Suzuki Alto Cool blijkbaar ideale wagen voor rasta’s

12 september 2011

Suzuki heeft met zijn rastaspot twee bijzondere zaken gerealiseerd. Een grappig bedoelde spot pakt tenenkrommend uit en slaagt er bovendien niet in om de naam van het product in de hoofden van de mensen te krijgen.

Als je besluit om een reclamespot te bespreken, moet je ‘m eerst op Youtube zien te vinden. Ik wist dat het om een spot ging waarin een rasta met een Jamaicaans accent een nieuwe auto wil kopen. Het stond me bij dat het om een Toyota ging.  Een beetje speuren op Youtube maakte me duidelijk dat dit niet het geval was. Toen ben ik buiten Youtube om gaan Googelen en vond op een forum een geërgerd stukje over de spot. Deze persoon dacht dat het een spot was voor de Ford Fiësta. Uiteindelijk kwam ik er achter dat het om de Suzuki Alto Cool ging.
De spot slaagt er blijkbaar maar moeizaam in om de naam van het product er bij de kijker in te hameren. Wat voor briljants je verder ook mag bedenken, de spot is dan al mislukt: geld weggegooid.

Humor
Dan de spot zelf. Het is de bedoeling dat mensen ‘m grappig vinden. Wat zijn de elementen? Een Nederlandse jonge vrouw met een Jamaicaanse rasta als vriend. Een levensblije rasta, die zonder joint, maar met een voordurende glimlach op zijn gezicht, op Bob Marley loopt te grooven. Dan hebben we nog een autoverkoper die een soort Engels spreekt dat je sinds de jaren ‘60 in stedelijk Nederland niet meer tegenkomt. “Yes but you have to close het raampje even dicht.” Zijn er nog potentiële Suzuki-kopers die dat leuk vinden?
De man zoekt een cool car, cool in de betekenis van gaaf, strak of vet. De domme verkoper denkt dat hij een wagen zoekt met airconditioning. Ach, wat een grappig misverstand. Humor is het domein van getalenteerde specialisten. De reclame jongens van Select denken dat ze dat vak ook wel verstaan en slaan de plank mijns inziens volledig mis.
Maar het meest verwarrende moet nog komen? De spot is de winnaar van de Gouden Loeki voor Juli. Dat betekent dat het publiek het de leukste spot van de maand vond. Tegen de smaakt van het volk kun je niet opredeneren. Misschien moet ik gewoon ophouden met oordelen vellen over wat leuk en niet leuk is in reclame spotjes.

Conclusie
De spot slaagt er niet in om de consument de naam te laten onthouden en is qua humor op zijn zachtst gezegd niet baanbrekend. Maar veel mensen schijn het een geweldig filmpje te vinden. Nu maar hopen dat ze ook allemaal doorhebben dat het over een Suzuki gaat en niet over een Ford Fiësta of een Toyota.

Reacties

  1. Renz
    18 september 2011 - 13:03

    Ik vond hem wel leuk. Dat halve engels ook, herkenbaar, grappig. Ik deel je mening niet

  2. Marc
    29 september 2011 - 12:36

    Ook ik heb mij dood lopen ergeren aan deze reclame. Het lijkt wel of een stelletje kleuters de reclames tegenwoordig bedenkt.

  3. jcb
    3 oktober 2011 - 08:00

    Die reclame jongens schijnen zich niet te realiseren dat het grootste deel van het publiek hen vervloekt en hun produkten ook. De doorzichtigheid ervan, het bedriegelijke en de kinderlijke lulligheid die er vaak vanaf straalt. Reclame is de nieuwe pest van de wereld, een plaag die snel om zich heen grijpt… En trouwens ook alles zegt over de mensheid in het geheel.

  4. jose
    27 oktober 2011 - 11:19

    Ik ben het roerend met je eens jcb, en wat vind je dan van de reclame van Simpel met Kim Holland, zegt toch ook genoeg van de mensheid.

  5. Lucius Jimenez
    27 januari 2014 - 11:02

    They will only consider it should you buy it and give it to them, oh and then they will almost certainly sell it.

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online