Univé meet zich heilig imago aan

16 september 2010

Univé probeert over te komen als een menslievende organisatie, zonder winstoogmerk. In werkelijkheid is Univé net zo zakelijk en op winst belust als elke andere verzekeraar.

Univé laat in de spot beelden van mensen zien die spontaan bereid zijn tot helpen. Marco Borsato, als sympathiek War Child-icoon, past goed in zo’n clipje. In de stromende regen staat een klein meisje te wachten op een handtekening. Marco heeft zichtbaar haast, maar zet uiteraard de handtekening. Een van zijn begeleiders, een grote sterke man, aarzelt geen seconde en geeft zijn paraplu aan het kleine meisje en loopt zelf door in de regen. In de spot zit nog een aantal momenten waarop mensen zich even opstellen als betrokken medemens, die het eigenbelang even laten varen. Je krijgt er gewoon een warm gevoel bij en dat wordt nog versterkt door dat fijne getokkel op een akoestische gitaar. En dan komt de stem, “Niet voor jezelf leven. Het bestaat nog. Univé de verzekeraar zonder winstoogmerk.”
Je moet sterk in je schoenen staan om dan niet een heel klein beetje verkocht te zijn. Maar is Univé inderdaad zo’n altruïstische organisatie? Om te beginnen is Univé helemaal niet dé verzekeraar zonder winstoogmerk, maar een van de vele verzekeraars zonder winst oogmerk. Het is gewoon een onderlinge verzekeraar, zeg maar een coöperatie. Daar zijn er hele reeksen van. Onder Achmea hangen bijvoorbeeld FBTO, Avero, Interpolis en Zilveren Kruis. Allemaal zonder winstoogmerk. Univé hangt zelf, met een aantal andere onderlinge verzekeraars, onder de UVIT-holding. Niets bijzonders dus, de klanten heten alleen leden.

Investeren
Verder betekent ‘zonder winstoogmerk’ niet dat er geen winst wordt gemaakt. Net als verzekeraars mét winstoogmerk, als Aegon, Nationale Nederlanden en ASR, streven de onderlinge verzekeraars naar het voortdurend verhogen van de winst. Dat is ook nodig om te kunnen blijven investeren. Voor iedere grote investering, zoals een overname, moet worden gespaard of geleend. Nieuwe aandelen uitgeven kan niet. UVIT, de topcoöperatie waar Univé onder valt, behaalde in 2009 een nettowinst van 292 miljoen euro.
Hebben onderlinge maatschappijen per definitie een betere prijs/kwaliteit-verhouding dan maatschappijen met aandeelhouders? Er is niets dat daar op wijst. Logisch, alle verzekeraars opereren in dezelfde markt en kunnen alleen overleven als ze concurrerend zijn.
Verzekeraars hebben de neiging om moeilijk te doen als er uitgekeerd moet worden. Je mag toch verwachten dat Univé, met zijn ‘niet voor jezelf leven’-slogan, daarop een uitzondering is. De reacties van klanten wekken de indruk dat ook dit niet per definitie waar is.

Conclusie: Net als andere verzekeraars is Univé een zakelijke organisatie, die zichzelf oplegt om ieder jaar een gezonde winstgroei te behalen. Alleen hoeft deze winst niet gedeeltelijk te worden uitgekeerd aan aandeelhouders. In de praktijk is er voor de klant weinig verschil tussen maatschappijen met en zonder aandeelhouders.

Reacties

  1. Mark
    16 september 2010 - 19:05

    Hier valt nog wel wat op af te dingen. Univé pretendeert nergens de enige verzekeraar zonder winstoogmerk te zijn, maar gaat er wel prat op niet naar winstmaximalisatie te streven. Zeker in de schadeverzekeringsmarkt is Univé daarmee een uitzondering op de regel – want de Achmea-groep bijvoorbeeld is via holding Eureko weldegelijk beursgenoteerd.

    Wat ‘geen winstoogmerk’ immers werkelijk wil zeggen is dat winstbejag niet het hoofddoel van de onderneming is. Als coöperatie streeft Univé boven alles naar het optimaal bedienen van zijn klanten , die ook via ledenraden er toezicht houden dat dit gebeurt. En dit is geen nietzeggende formaliteit, in tegendeel: de directie van Univé moet jaarlijks aan deze ledenraden verantwoording afleggen over het gevoerde beleid.

    Natuurlijk streeft ook Univé naar een gezonde bedrijfsvoering en dus een streven naar winst; dat is immers nodig om de organisatie draaiende te kunnen houden. De winst wordt echter weer geïnvesteerd in de onderneming (o.a. in innovatie) en in projecten die relevant zijn voor de leden. Een overschot aan winst wordt weer teruggegeven aan de leden.

