Verantwoordelijke moeders kiezen Olvarit

15 januari 2011

Olvarit zet in zijn Complete Care-spot een baby eerst een biefstuk voor en dan een soort clubsandwich. Het kind haalt zijn neus ervoor op. Daarna wordt uit de boodschap duidelijk dat je kinderen geen voedsel voor volwassenen moet geven. Ze hebben namelijk voedingsbehoeften die sterk afwijken van die van volwassenen. Olvarit is dé oplossing. Het ondersteunt de groei en ontwikkeling (wat is ondersteunen?) en leidt tot gezonde, blije baby’s. Is dit nu allemaal echt waar?


De spot voor Olvarit Complete Care is zeer geraffineerd in elkaar gezet. Het is duidelijk dat Olvarit zich met deze reclame richt op de moderne projectmoeder, die alles perfect wil doen. Dat is de gebruikelijke strategie, die we al eerder hebben besproken bij Nutrilon.
Er zit een leuke baby aan tafel. Hij heeft een slabbetje voor en wacht tot hij zijn eten krijgt. Opeens wordt er een enorme biefstuk voor hem neergezet. Hij kijkt bijna verstoord: “Wat maak je me nou?” De clubsandwich die volgt, leidt zelfs tot gapen. Een gezaghebbende, kordate, jonge vrouwenstem zegt: “Baby’s hebben meer ijzer nodig en minder eiwit. Meer zink en minder zout. Dat kan best ingewikkeld zijn.” Met andere woorden: babyvoeding samenstellen is werk voor wetenschappers. Aanvankelijk werden er bij de spot ook getallen genoemd. Iets in de trant van: zes keer meer zink dan een volwassene. Dat is eruit gehaald, mogelijk was de informatie niet geheel correct.
Na de twee voorbeelden van baby-onvriendelijk voedsel komt de moeder met een potje Olvarit Complete Care bij de kleine. Meteen verschijnt er een geweldige lach op het gezichtje. De kordate stem noemt de voordelen van Olvarit op: “Met Olvarit ondersteun je de groei en ontwikkeling van je baby.” Het woord ‘ondersteunen’ is een zeer populair in de reclamewereld. Het verplicht namelijk tot niets, maar klinkt wel geweldig positief. Wat betekent ‘groei ondersteunen’? Groeit de baby dan sneller, voorkomt Olvarit dat de kleine ook in periodes van krimp terechtkomt, is de kwaliteit van het weefsel van Olvarit-baby’s beter? Zeg het maar.

Ontkracht
De slotzin zou opheldering kunnen brengen: “Olvarit Complete Care, want gezonde baby’s zijn blije baby’s.” Blijkbaar wil de reclamemaker suggereren dat Olvarit Complete Care baby’s gezond maakt of houdt. Dat is een stevige bewering, die ze bij Numico nooit hard kunnen maken. Ook de bewering dat gezonde baby’s blij zijn, is nogal boud. We kennen allemaal voorbeelden van kerngezonde huilbaby’s. Die moeders kunnen Olvarit voeren wat ze willen, maar het blijven kerngezonde huilbaby’s.
Voor ouders die willen weten of het echt zo lastig is om baby’s een evenwichtige voeding te geven, zonder de hulp van Olvarit in te roepen, zijn er sites genoeg waarop de stelling van Olvarit wordt ontkracht. De site van Medicinfo is zeer verhelderend en ook op die van het Voedingscentrum valt veel behartigenswaardige informatie te lezen over hoe een kind prima kan opgroeien door met de pot mee te eten.

Conclusie
Olvarit wekt de suggestie, dat het eigenlijk niet mogelijk is om op eigen houtje een baby evenwichtig te voeden. Er wordt geschermd met een onduidelijke term als ‘ondersteunen’ en er wordt geprobeerd de kijker een verband te laten leggen tussen Olvarit en gezondheid. In werkelijkheid is het geen enkel probleem om een baby uit de pot mee te laten eten. Het heeft zelfs voordelen. Kinderen leren dat eten substantie heeft en ze wennen op een heel natuurlijke manier de verschillende smaken te waarderen. Met de smurriestructuur van Olvarit lukt dat een stuk minder.

Reacties

  1. Debora
    16 januari 2011 - 16:48

    Ik erger mij in steeds sterkere mate aan dit soort bedrijven die hun klanten een minderwaardigheidscomplex proberen aan te praten. Zegt ook wel wat over het product denk ik dan, dat je het niet verkocht krijgt aan mensen met zelfvertrouwen.
    Ik ben geen moeder. Was ik het wel dan zou ik direct dit merk uit m’n huis verbannen.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online