Nieuwe Telegraaf-spot is mooi maar ongeloofwaardig

31 januari 2011

De Telegraaf heeft een spot waarin de Nederlandse identiteit centaal staat. Het is een smaakvolle spot, maar er zitten elementen in die absoluut niet bij De Telegraaf passen. Dat gaat ten koste van de geloofwaardigheid.

Prinses Maxima beweerde ooit geen typisch Nederlandse identiteit te hebben ontdekt. Een pr-blunder van de eerste orde. Nederlanders voelen haarscherp aan wat hun nationale identiteit bepaalt en zijn daar trots op. Of die identiteit werkelijk bestaat of geconstrueerd is door historici, dominees en politici, blijft wel de vraag.
Veel Nederlanders voelen dat het eigene onder druk staat als gevolg van mondialisering en Europees beleid. In zo’n situatie valt met reclame die het nationale gevoel benadrukt goed te scoren. De spot voor Campina-melk en de anti-Duitse spot van de NL Energie gaan uit van een vijandbeeld. De Telegraaf komt nu met een typische feel good-spot over de Nederlandse identiteit.
Het moet gezegd, het is een schitterende, poëtische spot. Er klinkt rustige pianomuziek en de spot wordt ingezet met de eerste woorden van het beroemde gedicht van Hendrik Marsman: Denkend aan Holland zie ik……. Daarna volgt een modern gedicht, met daarin allerlei elementen die een rol spelen in de Nederlandse identiteit. Het begint met Drees, het symbool van de verzorgingsstaat. Dan zien we Mies Bouwman als presentatrice van de Open het Dorp-actie uit 1962. Zij staat symbool voor de saamhorigheid van het Nederlandse volk. De fysisch-geografische kant van Nederland wordt weergegeven door de volgende omschrijving, “Een land zonder diepte, zonder hoogte, zonder watervrees.” Met die woorden wordt tegelijk de grote economische stabiliteit van het land en de ondernemingslust van zijn inwoners weergegeven.
Verder zijn we volgens De Telegraaf-spot een land zonder gordijnen, waar we dus alles van elkaar weten. Maar geen probleem, we zijn het ook zo weer vergeten. We hebben volgens de spreekstem in de spot geen fatsoen “Maar dat zeggen ze al 400 jaar”.

Boos
Voor echte helden is Nederland geen goede voedingsbodem. “Van polderen tot in de dood, in dit land ben je al snel te groot.” Niet de sterkste zin uit het gedicht, moeten we vaststellen.
Dan werken we toe naar het slot. “De ene dag boos (beelden van rellen), maar ook net zo snel weer blij (uitzinnige vreugde bij een wedstrijd van Oranje) en een krant die dat voelt, net als wij.”
Toen omroep Wakker Nederland zich het bestel binnen had gevochten, moest de slogan De Krant van Wakker Nederland over boord. Met deze nieuwe spot presenteert de Telegraaf zich als de krant die het best aansluit bij de nationale identiteit.
Je zou kunnen betogen dat veruit de grootste krant van het land dat met enig recht kan claimen. Toch past de spot goed beschouwd totaal niet bij De Telegraaf. Drees is bepaald geen icoon dat je bij dit ochtendblad zou verwachten. En de verzorgingsstaat is vooral een fenomeen dat flink moet worden afgebouwd.
Er wordt in de spot relativerend gedaan over het gebrek aan fatsoen in Nederland. In werkelijkheid is er geen krant die zo graag een toon van morele verontwaardiging aanslaat als De Telegraaf.
Een land zonder helden? Heldenverering is een kernactiviteit van De Telegraaf. De militairen in den vreemde zijn altijd ‘onze jongens’ en iedereen die zich persoonlijk teweer stelt tegen het tuig, wordt onmiddellijk op een voetstuk gezet.

Conclusie
Natuurlijk vinden echte fans van De Telegraaf dat hun krant de puur Nederlandse waarden het best belichaamt. Toch heeft de krant zich ongeloofwaardig gemaakt door akkoord te gaan met bepaalde elementen in de spot die juist niet bij De Telegraaf passen. Uiteindelijk presenteert de spot een land dat wars is van hypes. Terwijl De Telegraaf van alle Nederlandse dagbladen juist de meest hyperige is.

Reacties

  1. Enow
    1 februari 2011 - 14:07

    Niets is de Telegraaf te hijgerig, zo blijkt maar weer.

  2. Herman
    2 februari 2011 - 21:56

    Bij de zin “een land zonder helden” afbeeldingen van Pim Fortuyn die in de ogen van vele Nederlanders een held was. Zeker in de ogen van de Telegraaf. Laat dan een foto van zijn moordenaar zien, maar ja dat voelt niet zo knus. En Dirk Scheringa was die nu te groot voor Nederland of voor de Telegraaf ? Polderen tot in de dood met een fijne sneer naar D66.

    Groet, Herman

  3. X
    6 februari 2011 - 20:25

    De apart timing van de foto van Pim Fortuyn was mij ook opgevallen… onbegrijpelijk

  4. Skye Mohamad
    24 januari 2014 - 10:19

    Ideal as I can tell, the Hudson Hornet is actually a ’53 Hollywood Hardtop, a somewhat uncommon human body style.

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online