TV-campagne Carglass geen garantie voor kwaliteit

16 december 2010

Carglass adverteert heel fanatiek op televisie. Hoewel er zeker concurrenten zijn, is Carglass voor veel mensen de eerste keus geworden in geval van sores met een autoruit. Toch is Carglass geen onbesproken dienstverlener. Enkele klachten zijn: te duur, te veel bezig met overbodige klusjes en soms ook nog onvakkundig. Lees wat de rest van de klachten is en wie die volwaardige concurrenten zijn.

In de Verenigde Staten kijken ze erg positief tegen reclame aan. ‘Het recht om te kiezen’, luidt de slagzin waarmee de essentie van reclame daar wordt samengevat. Het is een wat eendimensionale benadering, maar in het geval van herstellers van autoruiten zou je de consument wat meer keuzes gunnen.
In die sector is Carglass namelijk de enige die fors investeert in televisiereclame. Dat legt ze waarschijnlijk geen windeieren, want ondertussen weet de gemiddelde Nederlander niet beter dan dat je bij problemen met een autoruit Carglass belt. Het bedrijf wordt in de spotjes neergezet als een soort wegenwacht voor glasschade. Opmerkelijk is dat wordt benadrukt dat de dienstverlening van Carglass voor de klant meestal gratis is. In werkelijkheid zijn het meestal peperdure klussen, die soms wel en soms niet door de verzekering worden vergoed. Het is sowieso niet in de haak om het accent te leggen op het gegeven dat het de verzekerde klant niets kost. Het is immers de klant zelf die premie betaalt voor een verzekering die de schade dekt. Wat Carglass doet is zoiets als een apotheker die op zijn winkel zet: bij mij zijn de medicijnen gratis.
Voor mensen die geloven dat Carglass echt de enige specialist is in de autoruitensector, geven we hier een aantal alternatieven: Kwik-Fit, Euronet Autoruiten, Glassconnect, Glasgarage en uw eigen vaste garage natuurlijk. Of ze beter, goedkoper of betrouwbaarder zijn, is lastig te bepalen, maar Carglass zelf is in ieder geval geen smetteloze dienstverlener. Dat blijkt wel uit een klachtenpagina die Start 1-2 voor Carglass-klanten heeft gereserveerd. Natuurlijk zijn verontwaardigde klanten eerder geneigd om een reactie te plaatsen op zo’n site dan tevreden klanten, maar toch.

Gemelde klachten:

- Bij reparatie schiet het sterretje soms door en de ruit moet geheel worden vervangen.
- De dienst blijkt erg duur als je zelf moet betalen.
- Vaak betaalt men sowieso zelf, of via eigen risico, of om no claim niet te verliezen.
- Er bestaat een neiging om zo goed als nieuwe ruitenwissers toch te vervangen.
- Er zijn gevallen van beschadigingen aan de auto. Monteur ontkent glashard.
- Er zijn klachten over onvakkundige medewerkers.
- Vraag of bepaalde verzekering de klus dekt, soms onterecht me ‘ja’ beantwoord.
- Er zijn ergernissen over lange aanrijtijden en wachtdagen.
- Carglass is veel duurder dan de meeste concurrenten.

Conclusie
Carglass is niet de door en door betrouwbare, hyper efficiënt organisatie die het probeert te lijken. Mogelijk laten de concurrenten net zo veel steken vallen als Carglass, het tegendeel valt moeilijk te bewijzen. Het probleem is echter dat Carglass nu als enige grote aantallen klanten werft via de televisie. Daardoor onttrekt het bedrijf zich een beetje aan de reinigende en louterende werking van eerlijke concurrentie. Natuurlijk zal Carglass stellen dat het ieder bedrijf vrij staat om ook via de televisie reclame te maken. En daar hebben ze absoluut gelijk in.  

Reacties

  1. Frank
    16 december 2010 - 09:44

    Beetje eenzijdig verhaal. Inderdaad, Carglass maakt veel reclame op tv, maar het staat voor elke glashersteller vrij om dit te doen. En om dan je conclusie te baseren op 47 reviews bij start12 (waar enkele andere bekende glasschadeherstellers veel slechter uit de bus komen) vind ik dan een beetje kort door de bocht.

    Zelf heb ik ooit midden in de nacht met een ingeslagen zijruit langs de kant van de weg gestaan en toen vond ik het wat fijn dat Carglass een soort ‘wegenwacht’ was die me kon helpen. Denk niet dat veel andere bedrijven dit 24/7 doen.
    Mijn ervaringen met Carglass zijn dus juist wel dat ze betrouwbaar en zeer service gericht zijn.

  2. Bert
    5 augustus 2011 - 08:55

    Al moet ik kilometers omrijden, ik ga never naar carglas. Door die reclame de hele dag door heb ik een gruwelijke hekel gekregen aan carglas!!!

  3. mike
    31 augustus 2011 - 00:47

    Zonder agressie te willen uitlokken, maar ik heb daadwerkelijk een sch..thekel aan heel die Gods geklaagde reclame de gehele dag door. Ik deel zeker mijn mening met Bert hierboven. Betrouwbaar kan ik ze niet noemen als ik de verschillende recensies lees. Natuurlijk staat men vrij reclame te maken hoeveel men maar wilt, maar als het een terreur gaat worden (zoals ik dat persoonlijk ervaar) op de Nederlandse televisie met de verschrikkelijke slecht geacteerde klaagzang van de acteurs met hun slechte manier van reclame maken, en dat ieder reclameblok, dan is het alles behalve leuk meer. Ik zeg ook altijd. Als ik ooit iets krijg aan een ruit, dan zal ik zeker niet langs dit bedrijf rijden. Ik rijd liever een blok om voor een bedrijf, dat mij niet irriteert. Erg hé, dat ik me nu zo uit, terwijl ze het niets kan schelen ook, en wat schiet ik er daadwerkelijk mee op? Tja, dat ik het maar eens van me afgeschreven heb! Ps. Ik ben alles behalve gewelddadig of anderszins, dus geen zorgen nodig. Het is slechts een uiting van mijn mening in de frustratie, die dit bedrijf bij mij opgeroepen heeft.

  4. Camilla
    10 september 2012 - 14:36

    Hey very nice blog!

    Also visit my web blog :: サングラス 人気

  5. Hans
    9 december 2012 - 18:12

    Mijn ervaring met Carglass: Je brengt je auto voor een sterretje, “gratis” te repareren… Jammer Jammer… tijdens die reparatie is de ruit helemaal gescheurd. Dat wordt een nieuwe voorruit, kost jou je eigen risico en kost je verzekering een nieuwe ruit. En Carglass… is de lachende derde.

  6. Hai Syrek
    24 januari 2014 - 03:38

    “Luckily, the driver escapes seconds in advance of certain death.”

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

  7. Koen
    8 juli 2014 - 11:27

    Tsja, er zijn altijd wel voor- en nadelen op te noemen, en iemand kan bij het beste bedrijf ever nog een negatieve ervaring hebben, dus ik zou niet alle reviews te serieus nemen.. Het is belangrijk om voor jezelf uit te zoeken welke autogarage voor jou het beste werkt, en ga niet te veel op meningen van anderen af..

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online