Menzis show-gezelschap is te boeken zonder wachtlijst

22 november 2010

Menzis probeert Nederland te paaien met een medische zang- en dansshow. Wat brengt een zorgverzekeraar ertoe zich te verkopen als een fles Coca Cola? Is het aanbod om mensen die niet bij Menzis zitten toch te bemiddelen, trouwens wel zo maatschappelijk betrokken als het klinkt?

Wat is de bedoeling van de nieuw Menzis-spot? Moeten we het gevoel krijgen dat zorginstellingen best wel gezellig zijn? Eerst wordt er wat geneuried, dan komt er een blinde man binnen die het melodietje oppakt en met een opvallend Engels accent Over the rainbow begint te zingen. De geest van Judy Garland wordt vaardig en binnen de kortste keren zingt en danst iedereen. De bejaarden, het verplegend personeel, de baby’s en de baliemedewerksters.
Het hele gebeuren lijkt op een festijn van een secte. Menzis als de nieuwe Bagwan. Maar wat is nu toch de boodschap? Wil Menzis met Over the rainbow de zieke mens een hart onder de riem steken: ‘Lieve mensen, jullie maken nu een hoop ellende door, maar aan het einde van de regenboog ligt het nieuwe geluk en Menzis zal jullie daar naartoe loodsen.’
Waarschijnlijk heeft het reclamebureau van Menzis de opdracht gekregen het merk met een positief gevoel te laden. Het reclamebureau is vervolgens totaal over de top gegaan. Het management is meegesleurd door het enthousiasme van de reclamejongens en de spot is nu regelmatig te zien.
Als hij dit leest, zal de ceo waarschijnlijk glimlachend achterover leunen en vaststellen dat hij midden in de roos heeft geschoten. Er wordt immers gepraat over de spot en die is dus niet onopgemerkt gebleven.

Ongepast
De werkelijke boodschap is dat je een zorgverzekeraar beter niet kunt verkopen alsof het Coca Cola is. Ziek zijn is vervelend en in een ziekenhuis liggen nog vervelender. Helemaal als de vooruitzichten niet al te best zijn. De Menzis-reclame heeft iets ongepasts en het is de vraag of de blijde boodschap wel in goede aarde valt.
De kernboodschap is verder onduidelijk. Menzis zegt te doen aan zorgbemiddeling voor iedereen, ook als je niet bent verzekerd bij Menzis. Betekent dit dat je maar hoeft te bellen en dat Menzis zorgt dat je veel sneller een kunstheup krijgt? Waarschijnlijk niet. Het zal gewoon dienstverlening met een commercieel oogmerk zijn. Je betaalt op de een of andere manier altijd voor een dienst. Dat zo’n bemiddelingsklant niet is verzekerd bij Menzis heeft er niets mee te maken. Het is verder onwaarschijnlijk dat je die bemiddelingskosten kunt declareren bij je eigen zorgverzekeraar. Maar je kunt er gif op innemen dat Menzis zo’n bemiddelingsverzoek zal aangrijpen om je als klant te winnen. Als de gewenste behandeling tenminste niet wijst op een al te gammele gezondheid. In dat geval zullen ze hun concurrent de polis van harte gunnen.

Correctie: We moeten door het stof. We hebben te horen gekregen dat de wachtlijstbemiddeling wel degelijk een dienstverlening is zonder een direct commercieel oogmerk. Ons cynisme blijkt enigszins doorgeschoten
. Menzis verdient een compliment voor deze efficiëntie verhogende dienst. Het zou wel een goed idee zijn om het kosteloze karakter van de dienst te benadrukken in de spot. Veel mensen zullen niet geloven dat een commercieel opererend bedrijf zo’n dienst belangeloos onderhoudt. De analyse van de spot blijft verder gehandhaafd.

Conclusie
De spot heeft een merkwaardig soort feelgood-karakter, van het soort dat niet goed past bij een zorgverzekeraar.

Reacties

  1. Herman
    22 november 2010 - 23:09

    Mooie analyze
    Ik kreeg er zelf een soort Brand New day gevoel bij.
    Compliment voor het Mea Culpa.

    Groet Herman

  2. admin
    23 november 2010 - 11:33

    Menzis heeft Spotsdoorzien het volgende laten weten:”We gaan de komende tijd de boodschap van onze dienst nog wat meer laden zodat hij beter over de bühne komt.”

  3. Amber
    30 november 2010 - 13:08

    En toch, ik vind de reclame stuitend! Of de bemiddeling nu wel of niet gratis is voor iedereen, doet er niet toe. Deze reclame is ongepast en gaat voorbij aan alle verdriet en ellende en al dan niet gratis wachtlijstbemiddeling is daar geen oplossing voor.

  4. Heidi
    3 december 2010 - 14:14

    Wat mij tegen de borst stuit, is dat de premie van de zorgverzekering steeds hoger wordt omdat er zogenaamd geld tekort is in de zorg, maar dat er verschrikkelijk veel geld uit wordt gegeven aan reclamecampagnes door zorgverzekeraars. Toen ik voor de eerste keer deze spot zag, was het eerste dat ik dacht: Ik wil niet dat mijn duurbetaalde premie aan dure reclamespots wordt gespendeerd door zorgverzekeraars. Het is wat mij betreft dus ook een misvatting dat reclamespots nodig zijn voor de zorgverzekeraar omdat ik het liefst naar een zorgverzekeraar ga die mijn geld voor zorg gebruikt en zorg alleen. Helaas bestaan die niet meer in Nederland…

  5. admin
    29 december 2010 - 03:09

    Menzis heeft ons enige tijd terug laten weten dat het ook aan wachtlijstbemiddeling doet voor niet-Menzis-klanten. Het heeft ons toen beloofd dit in de spot expliciet te vermelden. Dit is ondertussen gebeurd. Waarvan acte.

  6. connie bakker
    29 december 2010 - 12:54

    toen ik de reclame voor het eerst zag, had ik werkelijk een teiltje nodig…..nu zap ik gauw weg…..ben zelf klant bij menzis maar als je van huisarts wilt wisselen, omdat je totaal niet met je huisarts door 1 deur kan,kunnen ze geen andere voor je regelen, zelfs niet in een nabijgelegen dorp…..wat nou bemiddeling..ik ben 47 jaar en zit in het lijf van een vrouw van 70,als ik een scan wil, krijg ik van mijn huisarts het antwoord;weet je wel wat dat kost?maar als er een knobbeltje uit mijn duim moet worden gehaald,word er een hele ok ploeg opgezet!!! belachelijk! er word al jaren niet meer efficient gewerkt in de zorg,ik heb er zelf 22 jaar in gewerkt,
    en de rek is er al jaren uit hoor meneer rutten………………maar goed…..walgelijke reclame menzis, bijna een reden om over te stappen!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online