Lesbische Renault-spot taboe op Italiaanse tv

20 december 2010

Italianen larderen hun televisieprogramma’s graag met schaars geklede Velines. Geen enkel probleem, dat past prima in Berlusconi’s wereldbeeld. Daartoe zijn vrouwen immers geschapen. Het wordt een ander verhaal als het een reclamespot betreft waarin de damesliefde een rol speelt. Een spot voor de Renault Cleo over een speelse lesbische confrontatie, verdween razendsnel van alle staats- en commerciële zenders. Zou zo’n spot ook in Nederland een probleem zijn?

Reclamemakers vertonen nogal eens de neiging de grenzen van het betamelijke af te tasten. Je kunt een vrouw op een warme dag heel sensueel aan een ijsje laten likken, zonder dat dit al te veel opschudding veroorzaakt. Als diezelfde vrouw iets verder gaat en als zodanig herkenbare felatiotechnieken loslaat op het ijsje, ontstaat er een probleem. De kans is groot dat er wordt ingegrepen, of dat er achter de schermen druk wordt uitgeoefend om de spot van de televisie te krijgen. Tussen die twee ijsreclames ligt ergens een grens. Het idee is dat hoe dichter je die grens nadert, hoe groter de attentiewaarde is. Ook een schandaaltje kan trouwens goed uitkomen.
De geruchtmakende fotoserie van Suit Supply, waarin een man met een Suit Supply-pak aan, zonder enige tegenstand Playmate Chantal Hanse als speeltje mag gebruiken, was het laatste Nederlandse voorbeeld van reclame waarin de grens wordt opgezocht. De fotoserie werd zelfs in Pauw en Witteman bediscussieerd.
Schokkende reclame hoeft niet over seks te gaan. Benetton wist in de jaren negentig veel opschudding te veroorzaken met zeer rouwe, schokkende foto’s. Een bekend voorbeeld was het uniform van een soldaat, die ergens in het voormalige Joegoslavië was gesneuveld. Het uniform was vuil, met bloed besmeurd en er zaten kogelgaten in. Op een andere foto was een stervende Aidspatiënt te zien. De man lag te zieltogen in zijn bed terwijl zijn familie overmand door verdriet om hem heen stond. Dat waren foto’s die heel veel kritiek losmaakte. Vooral omdat het geen journalistieke foto’s waren, maar foto’s bedoeld om meer Benetton-kleren te verkopen.

Ondergoed
Ook het laatste grote schandaal is van Italiaanse oorsprong. Mogelijk heb je het Youtube-filmpje bovenaan de pagina al bekeken, maar daar draait het om. Volgens ons betreft het een in Nederlandse ogen redelijk grappig en volstrekt onschuldig spotje. Twee lesbische vrouwen ontmoeten elkaar op een feestje. Ze gaan een kamer in, waar een van de twee in haar ondergoed op bed gaat liggen. De andere blinddoekt haar, maar in plaats van met haar te vrijen, pikt ze haar designertop en smeert hem in haar Renault Cleo.
Nu doen er twee verhalen de ronde. De eerste is dat Berlusconi hem hoogst persoonlijk heeft verboden. Dat klinkt plausibel, want hij is zowel de hoogste baas van de staatstelevisie als van de grote commerciële zenders. Beide bedrijven doen mee aan de ban. Bovendien kun je je voorstellen dat voor hem seks tussen twee mooie vrouwen absoluut taboe is. Vrouwen die volgens zijn normen onappetijtelijk zijn, mogen ongetwijfeld doen wat ze willen, maar mooie vrouwen zijn bedoeld voor mannen. Of ze dat nu leuk vinden of niet. Basta!
Er is ook een wat saaier verhaal. Lesbische groeperingen zouden zware druk hebben uitgeoefend, omdat ze de reclame stigmatiserend vonden.
Welk verhaal ook het juiste is, het verbod maakt een onvermoed taboe in de Italiaanse maatschappij zichtbaar. Want je kunt er zeker van zijn dat als een Italiaanse feministisch groepering zich met veel publiciteit zou verzetten tegen het verschijnsel Veline, de schaargeklede langbenige meisjes in Italiaanse tv-programma’s, de televisiebonzen hen smakelijk zouden uitlachen. Met andere woorden, het protest tegen de lesbische Renault-reclame was blijkbaar koren op hun molen en daarom succesvol.
De vraag is of het inderdaad zo is dat de niemand in Nederland heet of koud wordt van zo’n spot. Het zou kunnen dat de conservatieve tijdgeest hier zijn invloed doet gelden?

Conclusie
Vrouwelijke homoseksualiteit is in Italië blijkbaar zo’n taboe, dat een spotje met twee mooie lesbische meiden zomaar van de zenders verdwijnt.

Reacties

  1. Herman
    17 januari 2011 - 22:01

    Gelukkig is het spotje in Nederland volop te zien.
    Ook de andere spot met de Renault Megane heeft een sexuele lading. De man, die een vrouw thuisbrengt, wil niet mee naar binnen maar gewoon lekker rondrijden in zijn Megane.

    Groet, Herman

  2. Noud
    10 augustus 2011 - 11:52

    Gelukkig is dit soort zaken in Nederland zo normaal dat het mij niet eens opgevallen is. Maar ja, nadeel voor de adverteerder is natuurlijk wel dat de “attentiewaarde” hier een stuk lager ligt dan in Italië. Maar dat is ook maar goed zo. Ben het dus met Herman eens. :)

    Noud.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online