Verzekert De Amersfoortse sores tussen de oren?

22 april 2011

Binnenvaartschipper Berend is vol lof over de hulp die hij kreeg van de Amersfoortse nadat zijn schip was gezonken. Een werknemers van de maatschappij is vooral zeer te spreken over de medemenselijkheid van zijn werkgever. Wat Berend in geld uitgedrukt nu precies heeft ontvangen, blijft volstrekt onduidelijk.

De Amersfoortse is blijkbaar nog steeds zeer in zijn nopjes met zijn onthaaste campagne gericht op inkomensverzekeringen voor ondernemers. De spots zijn al jaren te zien. Wat onze visie is op deze campagne hebben we al eerder uiteengezet. Die komt erop neer dat het ondernemerstype psychologisch bekeken helemaal niets ziet in een extreem ontspannen werksfeer. Dergelijke mensen willen urgentie voelen. Van dat relaxte gedoe worden ze nerveus. Maar vooruit, dat zijn zaken die De Amersfoortse volledig zelf moet uitknobbelen.
Wie de conclusie denkt te kunnen trekken dat De Amersfoortse reclamemensen in dienst heeft met een totaal gebrek aan psychologisch inzicht, heeft het mis. De recente uitbreiding van de spot is namelijk zeer gehaaid. Na de onthaaste vrije natuurspot wordt tegenwoordig verderop in het reclameblok een tag uitgezonden. Je weet wel, zo’n kort stukje waarin nog wat extra informatie wordt gegeven. De Amersfoortse refereert daarin aan ene Berend, “die na een traumatische ervaring niet meer werken kon.” Er is een stapeltje bankbiljetten bij getekend, om te suggereren dat Berend er financieel zeker niet slechter op is geworden. Er staat ook een site bij waarop het verhaal van Berend, maar ook dat van Harry en Brian is te horen.
Berend is de interessantste van de drie. Zijn probleem is namelijk psychisch van aard. De vuistregel in de verzekeringssector is dat psychische ziektebeelden voor ondernemers niet te verzekeren zijn. Er bestaat geen burnout-polis. Logisch, anders zou iedere ondernemer die op een bankroet afkoerst, meteen zwaar overspannen gedrag fingeren. Je kunt  zo’n klacht met geen test controleren.
Binnenvaartschipper Berend vertelt hoe zijn schip zonk. Hij wist weg te komen en belandde in januari in het ijskoude water van de Eemshaven. Al snel werd duidelijk dat hij arbeidsongeschikt was geworden en een psychotherapeut nodig had. Het verhaal is dat het geweldig was dat De Amersfoortse die kosten vergoedde, anders had hij nooit genoeg vermogen overgehouden om weer voor zichzelf te beginnen. Dat klinkt niet spectaculair, want iedere willekeurige ziektekostenverzekeraar zou dergelijke kosten voor zijn rekening nemen. Het is geen onderscheidend product.
Er wordt in het clipje verder niets gezegd over een maandbedrag dat gedurende de periode van arbeidsongeschiktheid werd overgemaakt op Berends rekening. Misschien heeft De Amerfoortse dat wel gedaan, maar uit het filmpje blijkt dit niet.  Het kan even goed dat Berend en zijn gezin hebben moeten leven van eigen besparingen of van geleend geld? Dat maandelijkse gezinsinkomen is vele malen belangrijker dan de kosten van een psychoterapeut. Zo iemand  kost misschien 120 euro per keer en dat een tot twee per week. Peanuts!
De eindigheid van de hulp wordt ook aangestipt in het filmpje. Dat gebeurt weliswaar subtiel, maar toch duidelijk.
De belangrijkste verzekering voor iemand als Berend, waar zo’n beetje alles mee valt of staat, is natuurlijk die op zijn schip. Die loopt ongetwijfeld bij een gespecialiseerde maatschappij. Dat schip is zijn bedrijf en de dekking daarop bepaalt vooral of hij weer voor zichzelf kan beginnen of met een schadepost van miljoenen blijft zitten.

Conclusie
In het filmpje wordt de indruk gewekt dat De Amersfoortse een betrokken maatschappij is, die binnenvaartschipper Berend tijdens zijn moeilijke periode volledig uit de wind heeft gehouden. Goed beschouwd is het enige dat in het filmpje wordt beweerd, dat ze de kosten voor de therapeut een tijdje op zich hebben genomen. Mogelijk geeft het filmpje maar een klein deel van de werkelijkheid weer en heeft Berend ook een ruime maandelijkse uitkering ontvangen. Wees daarvan echter niet te zeker, want psychische problemen bij ondernemers worden door verzekeraars beschouwd als zeer glad ijs.

Reacties

  1. Enow
    4 mei 2011 - 13:16

    Het maakt mij niet uit wat ze zeggen daar bij De Amersfoortse. Door hun volstrekt geschifte onthaast reclame hebben ze al hun geloofwaardigheid verloren. En dan te bedenken dat er iemand is die betaald heeft gekregen voor zo’n abominabel idee. Die heer of dame is vast de enige die nu lacht!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online