    Dit is een fundamenteel verschil met puur commercieel ingestelde verzekeraars, die winstmaximalisatie als hoofddoel hebben. Zij leggen immers geen verantwoording af aan hun leden/verzekerden, maar aan hun aandeelhouders – en die willen doorgaans alleen maar geld zien. Bij Univé is dat geen argument – daar staat de dienstverlening aan de klanten voorop.

    En dat blijkt ook uit de feiten. Univé kwam vorig jaar bijvoorbeeld in maar liefst vijf verschillende onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoeken als beste verzekeraar uit de bus (zie http://www.unive.nl/prijzenkast). Als je dat weet te presteren, mag je best een slogan als ‘niet voor jezelf leven’ gebruiken.

  2. admin
    16 september 2010 - 22:48

    Volgens mij betekent ‘dé verzekeraar zonder winstoogmerk’ gewoon de enige. Het is
    natuurlijk semantiek, maar zo zal de kijker het zeker ervaren en dat is natuurlijk ook de bedoeling van deze spot. Er zijn trouwens twee keuzes, of je ziet af van winst en wordt zó goedkoop dat je de hele markt domineert, of je bent even duur als de rest maar je potentiële winst verdwijnt aan inefficiënte bedrijfsvoering.

  3. Mark
    17 september 2010 - 10:40

    Het is inderdaad semantiek. Maar persoonlijk denk ik niet dat het gebruik van ‘de’ op deze manier in een reclameslogan exclusiviteit impliceert, zoals jij stelt – het is eerder bedoeld om extra nadruk te leggen. Er zijn legio voorbeelden van – denk bijvoorbeeld aan ‘De bank’ (ABN Amro), ‘De zorgverbeteraar’ (Agis) of ‘de lokale sleutelspecialist op de hoek’. Niemand zal uit die slogans het idee hebben gekregen dat ABN Amro de enige bank is, of Agis het enige bedrijf dat zich inzet voor verbetering van de zorg. Wel dat die bedrijven zich met de genoemde kenmerken willen profileren.

    Dat van die twee keuzes vind ik een vreemd standpunt, want er zijn natuurlijk veel meer opties om je te onderscheiden als bedrijf dan prijs alleen. Dienstverlening bijvoorbeeld. Zo heeft Unive als een van de weinige schadeverzekeraars eigen verzekeringswinkels in het hele land, waar je gewoon kunt binnenlopen en al je vragen kwijt kunt.

    Zo’n service betekent natuurlijk dat je niet in alle gevallen de goedkoopste zal zijn, maar wel dat je je klanten direct en persoonlijk kunt helpen. En er zijn nog steeds een heleboel mensen die dat belangrijker vinden dan een paar euro extra voordeel.

    Unive-klanten hebben in elk geval een zekerheid: de winst die Unive maakt komt linksom of rechtsom weer bij hen terecht, o.a. via premiekorting of -teruggave, verbeterde dienstverlening of nieuwe producten. Daar heb je natuurlijk niet altijd persoonlijk profijt van, maar je weet in elk geval dat het ten goede komt aan je medeverzekerden – in lijn met de cooperatieve gedachte.

    Bij een commerciele verzekeraar daarentegen zal er altijd een deel van de winst wegvloeien naar anonieme aandeelhouders – en daar zie je hoe dan ook niets meer van terug.

  4. admin
    17 september 2010 - 15:04

    Het is natuurlijk een bekend verhaal en ik heb niets tegen coöperatieve instellingen. Mijn probleem is dat Univé zich voordoet als heiliger dan heilig en doet alsof het staat voor het goede in de wereld. Dat is een gotspe.
    Pas trouwens op, niet aan winstmaximalisatie doen, kan ook worden gedefinieerd als toestaan dat er inefficiënties in het bedrijf zitten. Daar heeft geen klant baat bij.
    Als ik het goed begrijp betekent ‘dé’ bij Univé dat het bedrijf boven alle andere onderlinge verzekeraars staat. Dat is een stevige bewering. Vinden de zusterbedrijven binnen UVIT dat ook? Maar goed in reclame mag veel. Mijn advies aan Univé is alleen om in volgende campagnes niet te doen alsof het een soort charitatieve instelling is. Als daar al sprake van zou zijn, dan is het een stuk chiquer en geloofwaardiger om anderen dat te laten zeggen.

  5. Ron
    27 november 2011 - 10:43

    Gemangeld om droomauto door Univé.Lees dit afschuwelijke waargebeurde verhaal in de Telegraaf van 27-11-11.

  6. Femmy Saal
    19 september 2012 - 10:55

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online