ING zit niet te wachten op startende bedrijfjes

11 april 2011

ING doet zich voor als de vriendelijk kapitaalverschaffer, die altijd klaar staat om ondernemers te helpen hun dromen te verwezenlijken. In werkelijkheid moet je van zeer goede huizen komen om als beginnend ondernemers ook maar één euro los te peuteren.


De spot is al een tijdje te zien op tv. Twee enthousiaste, jonge ondernemers gaan een nogal vervallen uitziende fabriekshal binnen. Ze kunnen door alle treurige troep heen kijken en zien hun toekomstige bedrijf binnen de muren van de hal tot leven komen. De twee zijn in hun hoofd bezig hun droom te verwezenlijken. Dan volgt een vrouwenstem: we hebben altijd kredieten verstrekt aan ondernemers met een goed plan en dat blijven we doen. Hoe veel bank wil je hebben? Onderin beeld komt een kadertje met daarin: Ondernemers kunnen op ons blijven rekenen.
De mannen sluiten de spot af met een dialoogje. De lange zegt ,“Hier gaan we zitten.” De kleine antwoordt, “Ja, je hebt gelijkt. Dit is te gek.”
De eerste storende fout zit ‘m in de casting. De twee mannen zijn meer reclame/media-types, en zeker geen industriële ondernemers. Terwijl de hal waar ze lopen en opmerkingen als “hier komt de distributie”, suggereren dat we hier te maken hebben met mannen uit de maakindustrie. Maar goed, dat kunnen we af doen als een schoonheidsfoutje.
Vreemder is de suggestie dat bij ING de deur wijd openstaat voor ondernemers met een goed idee. Op zich is dat waar, maar hoe goed moet dat idee zijn? Laten we zeggen dat Victor en Rolf ruzie krijgen en beiden willen onafhankelijk verder. Aan zulke mannen zal de bank best een forse lening willen verstrekken. Maar wat als iemand langskomt die een schildersbedrijfje wil beginnen en moet investeren in een busje, een stijger en een spuitmachine. De kans dat de man bij ING nul op het rekest krijgt is gigantisch.

Onderpand
Hoe werkt dat? Banken zijn al een paar jaar zeer terughoudend met het verlenen van kredieten. Ze proberen nog steeds hun kapitaalbuffers te vergroten en de risico’s in kredietportefeuilles tot een minimum te beperken. Daarbij zijn banken per definitie risicomijdend. De suggestie in het spotje is toch een beetje dat ING een soort venture capital-mentaliteit heeft. Maar reken daar niet op. Het eerste wat een bank wil, is een onderpand of een borg.
Een tweede criterium is dat de beginnende ondernemer een heel overtuigend businessplan moet hebben. Vooral bij de cash flow-inschatting moet geen ruimte voor twijfel bestaan. Zelfs in het meest ongunstige scenario wil de bank toch het gevoel hebben dat de rentebetalingen niet in gevaar komen. Kortom, met enthousiasme redt je het niet bij de bank.  Zelfs als alles er goed uitziet, zal de rente nog aan de hoge kant zijn. Startersprojecten blijven immers riskant.
Waarom dan deze spot? Waarschijnlijk is hij gewoon onderdeel van een soort algemene imagocampagne. Dat zien we voortdurend bij ING. Misschien is het filmpje niet gericht op ondernemers, maar op de Nederlander in het algemeen. De boodschap: de kredietcrisis is voorbij en wij zijn weer de betrouwbare bank die we altijd al waren?

Conclusie
Verwacht als beginnend ondernemer niet gemakkelijk geld los te kunnen praten bij ING. De overgrote meerderheid van de starters zal met lege handen het pand verlaten.

Reacties

  1. Larae
    12 februari 2013 - 01:23

    Hi to all, as I am really keen of reading this website’s post to be updated regularly. It includes good material.

    Feel free to surf to my web page – love psychic

  2. Bragas De Calvin Klein
    18 mei 2014 - 04:43

    Woah this weblog is great i love reading your posts. Stay up the great paintings! You realize, many people are looking round for this info, you could aid them greatly.
    Bragas De Calvin Klein http://www.eurocontrol.es/newsletters/consultoria/catalogo/bragas-de-calvin-klein.htm

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online