Maakte EtceterA voor Sire een oprechte spot?

19 januari 2011

Reclamemakers zijn per definitie onoprecht. Ze moeten producten en diensten aanprijzen waarmee ze geen enkele band hebben. De Sire-spot die Etcetera maakte, is mogelijk een uitzondering op deze regel. Maar misschien is de integriteit ook hier ver te zoeken en verkopen ze weer gewoon een product van een opdrachtgever.


Integere spots bestaan niet. Opdrachtgevers willen maar één ding: meer omzet. Het kan niet donderen hoe. Alles dat oprecht klinkt in de reclame, is per definitie geveinsd en dient alleen een commercieel doel. Deze stelling lijkt zwart/wit, maar het is de bittere waarheid. Je zou reclame maken kunnen omschrijven als de kunst van het zo overtuigend mogelijk oprechtheid fingeren. Niemand schijnt hiermee problemen te hebben. Zelf een goede doelenorganisatie als de Hartstichting is onoprecht in zijn reclame-uitingen. Die kwam het afgelopen jaar met een spot om vrouwen angst aan te jagen. Ze suggereerden daarin dat het grote sterven aan hartziekten nu voor vrouwen was begonnen. Uiteraard met als doel om vrouwen met gulle hand bedragen te laten doneren, om gericht vrouwenonderzoek te doen. Een onoprechte, leugenachtige spot.

Pijnlijk
Op het moment is er echter een spot in de reclameblokken waarop dit cynisme mogelijk niet van toepassing is. Het gaat om de Sire-spot van een man die stervende is en afscheid neemt van een vriend. Dit doet hij via een soort digitale video-boodschap. Je ziet hem met zijn kale hoofd op het scherm van een laptop. Hij bedankt zijn vriend dat hij er altijd voor hem was. Maar hij zegt ook het jammer te vinden, dat hij hem de laatste tijd niet meer heeft gezien. Het is een pijnlijke boodschap. Uit een onderschrift blijkt dat 1 op de 4 mensen voortijdig uit het leven van een dodelijk zieke stapt.
De spot heeft een ideëel karakter en komt hard aan. Je krijgt er een gevoel van schaamte van. Schaamte tegenover alle mensen die leiden aan een terminale ziekte en in de steek worden gelaten.
De grote vraag is hoe de mensen van reclamebureau EtceterA deze spot hebben benaderd. Hanteerden ze weer gewoon een zakelijke aanpak? Kwamen ze na rijp beraad tot de conclusie dat een kale vent met een zielig verhaal de beste manier was om dit varkentje te wassen? Of is het onderwerp wel op een integere manier behandeld en kwamen de ideeën vanuit compassie en betrokkenheid? Werd er teruggedacht aan naasten die hetzelfde moesten ervaren. Je weet het niet, maar nog nooit kwam een reclamespot zo dicht in de buurt van integriteit.

Conclusie
Reclame is onoprecht, maar mogelijk is de nieuwe Sire-spot wel oprecht. Dat zou een verademing zijn.

Reacties

  1. X
    19 januari 2011 - 21:24

    “Reclamemakers zijn per definitie onoprecht.” Waarom is het dan een verademing als een reclame wel oprecht is? Oprechtheid heeft simpelweg niets met reclame te maken, dat is niet per se slecht, reclame heeft nou eenmaal niet als doel om neutrale informatie te verschaffen.
    Deze spot is echter wel bijzonder naar mijn mening. Hij stoort, zweert, ettert. In mijn geval niet zozeer voornamelijk vanwege een schaamte-gevoel. Maar vanwege de plotselinge konfrontatie, tijdens je favoriete tvprogramma, ineens dringt daar de dood je huiskamer binnen, onverbloemd, hard en koud, eenzaamheid, en zelfdoding. Dat is heftig. Het roept in me de wens op om zo snel mogelijk weg te zappen. Eerlijk gezegd doe ik nogal eens gauw het geluid uit zodra de kale man in beeld komt. Dat zal ook precies de bedoeling zijn van deze spot, kijk nu eens niet weg als die gezellige vrolijke vent met wie je zoveel lol had ineens niet zo gezellig en vrolijk meer is. De vorige spot bracht dat nog duidelijker over: denk je dat je naar een tv programma van de babyfluisteraar zit te kijken, en dan ineens, boem, niet zo leuk meer, de harde werkelijkheid slaat je in het gezicht. (Vraag me overigens af waarom die spot vervangen is.)
    Als ‘reclame’ voor deze boodschap, zeer goede spot dus. Ook al zap ik liever weg.

  2. Wally Nealen
    24 januari 2014 - 14:26

    Straight to DVD for your at the time mighty finder of box office gold

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online