Tyrecenter nu al kandidaat voor Loden Loekie

8 januari 2011

Bij Tyrecenter hebben ze het vast ergens gelezen: sex sells. Reclamebureau Aan Zee kreeg de opdracht een dubbelzinnige spot te maken. “Leg het er maar lekker dik bovenop.” Een blond type, naaldhakken en een strak, rood, kort jurkje. Een stem met een Amerikaans nepaccent spreekt een dubbelzinnige tekst uit en de vrouw lacht lief naar de monteur. Stoot je met dit soort reclame niet juist grote groepen klanten af? Bekijk ‘m en oordeel zelf.

Onlangs maakte een lezer ons attent op de nieuwe Tyrecenter-spot. Bij deze spot bekruipt je het gevoel, dat het reclamebureau specifiek de opdracht heeft gekregen, een kanshebber voor de Loden Loekie te maken. Dat is natuurlijk niet zo. Tyrecenter wilde gewoon een echte mannenspot maken. Je ziet de gedachtegang zo voor je: banden hebben met auto’s te maken, auto’s zijn mannendingen, mannen zijn gek op een beetje ordinaire vrouwen, dus banden verkoop je door in je spot een vrouw van het type lustobject centraal te stellen.
Waarschijnlijk maakt Tyrecenter daar een geweldige denkfout. In de eerste plaats rijden niet alleen mannen in auto’s. Er zijn grote aantallen vrouwen die dat ook doen. Veel van hen zullen dit spotje als pure antireclame ervaren. Die ziet Tyrecenter dus nooit meer terug in hun filialen.

Vrachtwagenchauffeur
In de tweede plaats is er een enorme groep mannen die zich dood ergert aan dit soort spots. Het is een beetje een stereotype, maar deze spot is gericht op lager opgeleide mannen. De gemiddelde vrachtwagenchauffeur zal hem veel positiever beoordelen dan, laten we zeggen, de gemiddelde leraar. Toch wil Tyrecenter ze beiden als klant hebben.
De spot is al zeer irritant als je het geluid uitzet, maar met het geluid erbij stijgt de ergernis tot een dramatisch niveau. De acteur die de spot heeft ingesproken, bedient zich van een volstrekt ongeloofwaardig Amerikaans accent. Waarom die man niet gewoon Nederlands spreekt, is onduidelijk. Is Tyrecenter onderdeel van een Amerikaans concern of vond iemand dat accent gewoon reuze grappig?
Wat de stem zegt, is zonder twijfel bedoeld als amusant dubbelzinnig. Alles slaat zowel op de band als op de fantasie die de bandenmonteur heeft over de blondine op haar naaldhakken en in haar fel rode mini-jurkje. Aan het eind worden er zelf nog wat verhulde seksuele toespelingen gemaakt: “De right rubber en het beste contact met de weg. Dat voel je.” Als je weet dat rubber in het Amerikaans ook wordt gebruikt voor condoom, wordt ook deze dubbelzinnigheid pijnlijk duidelijk.

Conclusie
Je kunt de Tyrecenter-reclame zien als een soort satire, als totaal over de top en daarom juist zo grappig. Maar de knipoog die bij satire hoort, ontbreekt totaal. Dit is slechte Tony Curtis en Marilyn Monroe-humor: Some like it hot. Dat kon allemaal in 1959. Zonder ook maar het begin van een moreel oordeel uit te spreken, vrees ik dat Tyrecenter met de spot meer mensen afstoot dan aantrekt.

Reacties

  1. Herman
    8 januari 2011 - 22:57

    Misschien dacht Tyrecenter “pitspoezen passen, behalve in de F1
    ook wel in een gewone garage”.

    groet, Herman

  2. Debora
    9 januari 2011 - 02:11

    Is dit wel echt? De vrouw ziet er wel heel erg ge-blue-screened uit en een deel van de beelden komt duidelijk uit de oude reclame: http://www.youtube.com/watch?v=q5jqRS7Y7NI
    En hoewel beide reclames een stem met nep Amerikaans accent hebben, is het volgens mij een andere stem. Persiflage misschien?

  3. Herman
    9 januari 2011 - 21:22

    Debora,

    i.d.d. alsof je naar een hologram kijkt, wel één van zeer goede
    kwaliteit dat dan wel.
    Bedoel je een persiflage op Tel Sell ?

    groet, Herman

  4. Debora
    10 januari 2011 - 01:56

    @Herman Ik bedoelde meer een persiflage op de eerdere Tyrecenter reclame.

