L’Oreal vindt het gen der eeuwige jeugd

28 december 2010

Youth Code bevat volgens L’Oreal een stof die ingrijpt op het Keratine 6B-gen. De crème zorgt ervoor dat dit gen signalen afgeeft die de huid weer jong en fris maken. Maar is dit niet meer een medische dan een cosmetische doorbraak? Zou er geen grootschalig dubbelblind onderzoek moeten worden uitgevoerd? Moeten de Amerikaanse en Europese medische autoriteiten niet eerst nadenken over toelating tot de markt. Blijkbaar is dat allemaal niet nodig en dat zegt genoeg.

Wat moeten we toch aan met die Youth Code-reclame van L’Oreal. Hierboven staat de Amerikaanse versie van de spot, maar de boodschap zal duidelijk zijn. L’Oreal beweert na 10 jaar onderzoek in staat te zijn met een crème de eiwitexpressie van het Keratine 6B-gen te stimuleren. Maak je geen zorgen als je dit niet begrijpt, want dat is ook niet de bedoeling. Je moet erdoor worden geïmponeerd.
Aan de basis van de redenering ligt het gegeven dat in de genen de codes liggen opgeslagen voor alles wat er gebeurt in het lichaam. As de huid aan vernieuwing toe is, geven bepaalde genen het signaal af dat er speciale huideiwitten moeten worden aangemaakt. Bij het ouder worden raken de genen een beetje sleets en de signalen worden minder helder. Daardoor verloopt de productie van die huideiwitten minder perfect en gaat de huid verouderen.
Nu beweert L’Oreal met biolysate – dat schijnt een gefermenteerde bifidusbacterie te zijn – zo in te kunnen grijpen op het Keratine 6B-gen dat het weer gaat functioneren als het gen van een jong persoon. Met andere woorden: L’Oreal heeft een eerste stap gezet in de richting van een nieuwe medische technologie, die ons uiteindelijk de eeuwige jeugd moet garanderen.

Dubbelblind
Moeten we dit allemaal geloven? Het eerst wat opvalt is dat we eigenlijk te maken hebben met een middel dat niet in het cosmetische domein thuishoort, maar in het medische. Als het allemaal waar is, is het ‘t soort technologie dat ingrijpt op het genetische niveau en waarvoor dus echt alle teststadia moeten worden doorlopen. Aan het eind van zo’n proces staat een uitgebreid, klinisch onderzoek. Dat moet dan worden uitgevoerd via de zogeheten dubbelblind procedure. Daarna moet dat onderzoek worden beoordeeld door de Amerikaanse en Europese gezondheidsautoriteiten. Die bepalen dan of het kan worden toegelaten tot de markt. Als het antwoord positief is, zal het eigenlijk altijd een middel zijn dat alleen op recept is te verkrijgen. Zo’n heel proces, van het idee tot goedkeuring, kan tot een miljard euro kosten.
Van een dergelijk onderzoek lijkt bij Youth Code geen sprake. L’Oreal komt met een onderzoek onder 299 vrouwen. Die kregen drie vragen te beantwoorden na gebruik van de crème.

-       Ziet uw huid er jonger uit? 78 procent antwoordde ja.

-       Lijken de rimpels verminderd? 69 procent antwoordde ja.

-       Maakt uw gelaat een meer uitgeruste indruk? 71 procent antwoordde ja.

Dit zijn subjectieve oordelen, van positief ingestelde vrouwen, die niets liever willen dan dat Youth Code werkt. Er was ook geen controle groep die een nepmiddel mee heeft gekregen. Mogelijk zou die controlegroep vergelijkbare percentages hebben opgeleverd en dat wil je niet als cosmeticaproducent. Overigens kan rimpellengte en diepte gewoon worden gemeten. Al met al is het hele verhaal van L’Oreal niet erg geloofwaardig.

Conclusie
De cosmeticasector gaat vaak zo ver met zijn pseudomedische bewering dat de Reclame Code Commissie er zich niet eens meer druk over lijkt te maken. Ten onrechte, want veel mensen nemen die beweringen serieus. Maar L’Oreal gaat met zijn Youth Code wel hel erg ver. Het concern wekt de indruk bezig te zijn met een medische technologie die veroudering kan uitbannen. En dat gebeurt allemaal met een gefermenteerde bifidusbacterie.

Nog geen reacties

Wees de eerste!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online