Nuon zit weer met gemankeerd spotje opgescheept

7 april 2011


Twee mannen in dienst van Nuon, die beiden een andere boodschap uitdragen. Dat moet leiden tot irritant geharrewar en dat doet het ook.

Nuon gaat binnenkort in zee met reclamebureau DDB. Blijkbaar heeft Nuon door dat de samenwerking met reclamebureau N=5 geen gelukkige is. De op 26 januari op deze site besproken Niemand-serie van Nuon was in feite weggegooid geld. Ook de huidige spots, die draaien om monteur Ed en adviseur Eduard, zijn allerbelabberdst. Ze wekken geen enkel positief gevoel op.
In de spots spelen twee mannetjes. Ze zijn in dienst van Nuon en rijden gezamenlijk door het land in een elektrisch busje. Het Ed-karakter is een typische handwerksman. Zijn specialiteit is het isoleren van huizen om zo eurootjes te besparen. Eduard is niet zo van de eurootjes. Hij wil wereldreddend handelen, “Het gaat om de planeet.”Wat gaat er fout? De eerste blunder is de casting. Casting is alles. Harry Piekema, de bedrijfsleider in de AH-spots, is perfecte gecast. De drie mannen in stofjas in de KPN-reclame waren ook precies in de roos. De drie jongens in de Heineken-serie waren als geheel veel groter dan de som der delen. Het vinden van de goede mensen is het halve werk.

Ongeloofwaardig
Nuon zit nu met twee acteurs die geen enkele emotie teweeg brengen. Ze zijn zo plat als een dubbeltje en hun dialoogjes zijn totaal ongeloofwaardig, irritant zelfs. Dat is droevig, want die gesprekjes waarin eurootjes en wereldreddend handelen tegenover elkaar staan, zijn vast grappig bedoeld.
Er zit verder nog een fundamentele weeffout in het spotje. Zo’n kort filmpje moet meteen aanslaan. Dat betekent dat er maar één boodschap moet worden gecommuniceerd. Dat is een axioma in de business. N=5 probeert echter in minder dan 30 seconden twee boodschappen te brengen. De eerste is: wij isoleren en adviseren en daarmee spaart u geld uit. De tweede is: wij zijn een bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Wij zijn begaan met het lot van de planeet.
Die twee boodschappen maken de spot rommelig.
Eerlijk gezegd is het besparingsargument van Ed overtuigender dan de duurzaamheid van drammer Eduard. De spot had dus uitsluitend over de boodschap van Ed moeten gaan.

Conclusie
N=5 is er weer in geslaagd om klant Nuon van een gemankeerde spot te voorzien. Het is te hopen voor Nuon dat DDB het bedrijf beter gaat bedienen. Overigens kun je er vanuit gaan dat Nuon niet echt betrokken is bij besparingen voor de klant of het redden van de wereld. Dat is allemaal marketing. Bij Nuon gaat het er gewoon om dat er zoveel mogelijk eurootjes voor de aandeelhouders worden verdiend.

Reacties

  1. D. Hooiveld
    8 april 2011 - 20:06

    Erg jammer bij deze reclame,
    men spoort aan op bezuinigen en besparen t.b.v de planeet.
    dit door middel van geld en energie besparing via isolatie die men met korting aan kan vragen via de nuon.
    alleen…. waarom met chemische en milieu belastende middelen.. in de spot spreekt men zelfs over pur!!
    wie wil dit nu onder de vloer?! niet handig, vervuilend en praktisch niet meer te verwijderen.
    mensen neemt u liever ecologische isolatie materialen etc!
    zoals henepen of vlas vezel platen en matten of cellusose korrels of klei korrels tussen muren en vloeren…
    ik vraag u. een beter milieu met nuon??

  2. Juul
    10 april 2011 - 18:45

    Het vervolg – ed en eduard over isolatie – is helaas ook niet veel beter: een zogenaamd lollig “Zo, u kunt wel isolatie gebruiken zie ik!” als mevrouw Kuiper opendoet.

