Pas op voor natuurlijke cosmetica

13 januari 2011

De cosmetische industrie schermt graag met de natuurlijkheid van producten. ‘Natuurlijk’ zou staan voor ‘veilig’ en ‘mild’. Het klinkt zo aannemelijk, maar is het ook waar? Nee! Er zijn legio plantaardige stoffen die zeer irriterend op de huid werken, ingrijpen op de hormoonhuishouding of een heftige reactie op de ogen of de slijmvliezen hebben. Net als chemische producten, moeten natuurlijke producten altijd eerst grondig worden getest.

Marketeers in de cosmetische industrie hebben woorden die ze koesteren. Een zeer geliefde is ‘natuurlijk’. Een geweldig woord, want veel mensen geloven rotsvast dat alles uit de natuur als vanzelfsprekend goed is. Ideaal is dus cosmetica waarvan de ingrediënten een plantaardige herkomst hebben, eventueel aangevuld met aardmineralen.
Nivea lanceerde onlangs de Pure & Natural-lijn. Een serie producten die voor 95 procent uit biologische stoffen bestaat. Duidelijk is dat Nivea met deze lijn aan de consument wil communiceren dat hoe meer biologische ingrediënten er in een product zitten, hoe beter het is. Je vraagt je bij zo’n reclame wel onwillekeurig af waaruit die resterende vijf procent eigenlijk bestaat.
Garnier doet iets vergelijkbaars. Dit cosmeticamerk produceert de antirimpelcrème Ultralift, op basis van pre-retinol A. Dat is uiteindelijk gewoon vitamine A en dit molecuul kan al sinds 1947 probleemloos worden gesynthetiseerd. Toch legt Garnier er de nadruk op alleen natuurlijk pre-retinol te gebruiken. Je vraagt je wel af wat de bron hiervan is, lever, eierdooier of roomboter? Palmolie kan ook, maar dat komt weer van natuurverwoestende palmplantages?
Bij Garnier halen ze de antirimpelstoffen blijkbaar gewoon van een speciale plank in het magazijn, want er is ook nog Ultralift ProX uitgebracht, met Pro-xylane. Deze stof wordt weer gewonnen uit de beuk. Waarom lopen er eigenlijk nog mensen met rimpels rond?

Borstvorming
Wat moeten we nu vinden van deze terug-naar-de-natuur-trend? In de eerste plaats is uitgezocht dat er in cosmetica circa honderd plantaardige stoffen worden gebruikt. Daarvan is maar een kwart wetenschappelijk onderzocht. Die schaarse onderzoeken leverden wel opmerkelijke uitkomsten op. De stelling dat ‘natuurlijk’ gelijk staat aan ‘veilig’, gaat in ieder geval niet op.
Neem een veel gebruikte stof als Lavendel. Die heeft een goede pers. De hele Provence ruikt ernaar in de zomer, dat moet dus goed zijn. Wat blijkt: lavendel ruikt lekker, maar werkt irriterend op de huid en is bovendien een plantaardig oestrogeen. Er zijn verhalen van jongens die borstvorming kregen na langdurig gebruik van lavendelshampoo.
Er zijn uiteraard ook plantaardige stoffen waarmee niets mis is. Stoffen als soja, groene thee, coffeeberry, zoethout, haver en druivenpitolie hebben onmiskenbaar bepaalde positieve effecten op de huid. 
In feite maakt het niet uit of een stof plantaardig is of synthetisch. Het gaat erom dat via een uitgebreid dubbelblind onderzoek, dat niet door de fabrikant zelf is gefinancierd, wordt aangetoond dat een stof werkzaam en veilig is. Dat is dan de waarheid tot een ander onderzoek overtuigend tot een ander inzicht komt.

Conclusie
Het is een onhoudbaar romantisch idee, dat natuurlijke stoffen in cosmetica beter werken of veiliger zijn dan chemische stoffen. Van belang is dat iedere stof die in cosmetica wordt verwerkt, volgens de regels der kunst is getest op werking en veiligheid. Alle praatjes over hoe geweldig natuurlijke producten zijn voor de mens, zijn fabeltjes uit de koker van marketeers en de Alfred Vogels van deze wereld. Die laatste was trouwens zelf ook een man met een perfide gevoel voor marketing.

Reacties

  1. X
    14 januari 2011 - 10:47

    Grappig van die lavendel, wist ik niet. “Natuurlijk” is inderdaad geen garantie. Nicotine is natuurlijk, cocabladeren groeien in de natuur, moet wel goed zijn dan hè

  2. Waterput
    20 januari 2011 - 15:16

    Over dit artikel werd actief gesproken op Nu-jij. Wel interessant.

  3. Ria
    17 juni 2011 - 19:09

    Nivea en Garnier zijn geen fabrikanten van natuurlijke cosmetica. Het zijn sluwe vossen die mee willen liften op het succes van natuurlijke cosmetica produkten. Hun kennis reikt helaas niet ver waardoor ze niet in staat zijn goede natuurlijke produkten te maken.

    Natuurlijke produkten zijn wel degelijk beter dan die chemische troep. Dan heb ik wel over gecertificeerde natuurcosmetica met een keurmerk zoals BDIH, Ecocert en Icada.
    De merken die dit logo dragen vinden veel mensen te duur, tja… dan loop je het risico op borstvorming en andere narigheid.

  4. Sunil Oedit
    21 oktober 2011 - 13:58

    Ondanks alle certificaten is het onmogelijk om natuurlijke cosmetica te produceren. Een echt natuurlijk cosmetica product moet vrij zijn van alle chemische bijproducten die vaak gebruikt worden om extracten te verkrijgen. Daarna worden deze extracten “gewassen”, vaak weer onder “toezicht” van andere chemicaliën. Het eind product is altijd een product die niet op de natuurlijke manier en snelheid kan rotten zoals het bij een natuurlijk product als een appel of een peer wel het geval is.

    Mijn gezonde verstand zegt: iets wat natuurlijk is moet dus ook een natuurlijke reactie hebben met zijn omgeving. Natuurlijke cosmetica heeft dat duidelijk niet.

  5. maryline
    28 januari 2012 - 16:54

    volgens mij is natuurlijk met een keurmerk, BDIH o.i.d., toch nog altijd de beste keus en zo het voor je huid niet veel uitmaakt, dan toch voor het milieu (ook belangrijk , uiteindelijk ook voor je huid, want het allerbeste is een gezonde leefomgeving).En ik vind ook dat je mag afgaan op eeuwenoude ervaringen, doe soms meer zeggen dan een dubbelblind onderzoek. Heel vaken blijken er na zo’n onderzoek in de praktijk tochlater ineens onverwachte bijwerkingen te zijn (ook bij medicijnen).De wetenschap is niet onfeilbaar en ook niet waardenvrij (er gaat veel geld in om)

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online