Independer wekt schijn van belangenverstrengeling.

1 december 2010

Independer.nl claimt zowel een objectieve vergelijkingssite van financiële producten te zijn als een online-intermediair. Het bedrijf heeft allerlei commerciële overeenkomsten met verzekeraars gesloten. De grote vraag is of die zakelijke activiteiten niet op gespannen voet staan met de beoogde objectiviteit van de vergelijkingssite.

Het zal u opgevallen zijn dat Independer.nl stevig adverteert. Op televisie is regelmatig een spot te zien met een cameraatje dat er bij een verzekeringsmaatschappij uit wordt gesmeten, maar meteen weer terug naar binnen springt om de zaak van binnenuit goed in de gaten te houden. Independer zegt in de eerste plaats een vergelijkingssite te zijn, waar de consument op kan zien wat de goedkoopste optie is voor een bepaald soort verzekering. Het management noemt idealisme een belangrijke drijfveer.
Maar Independer doet meer. Deze online-dienstverlener opereert ook als tussenpersoon. Op de site staat de volgende mededeling: “Een aantal verzekeraars heeft ons een volmacht gegeven. Dat wil zeggen dat Independer.nl voor deze verzekeraars de polis opmaakt, de administratieve afhandeling verzorgt en de premie incasseert.”
Dan volgt de mededeling dat Independer van tien verzekeringsmaatschappijen de volmacht heeft gekregen om autoverzekeringen af te sluiten. Blijkbaar is dat net een stapje hoger dan de eerder genoemde status, of het is hetzelfde maar dan onduidelijk geformuleerd.

Idealistisch
Independer geeft bij bepaalde maatschappijen ook premiekorting. Dat is op zich niet verkeerd, maar het bevestigt wel weer dat er allerlei zakelijke lijntjes lopen tussen Independer en meerdere maatschappijen. Bij een objectieve, onafhankelijke informatieverschaffer zie je dat liever niet.
Waarom niet? Stel je voor, de Consumentenbond publiceert op zijn site een ‘objectieve’ wasmachinetest, met daaronder een bestelfunctie om een Miele of een Bosch met 10 procent korting te kopen. Dat maakt de claim van totale onafhankelijkheid toch zwakker. Het werkt bovendien verwarrend, want zo’n aanbod lijkt veel op een impliciete aanbeveling.
Die tegenstrijdigheid tussen objectief informeren en verkopen, vind je ook terug in de vijf kernwaarden van het bedrijf: idealistisch, commercieel, klantgericht, ondernemend, eerlijk. Het wringt met name bij ‘idealistisch’ en ‘commercieel’. Die twee sluiten elkaar zo goed als uit. Zelfs als je een perfecte Chinese muur weet op te trekken tussen informeren en verkopen, wek je bij het publiek nog steeds de schijn van belangenverstrengeling. Dat laatste weegt zwaar in de financiële wereld.

Conclusie
We hebben geen idee hoe in de praktijk de combinatie van een objectieve vergelijkingssite en een online-tussenpersoon functioneert. Wat we wel weten is dat bij de deze constructie in ieder geval de schijn van belangenverstrengeling wordt gewekt. De tegenstrijdigheid in het businessmodel zit eigenlijk al opgesloten in de kernwaarden, waartussen zowel ‘idealistisch’ als ‘commercieel’ staan. Het geheel wekt in ieder geval de indruk dat de eerst genoemde waarde meer voor de bühne is bedoeld, terwijl de tweede de werkelijk drijfveren van het management aangeeft.

Reacties

  1. Mieke van Os
    1 december 2010 - 16:13

    Graag reageer ik als een van de mensen achter Independer.nl op dit bericht. De inhoud van het hele bericht is grotendeels juist. Independer fungeert inderdaad als vergelijkingssite en tussenpersoon. Wij verdienen geld als mensen via ons een product afsluiten. Daar maken we geen geheim van. Zie daarvoor ons weblog (link naar artikel over verdiensten).