    Geen leuke monteur – AH-stijl – die met grapjes sympathie opwekt en waar je graag een kopje koffie voor zet, maar zo’n irritant figuur, die zijn klant even in de hoek zet (is dat de boodschap die Nuon wil overbrengen???) en waarbij je wilt dat ze zo snel mogelijk weer ophoepelen!! Ook die uitleg bij het poppenhuis is nogal gekunsteld grappig… Je verwacht dat het spelende kind erbij de commercial nog redt, maar het blijft decorstuk. Ook die discussie “eurootjes” en “planeet” is zo plat als boordkarton.

    Bah, volgende keer ga ik zappen als deze voorbijkomt!!

    Link naar het vervolg: http://youtu.be/-OqS96Ir8Ds

  3. Guido
    15 april 2011 - 00:22

    Best een leuke mening hier en daar, maar wel een heel belerend toontje, dus ik vraag mij de hele tijd af: WIE IS IN GODSNAAM PETER HENDRIKS? Ik ken hem niet als reclamegoeroe ofzo, of als bureauleider of als groot creatief directeur. Evenemin als een zekere Schwarz, de man met de stofkam, lees ik. Dus Peter Hendriks, doe niet of je de Albert Einstein van de reclame bent, stel je ergens voor ofzo. Want een beetje blaten vanaf de zijlijn kunnen we allemaal wel, waarvan akte. Trouwens, als ik het mag zeggen; die Nuon campagne is een goed begin. Typisch voorbeeld van een campagne die moet groeien. Beetje dommig om meteen af te serveren. Herinnert u zich het eerste Cora van Mora spotje nog, Peter Hendriks? Te flauw en te slap voor woorden. maar toch wel wat geworden. ken uw klassiekers en verveel me niet met uw makkelijke N=1 mailtje. Gegroet!

  4. Enow
    4 mei 2011 - 12:59

    Die Nuon reclame is toch om te janken zo slecht? Ik vraag me écht af wie hier annu 2011 mee weg denkt te komen, ik opteer voor een stem-systeem waarbij het NL publiek stemmen uitbrengt welke reclame een forse na-heffing krijgt wegens irritant/niet leuk/onzinnig.

    Guido, waarom denk je dat deze reclame moet groeien, en zit geen greintje visie in, dus wat valt er te groeien, wat is de basis?

    Ik heb overigens niet het idee dat deze website om PETER HENDRIKS draait, maar om reclames die aan de tand gevoeld (moeten) worden, waarvoor hulde. Er is al méér dan genoeg geldverkwistende en overbodige reclame-bullshit op om ons heen te vinden. Meestal gemaakt door eigengeilers als reclameburo’s en producenten, lekker bezig jongens!

  5. Audia
    13 juni 2011 - 18:03

    Bij het zien van de spot kreeg ik het idee, dat dit een test was om uit te zoeken welk argument (planeet of eurootjes) het beste werkt. Ik ben het eens met de auteur dat ‘eurootjes’ het beste werkt. En volgens mij zit er al minder ‘planeet’ in de vervolgspot.
    Ik vind het wel interessant hoe reclamemakers lijken te worstelen met het overbrengen van het planeetargument. Mensen die gevoelig zijn voor ‘planeet’ moet je volgens mij niet met humor willen bereiken, maar met informatie. De Oxxioreclame (de hippievariant) vind ik in dat opzicht ook niet zo geslaagd.

  6. Martijn
    4 oktober 2011 - 12:11

    Die ene acteur,ed volgens mij,zat ooit ook in de commercial van krasloten die was te gek!

    Ik denk dat deze campagne nog wel opknapt de mensen die ik er over hoor zijn allemaal heel positief.

  7. J.Bernaards
    11 november 2011 - 20:23

    Een te gekke zeer aandachtvragende commercial,en ik denk dat het nog steeds leuker gaat worden.

  8. K3V
    6 maart 2012 - 00:06

    De reclamespotjes van ‘het energiebedrijf’ van eind jaren ’90 met Loes Luca waren veel beter. odz ‘Dat zou tante enig hebben gevonden’

  9. th. vervuurt
    11 januari 2013 - 10:55

    Wie is Ed en waar komt hij vandaan?

    Is het soms een verkapte Limburger?

    Gaarne antwoord s.v.p.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online