Venus-mesjes brengen de godin niet in je boven

20 maart 2011

Veel reclame gaat er vanuit dat de vrouw in wezen dom is en makkelijke te paaien met irreële droombeelden. Een nieuw ‘meesterwerk’ in dit genre komt van Gillette, dat beweert dat zijn Venus-mesjes de godin die in elke vrouw zit, naar boven brengen. Tja.

Gillette heeft een scheermesje voor vrouwenbenen en voor de reclamespot hebben ze Jennifer Lopez ingehuurd. Er is een Nederlandse versie van de spot, maar op Youtube staat alleen de Amerikaanse. Gillette zet niet zomaar in op effectieve ontharing, nee Gillette wil de godin in iedere vrouw naar de oppervlakte brengen: The inner goddes.
Blijkbaar is Jennifer Lopez een schoolvoorbeeld van een vrouw die de godin binnenin haar heeft weten te onthullen. Daar ontspoort de reclame al meteen. Jennifer Lopez een godin? We zien een bikkelharde, overambitieuze vrouw, die in een entourage om haar heen heeft, die is ingehuurd om haar op handen te dragen.
Daar komt bij dat we hier te maken hebben met niet meer dan een song and dance-artieste. Een zeer succesvolle, maar toch. Ze behoort niet tot de scheppende genieën van de muziek en juist dat scheppende wordt vaak gezien als de goddelijke vonk. Hoewel dat ook maar een manier van uitdrukken is.

Evolutionair

Goddelijk schijnt in de spot volledig te staan voor de buitenkant. Het refereert aan de vrouw als verleidster. Kortom, eerder hoer dan madonna (de bijbelse madonna voor alle duidelijkheid.) Het gevoel van macht en zelfbevestiging dat een verleidster ervaart als ze een man het hoofd op hol brengt, wordt hier gezien als goddelijk. En dat gevoel van macht kun je krijgen door je benen met
Venus van Gillette te scheren. Het zijn wonderlijke redeneringen.
Je kunt de zaak ook evolutionair bekijken. Het streven om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn is evolutionair bepaald. De vrouw verwerft zich zo een positie, waarin ze uit een grotere groep potentiële partners kan kiezen en beter de beste vader voor haar toekomstige nageslacht kan uitkiezen. Evolutionair gedrag uit het handboek.
Voor alle duidelijkheid, als er twee stromingen zijn die elkaar uitsluiten dan zijn het evolutie en religie. Godinnen horen zonder twijfel tot het domein van de religie en een verleidster tot het domein van de evolutieleer.
Het zou interessant zijn om te weten of dit soort onzin echt werkt. Waarschijnlijk wel. Kijk naar bijvoorbeeld de spots van L’Oreal, Nivea, Garnier of Sanex. Ze drijven allemaal op een soort van vrouwelijke mystiek.
Een ding staat vast, Robby van Leeuwen, de schrijver van Venus, ziet zijn kip met de gouden eieren weer een mooi ei leggen. Superster Jennifer Lopez is opeens de circa honderd en vijftigste vertolk(st)er van deze Haagse klassieker. Kassa!

Conclusie
Vrouwen hebben zover wij hebben kunnen nagaan geen innerlijke godin. Als ze die wel mochten hebben, kunnen we je garanderen dat die niet onthuld wordt door je benen met Venus van Gillette te scheren.

Reacties

  1. Herman
    22 maart 2011 - 21:16

    Op het einde komen ook nog even wat kinderen in beeld.
    Zeker om een bredere doelgroep te bereiken. Zo van kijk “behalve mannenverslindsters zijn we ook goede moeders” Of andersom, maar dat bedoelen ze vast niet.

    Groet, Herman

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online