  5. bram
    11 januari 2011 - 00:38

    Beste Debora, waarom zou een bedrijf een persiflage maken op zijn eigen reclame daar hebben ze zichzelf toch alleen maar mee? Mvg Bram

  6. Debora
    11 januari 2011 - 11:46

    @bram Is er dan bewijs dat deze reclame is gemaakt door een reclamebureau en in opdracht van Tyrecenter? Wat ik zie is een redelijk belabberde blue-screen invoeging op beelden van een oude reclame. Daar kan iedereen toch mee rommelen?

  7. Peter
    11 januari 2011 - 13:19

    Als dat zo is dan moet Tyrecenter zich meteen melden op deze site. De spot staat gewoon op Youtube. Het lijkt me trouwens een vrij kostbare zaak om een hobbyfilmpje te maken met een professioneel model en een getrainde voice over. Is er een concurrent die daarvoor in de buidel wil tasten? Overigens staat er een verslag van een bedrijfsfeest op internet met exact dezelfde nep-Amerikaanse stem.

  8. bram
    11 januari 2011 - 16:07

    Ik schat de kans zeer klein dat een concurrerend bedrijf dit zou doen, een reclame maken en uitzenden is al erg duur. En het bedrijf dat dit zou doen zou dan ook grote problemen riskeren. Bram

  9. Debora
    11 januari 2011 - 16:48

    Ik heb de reclame nog niet op TV gezien. Is ‘ie daar wel getoond, dan zit ik er natuurlijk naast.
    Maar ik vind dit er niet professioneel uit zien, de schone dame kan ook iemands lieve buuf zijn en ik hoor niets bijzonder getrainds aan de voice over. Ik denk dus ook niet aan een concurrent, maar aan een amateur film enthousiast. Daar zijn er zat van die dit soort filmpjes op YouTube zetten

  10. Peter
    11 januari 2011 - 17:39

    Enige extra info. De vrouw is het befaamde model Anouska Wink. De opname is op 13 december in de studio gemaakt met een Chromakey-scherm. Deze informatie komt van het web en wordt toegeschreven aan Luc van Bussel, de grote man achter Profile TyreCenter.

  11. X
    11 januari 2011 - 19:51

    Ik zie deze reclamespot vrijwel dagelijks op televisie voorbijkomen. Vind ‘em eigenlijk wel geinig…schaamschaam. De “knipoog” zit in de laatste sekonde

  12. Gerard
    11 januari 2011 - 21:03

    Het is wel een hele slechte reclame als mensen twijfelen of hij wel echt is..

  13. philip bueters
    14 januari 2011 - 21:11

    Ja, ik schrok ook wakker bij “rubber”, echt over de rand. Maar de combi pitspoezen en banden blijkt onuitroeibaar. Profile Tyrecenter heeft ook een prachtige glossy met dames op de cover, Pirelli natuurlijk zijn legendarische kalender. Op autobeurzen zijn half ontklede modellen jarenlang not done geweest (Alfa hield stug vol), nu zijn ze weer bon ton. Met verplichte fotoseries van “beursbabes” op elke auto-website.
    Ik ben zeer voor schoon en naakt, maar hou het nou eens gescheiden van dingen die er niets mee te maken hebben!
    Oh ja, en Tyrecenter heet liever Profile Tyrecenter.

  14. Ad Giesen
    10 maart 2013 - 13:06

    Im vindt de reclame van Tore Center wel Leukämie, Alleen al om de Monteur in het Filmpje ,onze eigen Bassist van de. Tribute to the Cats band Kees geweldig

  15. Tawnya
    19 maart 2013 - 08:47

    It’s very trouble-free to find out any topic on web as compared to textbooks, as I found this paragraph at this web page.

    Feel free to surf to my website … rubber stamps

  16. Josefina Mizuno
    21 januari 2014 - 01:13

    I really like the dress but know you would appear fab in both! I cannot believe anything in the store are going to be 1/2 off! WOW, wish I lived closer because I like The Limited.

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

  17. Yong
    22 maart 2014 - 02:43

    Personn should purchhase these network card numbers in ordeer to
    enjoy more and more services and facilities of play station.
    Single-use Equipment from Halo 3turns into reusable and swappable Armor Abilitfies for Reach.
    Secondly, a phishing website that collects information would probably not need to bait the user into clicking it if thee account could already be taen so easily.

    my web page psn code generator no surveys no download

  18. Nicholas
    30 mei 2014 - 23:19

    This is a topic which is close to my heart… Many thanks!
    Exactly where are your contact details though?

    Check ouut my web page: el cajon ca family dentist (Nicholas)

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online