Postcodeloterij adverteert via de Waddenvereniging

30 november 2010

Er loopt een reclamespot waarin de Waddenvereniging centraal staat. Een medewerkster van deze club loopt op een zandplaat, kijkt naar vogels en bespiedt zeehonden. Onderwijl geeft ze een paar obligate one liners ten beste over de problemen van het gebied. Er volgt geen bankrekeningnummer van de Waddenvereniging. De spot blijkt alleen te zijn gemaakt ter meerdere eer en glorie van het Novamedia-vehicle Postcodeloterij.


Renate de Backere loopt over een zandbank. Ze begeeft zich in de richting van het water en laat voetstappen achter in het natte zand. De zeehonden ontbreken uiteraard niet in de spot, een kolonie zeevogels evenmin. Deze vrouw is hoofd van de afdeling van de Waddenvereniging die evenementen en onderwijsprojecten organiseert. Door en door betrokken dus.
Het valt op dat De Backere spreekt in gemeenplaatsen. “Het probleem is dat het gebied continu onder druk staat van economische activiteiten. De balans tussen economie en ecologie is niet meer goed.” Ja, zo lusten we er nog wel een paar. Is dat niet de algemene definitie van milieuproblematiek?
Dan begint ze over het gebied: “Het is een schitterend gebied, heel divers. Het enige gebied in Nederland dat nog echt een soort wildernis is.” Nu kun je veel goeds zeggen over het waddengebied, maar niet dat het divers is. Het zijn zandbanken en moddervlakten, die afwisselend droogvallen en onderlopen. Zeehonden zijn er de enige zoogdieren en die zijn zeldzaam. De wadden zijn natuurlijk belangrijk als foerageergebied voor vogels en als kraamkamer voor allerlei vissen, maar divers. Nee!
Tot dat moment verkeren we nog in de veronderstelling dat we hier te maken hebben met een spot van de Waddenvereniging, maar dan komt de wending. “Mede dankzij de steun van de Postcodeloterij, kunnen we nog meer mensen laten zien hoe bijzonder dit gebied is”. Aan het eind van de spot verschijnt zelfs het logo van de Postcodeloterij in beeld. Een bankrekeningnummer van de Waddenvereniging is nergens te zien. Een slagzin rondt de spot af: De Postcodeloterij helpt.

Infuus

We hebben hier dus te maken met een initiatief van Novamedia, de commerciële organisatie die een reeks goede doelenloterijen runt, waaronder de Postcodeloterij, de Bankgiroloterij, de Lotto en de Sponsor Loterij. Van de inkomsten gaat 50 procent naar door Novamedia uitgezochte goede doelen en 35 procent wordt in de vorm van prijzen uitgekeerd. De kosten bedragen 13,95 procent en Novamedia krijgen 2,05 procent.
Een bescheiden percentage? In 2009 kwam er bijna 869 miljoen euro binnen uit de loterijen. Daarvan vloeide dus 17,83 miljoen euro naar Novamedia. Directeurs Boudewijn Poelmann heeft een belang van 21 procent in de dit bedrijf. Hij staat in de Quote 500 voor een vermogen van 61 miljoen euro. Daarbij moet wel worden vermeld dat hij ook stevig heeft verdiend aan zijn belang in Derk Sauers Independent Media, maar de inkomsten uit loterijen vormen de basis van zijn vermogen.
Twee aspecten aan deze constructie zijn interessant. In de eerste plaats komt het expansieve beleid van Novamedia niet voort uit een niet te stuiten drang om goede werken te verrichten, maar uit een drang van de aandeelhouders om nog meer geld op hun rekening bijgeschreven te krijgen.
Verder is Poelmann uitgegroeid tot de machtigste man in de goede doelensector. Hij is uiteindelijk de man die bepaalt of een bepaalde stichting of vereniging slagvaardig kan opereren of juist in de marge belandt. Weinig mensen in de sector durven Poelmann te bekritiseren. Ze hangen allemaal aan zijn infuus, of hopen dat in de toekomst te zullen doen.
Tot slot: Novamedia eiste, zoals gebruikelijk bij deze club, dat de verkapte Postcode Loterij-spot volledig werd betaald uit de middelen van de Waddenvereniging. Novamedia geeft en Novamedia neemt.

Conclusie
Het geld dat via Novamedia naar allerlei goede doelen vloeit is niet meer dan een bijproduct van het streven van de Novamedia-aandeelhouders om zelf veel geld te verdienen. Of deze verdiensten gezien moeten worden als een terechte vergoeding voor een belangrijk maatschappelijk initiatief, of als een corrupte praktijk, moet iedereen zelf uitknobbelen.

Reacties

  1. Frank
    14 december 2011 - 16:01

    Het is te hopen dat (na het lezen van dit artikel) nu alle deelnemers aan de loterijen wakker worden.
    Ik heb hier maar een woord voor ZAKKENVULLERS het goede doel is maar een kleine bijzaak.

  2. Mike
    13 januari 2017 - 12:48

    Een gouden lot uit de loterij is het geluk dat je zelf maakt

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online