McDonalds kiest voor tweedehands acteur

31 december 2010

Is het je al opgevallen dat de malloot uit de Ohra-reclame nu ook in een spot van McDonalds speelt. Dat is verwarrend, want je vraagt je steeds af wanneer hij weer manisch gaat klappen. Deze keer is hij echter een gewone huisvader Het is moeilijk voor te stellen dat de managers van de Amerikaanse fast food-gigant erg enthousiast waren, toen ze ontdekten wat TBWA hun had geflikt. Slordig of dom?

Dit is het laatste blogje van het jaar en we gaan een heikel punt behandelen: identificatie. Kan iemand prominent in spots van twee adverteerders spelen en toch geloofwaardig blijven? Nee! Maar er zijn blijkbaar reclameprofessionals die daar anders over denken.
De man in de hoofdrol van de bovenstaande McDonalds-reclame zou je kunnen zien als gewoon maar een acteur. In werkelijk is hij besmet, of neutraler uitgedrukt, geladen. De man speelt namelijk ook de hoofdrol in de meest recente Ohra-spot. Het is de malloot die een polsblessure oploopt, omdat hij manisch begint te klappen aan het eind van de presentatie van een virtuele sexbom.
Het lukt gewoon niet om de man serieus te nemen in zijn nieuwe rol als ondeugende huisvader. Je verwacht ieder moment dat hij weer als een idioot begint te klappen. Hij heeft aan het eind van de Ohra-spot ook nog bijna dezelfde trui aan als in de McDonalds-spot. Dat was allemaal vast niet de bedoeling van het reclamebureau en MacDonald zal er zeker niet blij mee zijn. Technisch bestaat nu zelfs het risico dat de twee spots in hetzelfde blok worden geprogrammeerd of direct na elkaar. Ze zijn overigens van verschillende bureaus.

Karaktervol
Het verschijnsel komt ook voor bij zeer karakteristieke stemmen. Zo gebruiken Essent en Tempo Team dezelfde stem in hun spots. Een zeer technische, karaktervolle acteursstem. Helaas krijg je wanneer de Tempo Team-reclame langskomt, steeds het gevoel dat het om een reclame van Essent gaat.
In dit geval kun je het reclamebureau zeker een verwijt maken. Beide spots komen van TBWA. Het is jammer voor de acteur, maar zijn stem is te karakteristiek en heeft te veel kwaliteit om een mooie carrière op te kunnen bouwen als reclamestem. Terug naar het toneel dus.

Conclusie
Er wordt blijkbaar te weinig rekeninggehouden met het voorgaande reclamewerk van een acteur of actrice. Misschien denken de makers dat het publiek het toch niet doorheeft. Als opdrachtgever zou je behoorlijk moeten opletten of acteurs niet te geladen zijn. Acteur kunnen trouwens ook maar beter oppassen. Speel liever in vermomming dan naturel in een spot. Een te duidelijk profiel kan je niet alleen reclamewerk kosten, maar ook rollen in het theater. AH’s Harrie Piekema zal na de huidige AH-reeks nooit meer in een andere spot kunnen spelen en King Lear wordt ook lastig. “Hé, dat is die bedrijfsleider van Albert Heijn.”

Reacties

  1. Hyman
    7 mei 2014 - 16:59

    Actually when someone doesn’t be aware of after that its up to
    other users that they will help, so here it happens.

    Also visit my web page – antivirus gratuit

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online