Vermeend NSB-bedrijf Essent heeft leuke spot

29 januari 2011

In de nieuwe spot van NL Energie wordt Essent neergezet als een Duitse mantelorganisatie. De spot speelt in op anti-Duitse sentimenten en dat is niet chique. Maar hoe presenteert Essent zich in zijn spots?

In het voorgaande stuk gingen we in op de manier waarop de NL Energie concurrent Essent neerzet als een soort NSB-bedrijf. De NEM vindt dat Essent heult met de voormalige bezetter. Dat is een aardige aanleiding om eens naar een recente spot van Essent te kijken. We kozen ‘de zonnebank’.

We beginnen met het einde. Essent sluit al zijn spots af met een ultrakorte slagzin: Essent levert. We stelden al op 29 september vast dat dit een weinigzeggend zinnetje is. Alle energiemaatschappijen leveren. Het is nooit zo dat mensen met een Nuon-contract opeens zonder stroom zitten, terwijl uit de stopcontacten van de buren met een Essent-contract nog volop stroom komt.
Maar het filmpje zelf is leuk en behoorlijk illustratief. Het gaat over een stel dat een zonnebank heeft gekocht. Het zijn nette, maar wel een beetje ordinaire mensen. Hij heeft een soort permanentje en zij is geblondeerd. In het hele huis lijkt een vreemd soort schijnsel te hangen. De man heeft een wit T-shirt aan en hij is extreem bruin. Er ligt een brief op de deurmat. De man pakt hem, opent hem en schrikt. Hij loopt meteen naar boven naar zijn vrouw. Die blijkt al even bruin als hij. De oorzaak van al die gebronsdheid wordt ook meteen duidelijk, want in de kamer staat een zonnebank. Ondanks dat de vrouw er net onder vandaan is, staat hij op volle kracht te stralen. De kamer wordt verlicht door UV-stralen.

Slurpen
Die brief blijkt een afrekening van het energiebedrijf. De stroomrekening is enorm opgelopen en ze hebben beiden geen idee hoe dat zo heeft kunnen gebeuren. Op de achtergrond staat de zonnebank onbelemmerd energie te slurpen.
De gebruikelijke, zeer overtuigend klinkende stem legt uit dat dit je met de Essent Verbruiksmanger niet was overkomen en waarschijnlijk hebben ze daar gelijk in.
Bij deze spot vragen we ons alleen een ding af. Hoe ervaren de vele geblondeerde, zonnebankbruine mensen in Nederland deze spot. Lachen ze erom en herkennen ze zichzelf niet, of zijn ze gekwetst? Waarschijnlijk het eerste.

Conclusie
Deze spot is grappig en eigenlijk alleen maar informatief. Veel oninteressanter kun je het niet krijgen als reclamewatcher.

Reacties

  1. Zetta Waska
    27 januari 2014 - 17:21

    They’ve franchised so they’re no prolonged a one-shot, but MacKenzie River carved out a pretty very good niche of unusual toppings and unexpected combos (and upscale charges) correct below in Montana, The us.

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  2. Jaquelyn Czosek
    11 februari 2014 - 08:19

    Forgive my stupidity, but I can’t for your life of me come across your sites rss feeds. Mind directing me to it? Many thanks.

    http://www.uJXyXjAcjtuJXyXjAcjt.com/uJXyXjAcjtuJXyXjAcjt

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online