Over

Waarom deze site?

Op deze site analyseer ik reclamespots die worden vertoond op de verschillende televisiekanalen. Daarbij concentreer ik me op spots die naar mijn gevoel iets misleidends hebben. Ik laat me losjes leiden door de criteria die het Britse Office of Fair Trading hanteert.

Reclame is  misleidende als:

  • Deze een onjuiste bewering of feit bevat.
  • Deze belangrijke feiten verbergt of weglaat.
  • Er een belofte in wordt gedaan zonder de intentie deze in te lossen.
  • Deze een verkeerde indruk wekt, ook al zijn de beweringen en feiten op zich correct.

Daarnaast bekijk ik spots die reclamepsychologisch bekeken opvallend zijn, zonder dat ze naar mijn idee echt in de categorie misleidend passen. Ik pretendeer op deze site overigens niet de waarheid in pacht te hebben. Iedereen kan reageren en me op basis van argumenten van inzicht doen veranderen. In dat laatste geval zal ik de analyse aanpassen of desnoods verwijderen.
In de afdeling observatie staan columns over onderwerpen in de reclamewereld die ik spannend vindt. Misleiding is hier niet de leidraad.
Komt u zelf spots tegen die volgens u niet zuiver zijn, dan kunt u die onder ‘suggesties’ aanmelden. Mogelijk is zo’n suggestie geschikt voor een stukje.

Tot slot dank ik:

Mikel Porras, die de site heeft gebouwd en steeds grote betrokkenheid toonde bij dit project.
Willy van Teylingen, die het geduld had om me goed op de foto te krijgen.
Koos Schwartz, die met zijn scherpe oog af en toe de stofkam door mijn schrijfsels haalt.
Vriendelijke Groeten

Peter Hendriks

online