Postal Gold mikt op wanhopigen

29 augustus 2010

postalgoldPostal Gold richt zich op mensen met acute geldnood en rekent erop dat in zo’n situatie minder rationele beslissingen worden genomen.

De spot van Postal Gold is zonder twijfel gemaakt met een zeer beperkt budget. Een blonde man van hooguit dertig staat in een kantooromgeving. Werknemers in rode poloshirts, zittend achter computerschermen en met koptelefoontjes op staan blijkbaar klanten te woord. De blonde man kijkt de camera in en zegt vol overtuiging en enthousiasme dat mensen die gouden juwelen bezitten die ze niet meer nodig hebben, die nu naar Postal Gold kunnen opsturen. De slogan? “Verander uw ongewenste goud in geld.” Ongewenst! Weg dus met die glimmende rommel.

Het is allemaal eenvoudig te realiseren. Even Postal Gold bellen, dat stuurt een verzendpakket, u stopt daarin uw ongewenste goud, gooit het in de brievenbus en binnen 24 uur staat het geld op de rekening.
Opmerkelijk is dat er niets wordt gezegd over het tarief waartegen wordt afgerekend. Op de site staat alleen dat er rekening wordt gehouden met gewicht, karaat en actuele grondstofprijs. Dat betekent absoluut niet dat Postal Gold de actuele grondstofprijs betaalt. Het zou helpen als Postal Gold bijvoorbeeld zou zeggen dat ze 85 procent van de dagkoers van het goud betalen. Dat maakt het proces wat transparanter.
Verder is er geen sprake van terugkoppeling met de klant. Op basis van de getaxeerde waarde zou de klant zijn verkoopbesluit kunnen heroverwegen.

Op de site is nog wat interessante informatie te vinden. Binnen tien dagen kan de klant de transactie nog wel terugdraaien, maar er zit een addertje onder het gras. De teruggestuurde sierraden zullen dan mogelijk beschadigd zijn door het laboratoriumonderzoek. Diepe kerven in uw sierraden en verkleuring door zuren zijn niet uitgesloten. Ook zullen samengestelde sierraden, als horloges, uit elkaar zijn gehaald. Met andere woorden, er is geen weg terug.

Postal Gold wekt de indruk zich met dit concept vooral te richten op particulieren in grote financiële nood. Snelle ontvangst van het geld is voor die groep vaak onweerstaanbaar. Ook kleine criminelen zullen met grote interesse de spot bekijken.

Mensen die inderdaad hun juwelen te gelde willen maken, moeten twee zaken in gedachte houden. In de eerste plaats wordt de waarde van een juweel niet alleen bepaald door de waarde van het verwerkte goud. Ook de kwaliteit van het object speelt een belangrijke rol. Postal Gold zegt alleen in het goud zelf geïnteresseerd te zijn, maar reken er maar op dat een juweel van enige klasse niet zomaar de smeltoven in wordt gegooid.

Verder is de goudprijs een internationaal gegeven. In de krant of op internet is die zo te achterhalen. De troy ounce-eenheid moeten alleen even via een conversiesite in grammen worden omgezet.
Het is al met al verstandiger om gewapend met de dagkoers bij een juwelier of een edelsmid binnen te lopen. Die betaalt direct vanuit zijn kassa: contant. Dat is soms handig als je diep in het rood staat. De prijs die u ontvangt zal mogelijk reëler zijn dan wat u van Postal Gold ontvangt.

Conclusie

Nooit met rare bedrijven als Postal Gold in zee gaan.

Reacties

  1. Roderick van Weerdesteyn
    18 september 2010 - 20:56

    Lucratieve zaak. Het is een statistisch feit dat 16% van de bevolking zwakbegaafd is. Reken daar minstens 10% 65+’ers bovenop, en zo’n 8% huisvrouwen.

    Ondanks zijn genante vertoning wordt deze nicht knetterend rijk. Bravo voor het Darwinisme.

  2. Robert Pennekamp
    13 februari 2011 - 13:16

    Ben inderdaad benieuwd hoeveel mensen dit gedaan hebben….

  3. Octavia
    19 februari 2014 - 06:56

    I visited various web sites but the audio feature for audio songs current at this site is really excellent.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online