Rabobank vindt zichzelf heel bijzonder

28 juni 2011

Rabobank is zeer trots op de snelheid waarmee zijn effectenhandelaren opereren. Laat u niets wijsmaken, iedere andere internationale bank doet dat net zo snel.

Rabobank heeft een serie spots met hooggeplaatste medewerkers. Deze bankiers steken allemaal de loftrompet over hun bank. Logisch, daar worden ze voor betaald. Als ze voor Deutsche Bank of HSBC zouden werken zouden ze precies dezelfde praatjes houden over die banken.
Wat opvalt is dat Rabobank ervan uit gaat dat de kijker helemaal niets weet van de financiële wereld. Neemt de spot met Marco Roddenhof, Global Head Capital Markets bij Rabobank. Roddenhof legt even uit waarom Rabobank zo bijzonder is. De bank is actief in 45 landen, heeft wereldwijd 15 dealing rooms en er zijn 700 ervaren experts in dienst. Bent u geïmponeerd? Niet nodig hoor. Als we Goldman Sachs voor het gemak even beschouwen als het Barcelona van de bancaire wereld, dan is Rabobank met de gegeven aantallen dealing rooms en effectenhandelaren zo’n beetje het FC Utrecht van de bancaire wereld.

Argeloos
Roddenhof gaat vol overtuiging door met een verhaal over focus en snelheid: “Als onze man in Hongkong iets hoort dat de markt gaat beïnvloeden, dan is het een seconde later ook bekend in Utrecht en New York.” Toen de schrijver dezes eind jaren tachtig in Londen als journalist ging werken voor Reuters, hoorde hij precies hetzelfde verhaal bij een rondleiding door het bedrijf. Reuters was naast een wereldwijd persbureau namelijk ook de belangrijkste leverancier van dealing room-systemen ter wereld. Iedere bank die zich bezighield met effectenhandel had zulke snelle systemen. Nu, 25 jaar later, probeert Rabobank de argeloze televisie-kijker nog steeds met dit soort praatjes te imponeren.
Roddenhof gaat onverstoorbaar verder: “Snelheid en betrouwbaarheid van executie, zeker weten dat het voor elkaar komt, dat maakt Rabobank speciaal.” Je vraagt je af hoe dat dan bij andere banken zit: Sorry, meneer nee we hadden even geen tijd voor uw order. We zaten met alle medewerking naar die beklimming in de Tour de France te kijken.”
De Rabo-spot past in een trend. Ook ABN Amro en ING proberen het door de bankencrisis geblutste blazoen op te poetsen met imagocampagnes. Die produceren ook al van die tenenkrommende spots.

Conclusie
Rabobank is niet bijzonder door de snelheid en de betrouwbaarheid van executie van zijn effectenhandel. Rabobank is bijzonder door zijn triple A-status en door het simpele feit dat de bank niet is meegegaan in de waanzin van de subprime- hypotheken. De rest is onzin.

Nog geen reacties

Wees de eerste!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online