Sylvie geeft in Gillette-spot les in narcisme

5 februari 2011

Gillette is een product voor mannen en dient dus door mannen te worden aangeprezen. Vrouwen hebben geen benul van wat een prettig mesje is. Hoe komt Gillette er dan bij om Sylvie van der Vaart in de nieuwe spot te laten spelen? Rafael zou perfect zijn, maar die is waarschijnlijk niet geïnteresseerd in dat soort gekkigheid.

Sylvie van der Vaart is in Nederland en Duistland voor veel vrouwen een rolmodel. Waarschijnlijk geeft de opsomming onder haar foto op de omslag van de Cosmopolitan precies weer waarom: sterk, sexy, slim. Dat is toch wat iedere ‘moderne’ vrouw wil zijn? Die drie termen kun je overigens prima vertalen als extreem ambitieus, met de uitstraling van een dure call girl en ontzettend gehaaid. Hoe je het fenomeen Sylvie ook in woorden vat, het onderliggende deffect blijft hetzelfde: narcisme. In bepaalde opzichten zou je Sylvie van der Vaart kunnen beschouwen als een nieuwe Mick Jagger. Mick staat al tientallen jaren onbedreigd bovenaan de lijst van mondiale showbusiness-narcisten. Een belemmering voor langdurig succes is het deffect dus niet.
Sylvie is op het moment te zien in een reclame voor Gillette. Het bovenstaande filmpje is niet de spot zelf, maar meer the making of . Het is pijnlijk hoe ze, zogenaamd buiten de werkelijke opnames om, ongegeneerd haar liefde voor het merk Gillette belijdt. Ja, ze houdt nu eenmaal enorm van gladgeschoren mannen, vooral omdat het zo aangenaam is om een gladde huid op je eigen huid te voelen. En als Rafael glad geschoren is, dan wil ze hem meteen zoenen en knuffelen. Want onderdeel van het imago van Sylvie is de onvoorwaardelijke liefde voor Rafael. Ze gaat enthousiast verder over Rafaels voorkeur voor Gillette-mesjes, dus deze reclame viel precies op zijn plaats. Dit wordt allemaal gezegd met de blijmoedige, positieve, sterke, sexy en slimme uitstraling van het idool.

Vlekken
Als je de spot bekijkt bekruipt je een vreemd gevoel. Rafael acteert niet mee, maar hij zit toch in de spot. Hij zit blijkbaar op de bank VI te lezen als Sylvie binnenkomt, die er met haar korte haar eigenlijk heel Duits uitziet. Rafael is als het ware de kamera. Dan komt het volgende zinnetje: “Kijk eens wat ik voor je gescoord heb schat.” Ze houdt glimlachend een verpakking Gillette Fusion omhoog. Eigenlijk zei Leo Beenhakker het perfect afgelopen zomer tijden het WK. De Duitse televisie had een lijntje gelegd tussen Zuid-Afrika en Duitsland, zodat Sylvie even live met Rafael kon babbelen. Rafael leek een beetje met de situatie in zijn maag te zitten, maar Sylvie zag een sublieme kans om haar act van superechtgenote extra glans te geven. Na het filmpje was Beenhakkers reactie: vlekken in de nek.
Onze reactie? Arme Rafael. Die bescheiden, sympathieke, filosofische voetballer, met zijn mooie, weemoedige, hese stem, zit opgescheept met zo’n vrouw.

Conclusie
Sylvie lijkt ons perfect voor make up-reclame. Geef haar een eigen lijn en ze zal die beter verkopen dat welk supermodel ook. Maar scheermesjes laat een man niet uitkiezen door zijn vrouw. Dat is een persoonlijke zaak. Sylvie lijkt ons vooral een vrouwenidool. Wat heeft het dan voor zin om scheermesjes door haar te laten aanprijzen.

Reacties

  1. X
    6 februari 2011 - 20:15

    Grappig, die foto van een ongeschoren Rafael, Sylvie zat zeker even niet op te letten.
    Persoonlijk houd ik overigens wel van een ongeschoren man, kan net zo goed sexy zijn. Een man moet dat vooral zelf bepalen lijkt me.
    Maar het gaat mij wat ver om Sylvie als narcist te bestempelen. De argumentatie voor deze stelling ontgaat mij, ervan uitgaande dat een ambitieuze vrouw niet per se een narcist hoeft te zijn. Riekt het hier een beetje naar misogynie? Of zijn scheermesjes zo’n gevoelig onderwerp voor de schrijver dat hij een beetje doorslaat? ;-)

  2. kluukkluuk
    25 februari 2011 - 12:52

    Ik had tot het lezen van je stukje niet eens door dat het SvdV was. Vond het wel een erg domme reclame. Een man denkt niet na, vrouwtje wel. :-)

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online