Ricola wil voor een dubbeltje op de eerste rij

22 januari 2011

Nagesynchroniseerde spots komen meestal zo knullig over, dat het pure geldverspilling lijkt. De Ricola-spot, met zijn ingemonteerde Nederlandse vlaggen en stemmen die totaal los staan van de lipbewegingen, is het idiootste voorbeeld van het moment.

Een lezer maakte ons attent op de vele nagesynchroniseerde reclames. Het zijn er zoveel dat je er niet eens meer bij stil staat, maar op een dieper niveau ervaar je de ergernis toch. Het probleem is tweeledig. In de eerste plaats hebben mondbewegingen die niet goed samenvallen met stemmen iets amateuristisch. Je krijgt een beetje het TelSell-gevoel en daarmee straal je nooit kwaliteit uit.
In de tweede plaats kloppen zulke vertaalde filmpjes meestal niet met de Nederlandse cultuur. De huizen zijn anders, de mensen zijn anders en de humor is anders. Het matcht niet en dat gaat schuren bij de kijker. Waarschijnlijk beschadigen nagesynchroniseerde spots een merk eerder dan dat ze het versterken.
Waarom zijn er eigenlijk zoveel van? Producenten willen kosten besparen door hetzelfde filmpje in verschillende landen te gebruiken. De verantwoordelijke managers komen zelf meestal uit het land waar het spotje is geproduceerd. Ze zien daardoor totaal over het hoofd dat de spot is toegesneden op hun eigen land. Ze denken misschien wel dat ze die andere landen een plezier doen met hun uiterst creatieve spot.

Alpenwei
Het pijnlijkste voorbeeld van het moment is de Ricola-spot. Ricola is een Zwitsers product en dat is te zien. Het begint allemaal op een Alpenwei. Een waarschijnlijk voor Zwitsers grappige man prijst Ricola-keelpastilles (pastieljes zeggen ze) aan. Zijn mondbewegingen en de Nederlandse klanken hebben werkelijk totaal niets met elkaar te maken.
De olijke man gaat om een onverklaarbare reden op een grote katapult zitten en wordt gelanceerd. Is dat een oud Zwitsers gebruik? Hij vliegt in de richting van een ballon, waarop een Nederlandse vlag staat. Die is ongetwijfeld ingemonteerd om Nederlanders een identificatiemoment te gunnen. Je verwacht dat de man precies in het mandje zal terechtkomen, maar dat gebeurt niet. Hij komt midden in een stad neer, waar zijn val wordt gebroken door het tentdoek van een bloemenkraam. Daar staat net een akoestisch bandje te spelen met een kuchende zanger. Wat is dit voor groepje? Zijn het zomaar wat jongens of is het een bekende Zwitserse act. Op de achtergrond hangt trouwens weer een Nederlandse vlag, terwijl de omgeving juist zeer onnederlands aandoet.
De zanger krijgt een pastille en vindt ‘m lekker. Het laatste beeld is dat de blonde man met de vier leden van het bandje schouder aan schouder staat, terwijl ze nu opeens  met een Zwitsers accent hard Ricola roepen.
Zullen er mensen in Nederland rondlopen die een positief gevoel krijgen bij deze spot? Laat het weten.

Conclusie
Nagesynchroniseerde spots zijn bedoeld om op een goedkope manier een buitenlandse markt te bereiken. De werkelijkheid is dat dit soort zuinigheid een merk schade toebrengt. Overigens staat het iedere betalende adverteerder volledig vrij om dit soort onzin uit te zenden.

Reacties

  1. Pien
    22 januari 2011 - 23:01

    wie is die man die aan het zingen is ?
    en wat is dat voor n liedje is dat ?
    het spreekt me erg aan, dus dat zou ik wel willen weten.
    alvast bedankt…

  2. Enow
    1 februari 2011 - 14:15

    Tenekrommend idd. En wat ziet die “ricola meneer” bleek zeg, alle bleod is uit z’n aangezicht weggetrokken, een bijwerking van Ricola?

    Als ik Ricola was zou ik dezelfde spot in plat Zwitsers overal ter wereld uitzenden, niets dubben…..authenticiteit!!!

  3. Enow
    1 februari 2011 - 14:16

    Bedoelde U: Tenenkrommend?
    Ja!
    Bedoelde U: bloed?
    Ja!

  4. Bas
    21 juni 2011 - 22:37

    een vriendin van mij heeft de gitarist ontmoet. deze was nederlands. dus het is niet over gesynchroniseerd.
    maar nou ben ik op zoek naar die kerel zijn naam. jullie weten het vast ook niet maar als je het weet hoor ik het graag ;)

  5. vlinder
    22 juni 2011 - 15:26

    Waar wind je je over op? Het wordt toch allemaal steeds gekker: koeien/paarden die in de huiskamer poepen om boekenverkoop (ECI) te bevorderen….Het is maar 1 voorbeeld van veel absurditeit die nooit ophoudt omdat ALLES absurd is.

  6. Laura
    23 juni 2011 - 15:15

    Ja wie is die band! Wie is die zanger!

  7. Ko van Aantjes
    15 januari 2013 - 16:45

    Juist het feit dat ik twee jaar later reageer, bewijst mijn intentie. Ik wil ook weten wie die band is, bespaart mij steeds te replay’en op DVD brander. Wie o wie.

  8. Kellee Jou
    27 januari 2014 - 21:26

    My dad as well experienced a Hudson. It absolutely was a 53 Hornet 2dr. with twin H electric power. He turned me loose at 15 years aged on my 1st day. I found out I could beat up the Fords V8s and overlook the day and go racing. Its a surprise I didnt destroy someone or me. I love these cars.and want I could drop by the sale. .

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  9. Larita Corniel
    12 februari 2014 - 22:46
  10. Keira
    13 mei 2014 - 09:42

    Thank you, I’ve recently been looking for info about
    this subject for a while and yours is the greatest
    I have came upon so far. However, what in regards to the conclusion?
    Are you certain about the source?

    Review my website – annuaire inversé

  11. Kristopher
    30 juni 2014 - 08:44

    Hello my friend! I wish to say that this post is awesome, great written and include approximately all important infos.
    I would like to peer extra posts like this .

    Here is my homepage; pillow humping

  12. Lisette
    1 juli 2014 - 01:58

    Gravity then causes water to be under pressure as it flows
    from the elevated tanks to consumers. These trees are similar in planting to
    Autum Flame and October Glory maple. gait     gala     gale     gall     gals     gama
        gamb     game.

    Feel free to visit my site … friesboek.nl; Lisette,

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online