Selexyz en de verdoolde dichter

24 november 2010

Selexyz heeft een van de leukste reclame-spots van het jaar gemaakt. De kracht zit hem in het contrast tussen de Oh oh Cherso-cultuur en de literaire wereld, verpersoonlijkt door Gerrit Komrij. Selexyz zet zichzelf neer als de boekensite die werkelijk is verankerd in de literatuur. Daar draagt de reputatie van Komrij veel aan bij. Zijn rol van wereldvreemde zot maakt de spot bijna ontroerend.

Het lijkt misschien alsof we op Spotsdoorzien alleen zijn geïnteresseerd in het onderuit halen van reclamespots, alsof we vinden dat niets deugt. De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat er in de reclamewereld inderdaad nogal wat kritisch te benaderen valt. De reclamemaker is de nieuwe standwerker. Het is zijn taak om met mooie praatjes de consument vaak volstrekt overbodige zaken aan te smeren. Hij moet het consumentisme stimuleren en daarbij zijn alle middelen toegestaan. Dat leidt zelden tot schoonheid en helemaal nooit tot objectieve waarheid. Toch zijn we niet te beroerd om het te melden als er toevallig wel een mooie spot voorbij komt. Neem de nieuwe reclamespot van boekhandelketen Selexyz, waarin ze hun verkoopsite aanprijzen.
De hoofdrolspeler is Gerrit Komrij, het poëtische geweten van Nederland. Komrij maakt in de spot een morsige en nogal wereldvreemde indruk. En dan horen we zijn merkwaardige stemgeluid nog niet eens.
Die wereldvreemde uitstraling wordt sterk benadrukt door de omgeving waarin hij is beland: het Spaanse Salou. Deze dichter, man van de hoge cultuur, is terechtgekomen in het meest volkse vakantieparadijs dat aan de costa’s is te vinden. Een groter contrast is nauwelijks denkbaar.

Malloot
Komrij slentert door Salou. Hij kan de platheid van alles om hem heen nauwelijks bevatten. Hij verbaast zich over de jongens die vanaf hun balkon harde house de straat in blazen en vergaapt zich aan een meisje op een mechanische stier. Uiteindelijke vindt hij rust in een soort treintje, dat hem even wegvoert van de drukte. Dan komt de slagzien: De beste schrijvers ter wereld, nu overal ter wereld verkrijgbaar.
Het mooie van de spot is dat hij het romantische beeld van de schrijver als totale buitenstaander in deze wereld, op een grappig manier in beeld brengt. De schrijver is geen gekwelde held, maar een wereldvreemde malloot. Daarmee onthypt de spot zichzelf in feite. Dat is mooi, want dan hoeven wij het niet meer te doen.
Er valt best wat af te dingen op de boodschap. Met dat ‘nu’ in de slagzin wordt ten onrechte gesuggereerd dat Selexyz iets nieuws heeft bedacht. In werkelijkheid zijn er sites in Nederlandse en in het buitenland die al jaren boeken verkopen. Selexyz pakt het wel goed aan. Bol.com profileert zich op het moment vooral als speelgoedsite. Daar houden lezers niet van. Amazon is weer geen site waar je een auteur als Mulisch bestelt. Selexyz klinkt vertrouwd bij de Nederlandse literatuurliefhebbers. Het gros van de lezers koopt zijn boeken toch al in Selexyz-winkels. Dat zijn plaatsen waar de lezende mens zich prettig voelt. Die site is daar een natuurlijk verlengstuk van. Het is ongetwijfeld een verdedigende strategie van Selexyz, maar de kracht van het merk wordt buiten goed uitgebuit.

Conclusie
De Selexyz-spot heeft een soort ingehouden humor die het Selexyz-publiek zal bevallen. Komrij is bereid om zichzelf niet al te serieus te nemen en daarmee wordt het gevaar van pretentie, dat altijd op de loer ligt als het gaat om cultuur met een hoofdletter, vakkundig omzeild.

Nog geen reacties

Wees de eerste!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online