over de pijn”)

    Totdat de gespecificeerde rekeningen bij VGZ lagen:
    - Eerst vraagtekens achter het niveau van Bumrungrad ziekenhuis ( toch en van de top-10 medische bestemmingen ter wereld, die het overgrote deel van 1.2 mln buitenlandse medische toeristen per jaar naar Thailand voor haar rekening neemt)
    - Toen de kunde van de behandelende medische specialisten (Dr Verapan, toch in Duitsland bevoegd als medisch docent en specialist)
    - Daarna over de tweetaligheid van de factuur: Thais / Engels, toch het minste wat je van zo’n internationaal georiënteerd Thais ziekenhuis mag stellen. Idem als van een Brussels’ ziekenhuis: Frans/Vlaams. Een Nederlands cq Vlaams ziekenhuis stelt haar facturen in het Nederlands, een Thais ziekenhuis,… in het Thais
    - Toen, vrijdag 8 juli 2011 10:11 ineens nieuwe voorwaarden: “Zowel voor de declaratie van de 1) zorg in Bumrungrad als de 2) vervoerskosten die u vergoed wilt krijgen. Voor beide zaken is vooraf een schriftelijke machtiging nodig met een kostenraming, behandelplan en medische verklaring”.
    Ad 1) Sorry, maar voor een poliklinische behandeling, als gevolg van een verwijzing door mijn eigen huisarts, waar u zelf per 12 juli 2010 al een accoord op hebt gegeven ? ? En totaal NIET eerst vermeld op de e-mail van maandag 12 juli 2010 12:57
    Ad 2) is door de behandelend medisch specialist in UW contract ziekenhuis AZ Klina-Brasschaat liggend transport voorgeschreven, en onder geen enkele voorwaarde zitten, geheel in overeenstemming met uw eigen voorwaarden. Rolstoelvervoer als door VGZ maximaal toegelaten is dus kolder.
    - Als laatste: de facturen waren niet gespecificeerd genoeg ondanks dat alles tot zelfs een doosje naalden van Euro 6,25 was uitgesplitst. Hoe en wat dan wel…daar kon uw heer dhr Peter Trooster van de klachtenafdeling van VGZ op 19 aug “geen uitspraak over doen”. Men zou haast gaan denken, dat men heel duidelijk rekening houdt met de onmogelijkheid om – terug in Nederland – alsnog vanuit Thailand een specificatie uiteindelijk naar de zin van VGZ bij elkaar te krijgen.

    Conclusie: Rechtsbijstand verzekering mag de keuzevrijheid van VGZ zien te bewerkstelligen.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online