NTI laat zich in de kaart kijken

21 januari 2012

Link naar site NTI

NTI geeft nieuwe cursisten een forse korting en een koffiezetapparaat van LaVazza cadeau. Dat klinkt sympathiek, maar vanwaar opeens al die verwennerij. Commerciële bedrijven doen nooit iets puur uit liefde voor de klant.

NTI – een specialist in opleidingen en cursussen die de klant in zijn vrije tijd thuis kan volgen – is bezig met een spectaculair offensief. Daar horen reclamespotjes en paginagrote krantenadvertenties bij. In de eerste plaats is besloten om de klant gedurende de looptijd van zijn cursus 25 procent korting te geven op het maandbedrag. Dat is zeer fors.
Neem de cursus praktijkdiploma boekhouden 1&2. Die cursus is te doen in zes maanden en het maandbedrag bedroeg tot voor kort 50 euro. Met de korting wordt dat 37,50 euro per maand. De inschrijfkosten van eenmalig 29 euro blijven ongewijzigd. Vóór die korting van 25 procent koste de hele cursus dus 329 euro inclusief inschrijfgeld. Dat is nu gedaald tot 225 euro plus 29 euro en dat komt uit op 254 euro. NTI laat dus 75 euro marge schieten.
Natuurlijk kan een beetje stunten met de prijs een gunstig effect hebben op de aanwas van het cursistenbestand. Maar met acties zoals deze krijgen oud-cursisten ongetwijfeld het gevoel dat zij op een vreselijke manier zijn afgezet. Ze redeneren gegarandeerd dat het ook voor hen best 75 euro goedkoper had gekund.

Rovers
Maar die 75 euro korting is nog niet alles, want nieuwe cursisten krijgen ook een LaVazza-koffiemachine cadeau met een winkelwaarde van 159 euro. Natuurlijk heeft NTI een partij tegen inkoopsprijs gekocht. Laten we die inkoopsprijs ook eens op 75 euro stellen. Daarmee zou de prijs van NTI’s cursus praktijkdiploma boekhouden in feite zijn gedaald tot 179 euro. Bij studenten van vorig jaar komt ondertussen hete stoom uit de oren. Ze moesten per saldo 150 euro meer betalen voor dezelfde cursus. Welke cursus ze in de toekomst ook zullen volgen, nooit meer bij die ‘rovers’ van NTI.
De hele aanpak met zeer forse kortingen en cadeautjes nodigt uit tot bespiegelingen. Waarom kiest NTI voor deze strategie? De eerste gedachte is dat er veel te weinig interesse was voor de cursussen. Misschien verliest het bedrijf terrein op de concurrentie en probeer het management via prijsverlagingen het tij te keren. Hoe dan ook, duidelijk is dat de marges wel erg ruim waren.
Verder kun je je afvragen of het verstandig is om te kiezen voor een NTI-cursus omdat je zo’n mooi koffiezetapparaat cadeau krijgt. Studeren in je vrije tijd vraag om veel motivatie en discipline. Als er een gratis koffiezetapparaat nodig is om iemand over de streep te trekken, is de kans groot dat de echte bezieling ontbreekt. Mijn advies zou dan zijn: vergeet die hele cursus en koop zelf zo’n La Vazza-apparaat. Dan ben je goedkoper uit.

Reacties

  1. Fulco
    3 februari 2012 - 22:31

    Volgens de spotjes gaat het om ALLE cursussen dat je de koffiemachine krijgt.
    Weer eens een misleiding want als je voorwaarde leest:
    “Geldig voor nieuwe inschrijvingen van 21 december 2011 t/m 29 februari 2012, voor de cursussen en opleidingen met een minimaal totaal lesgeld van € 250,- exclusief inschrijfkosten en na aftrek van de korting op cursussen en beroepsopleidingen en eventuele vrijstellingskorting.”

  2. Sander
    24 mei 2012 - 19:43

    En vervolgens krijg de koffiemachine niet. Nti wijst naar de leverancier en die weer naar de nti. Niets dus.

  3. Theresa
    7 november 2012 - 11:34

    Ja, wat een actie! Ik heb me in Januari 2011 aangemeld voor een opleiding van het NTI die 3 jaar duurt. Ook hiervoor kreeg ik een Lavazza koffiemachine. Deze heb ik wel aangenomen, maar ik drink nooit koffie dus heb ik hem na een jaar weggegeven.

    Nu na 2 jaar opleiding (ruim 4.000 euro cursusgeld) heb ik besloten de opleiding voortijdig te stoppen ivm financiele omstandigheden. Ik heb op tijd opgezegd en hoef dus het 3e jaar niet te betalen.

    Krijg ik gisteravond een acceptgiro in mn brievenbus: of ik aub vóór 11 november (5 dagen) 159 euro wil betalen voor mijn lavazza koffiezetapparaat!

    In ben hier echt over geschrokken en ik zou niet weten waar ik 159 euro voor een koffiezetapparaat vandaan moet halen. Ik heb hem niet eens gebruikt!

  4. Johan Spinolala
    10 januari 2013 - 22:15

    Het is niet zo moeilijk te begrijpen. Een cursist van schriftelijk onderwijs is een eenmalige klant. Hij volgt eens in zijn leven een cursus en daarna niet meer. Dat hij achteraf merkt dat hij voor de cursus teveel heeft betaald, interesseert de onderwijsinstelling in het geheel niet. Bovendien is een cursus niet meer dan een stapel papier, nadat de kosten zijn terugverdiend. De marge is de cursusprijs minus de papier- en portikosten. Schriftelijk onderwijs is “gouden handel”.

  5. Tamika
    31 januari 2013 - 21:39

    I couldn’t refrain from commenting. Perfectly written!

    Here is my web page Tamika

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online