Roosshampoo Nivea blijkt mix van oude stoffen

20 november 2010

Nivea heeft een nieuwe anti-roosshampoo voor mannen gelanceerd.  Een innovatief product, dat gebruik maakt van het zogehete Liquid Clear-systeem. Wat voor systeem dat is, wordt nergens duidelijk. Ook uit de opsomming van de stoffen in de shampoo blijkt niet dat we hier een wezenlijk nieuw product hebben. Misleidt producent Beiersdorf de consument dan? Nou misleiden, dat heet moderne marketing bedrijven.


Er is een tijd geweest dat het Duitse Beiersdorf stond voor Nivea, de witte crème die moeders op de schrale huid van hun kinderen smeerden. Tegenwoordig is Niveau een cosmetica- en verzorgingsmerk. Een kenmerk van cosmeticafabrikanten is dat ze het accent leggen op marketing en niet op onderzoek en ontwikkeling. Vaak zijn de verhoudingen 1 op 10. Bij wereldmarktleider L’Oreal bijvoorbeeld, ging in 2009 3 procent van de omzet op aan onderzoek en ontwikkeling en 30 procent aan marketing. Het ontwerpen van de zeer belangrijke verpakkingen valt daarbij ook onder onderzoek en ontwikkeling.
Beiersdorf presenteert zich graag als een bedrijf dat tegen de farma aanhangt, maar alleen de koele cijfers zijn genoeg om dat idee onderuit te halen. Tegenover de 3 procent van de omzet die Beiersdorf uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling, staat een gemiddelde van 13,7 procent bij de Duitse farmaceutische industrie. Oneerbiedig gezegd is de cosmetische industrie er eentje van veel geschreeuw en weinig wol.
Het is dus altijd oppassen met reclame-uitingen van deze bedrijfstak. Ze hebben er een handje van om standaardtechnologie te verkopen als ‘uniek’ en ‘vernieuwend’
Onlangs heeft Nivea drie anti-roosshampoos voor mannen op de markt gebracht. De spot staat helaas nog niet op Youtube, maar Beiersdorf beweert erin dat het om een zeer bijzondere lijn gaat. De shampoos maken gebruik van het Liquid Clear-systeem, een ‘innovatieve’ anti-roos-technologie. Er is ook een patent aangevraagd, meldt Nivea trots. Wat het nu  precies voor technologie is, valt niet te achterhalen op de site van Nivea en ook niet op de verpakking. Het zou om minuscule actieve pareltjes gaan. Er wordt beweerd dat ‘tot’ 100 procent van de huidschilfers wordt verwijderd. Vrij vertaald: er zijn mensen waarbij de roos volledig verdwijnt, maar garanties geven we niet. We stellen ons voor dat iedere anti-roosshampoo dat wel durft te beweren.
Verder blijft na gebruik van deze Liquid Clear-producten geen residu achter na een haarwassing. Interessante stelling, maar wel of geen residu zal, net als bij andere shampoos, voor een belangrijk deel afhangen van hoe goed het haar wordt uitgespoeld.

Scheikunde
De bewering dat we hier te maken hebben een innovatieve shampoo zou moeten blijken uit de opsomming van ingrediënten op de fles. Daarop is echter niets bijzonders te vinden. Het zijn de chemicaliën die je in zo’n beetje elke (anti-roos)-shampoo tegenkomt. We lopen ze even langs. Mocht je een afkeer van scheikunde hebben, ga dan meteen door naar de conclusie.
Er bestaan twee soorten anti-roosshampoos. De zinkpyrithion-groep, waaronder Head & Shoulders, en de Piroctaan-groep. De Nivea-shampoo valt in de laatste categorie. De werkzaamheid van Piroctaan is volgens de kenners wat minder dan die van zinkpyrithion. Hoe dan ook, het basisingrediënt van de Nivea-shapoos is standaard.
Verder zit er Sodium Laureth Sulfaat in. Deze stof komt in bijna alle shampoos voor en is een reiniger en een schuimer. De stof is niet onomstreden. In garages wordt hij gebruikt om besmeurde vloeren en vuile motorblokken te reinigen. Het is geen ongevaarlijke stof. Hij dringt gemakkelijk door de huid en wordt opgeslagen in de lever, de longen en het hart. Er zijn sterke aanwijzingen dat de stof kankerverwekkend is, maar dan zal het ongetwijfeld om andere hoeveelheden gaan dan je aantreft in de Nivea-shampoos.
Dan zijn er nog Coamidopropyl Betaine, PEG-3 Distearaat en Cocamide. Dit zijn drie veel gebruikte hydraterende stoffen.
Uiteraard zitten er ook stoffen in de shampoo die werken als conditioners: dimethicone en guar hydroxypropyltrimonium chloride.
Omdat rooslijders ook vaak kampen met schimmelontstekingen bevat de shampoo de anti-schimmelstof en eczeemstof Climbazol en de ontstekingsremmer Sodium Salyciaat.
Tot slot zitten er nog twee conseveringsmiddelen in, een emulgerende stof, keukenzout, citroenzuur, menthol en parfum. Imposant?

Conclusie
Afgaande op de vermelde stoffen hebben de nieuwe anti-roos-shampoos van Nivea niets innovatiefs. Het is gewoon een mix van stoffen die je in dergelijke producten verwacht. Niveau anti-roosshampoo verschilt van andere shampoos als de appeltaart van de ene oma van die van de andere. Maar wie weet is die toediening via die pareltjes wel heel bijzonder. Voorlopig wagen we dat te betwijfelen. De campagne rond de nieuwe shampoo is wel een mooi voorbeeld van de veel geschreeuw weinig wol-aanpak, die zo kenmerkend is voor de cosmetische industrie.

Nog geen reacties

Wees de eerste!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online