    Eigenlijk is het enige punt waar ik het niet mee eens ben dat de twee waarden ‘idealistisch’ en ‘commercieel’ elkaar zo goed als uitsluiten. Ik begrijp de reactie wel: er zijn in de financiele wereld helaas veel voorbeelden van adviseurs die hun eigen belang voor het klantbelang stellen. Dat er spanning bestaat tussen deze waarden idealistisch en commercieel is duidelijk. Dat geldt ook voor de waarden klantgericht en commercieel. Dat maakt onze propositie als bedrijf nu juist zo interessant. Ik zou nooit bij Independer.nl zijn komen werken als die idealistische component er niet was. Wij komen dagelijks in aanraking met conflicten tussen idealisme en commercie. Een aantal voorbeelden:

    -Aanbieders van producten die wij niet verkopen komen op een eerste plaats uit de vergelijking als dat de beste producten zijn. Wij verdienen daar niets aan. Op dit moment is dat bijvoorbeeld het geval met zorgverzekeringen van CZ Direct en Anderzorg. Hier gaat idealisme (productaanbod transparant maken) voor commercie.
    - We hebben onlangs ons “hypothekenmodel” volledig omgegooid. Omdat we tegenwoordig naast hypotheken ook hypotheekadviseurs vergelijken, vonden we het niet langer verantwoord om mensen die een hypotheekadviseur zoeken door te verwijzen naar adviseurs waar wij een overeenkomst mee hadden (en een vergoeding daarvoor ontvingen). Het huidige model levert nauwelijks inkomsten voor Independer.nl. Hier gaat idealisme (kwaliteit hypotheekadvies in kaart brengen) voor commercie.
    - Regelmatig geven onze adviseurs klanten het advies om bepaalde producten niet of minder uitgebreid te sluiten als dat beter is voor de consument. Ook hier gaat klantgerichtheid boven commercie.

    Het zou, gegeven onze filosofie, te gemakkelijk zijn om commercie als waarde te schrappen. Commercieel bezig zijn is van belang om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Daar willen we eerlijk en open over zijn.

    Daarnaast heeft de commerciële component ook voordelen:
    - Onze vergelijkingssite is gratis voor bezoekers. Het staat iedereen vrij de informatie naar eigen inzicht te gebruiken en producten elders aan te kopen.
    - Kortingen zijn alleen mogelijk als er door veel mensen ook gesloten wordt. Dat is bij Independer.nl het geval. Doordat we voor veel verzekeraars een kanaal van belang zijn, kunnen we kortingen krijgen waar de consument direct voordeel van heeft.
    - Door onze omvang kunnen we niet alleen kortingen aanbieden, we kunnen invloed uitoefenen op producten en dienstverlening. Mooi voorbeeld: verschillende aanbieders van autoverzekeringen hebben hun product en of dienstverlening aangepast om in aanmerking te komen voor het “Independer Garantie” die wij onlangs geïntroduceerd hebben (verwijzing naar weblog)
    - Interessant dat in het artikel de consumentenbond genoemd wordt als voorbeeld van een organisatie die geen producten verkoopt. Dit terwijl de consumentenbond deze dagen massamediaal mediageweld inzet (misschien ook aardig om te bespreken op http://www.spotsdoorzien.nl ) om hun vergelijking van zorgverzekeringen onder de aandacht te brengen. Daar kunnen leden ook verzekeringen met korting sluiten. Verschil met Independer is dat bij ons iedereen verzekeringen mag afsluiten, terwijl je bij de consumentenbond lid moet zijn voordat je af kunt sluiten. Waarom gaat de consumentenbond “commercieel” ? Ik denk omdat ze middelen nodig hebben om leden het beste advies te kunnen geven.

    Tot slot: complimenten voor de site. Interessant concept. Ga ik beslist vaker bekijken. Lijkt me ook aardig om naar te linken vanuit ons weblog als het om banken en verzekeraars gaat. En dat doen we dan helemaal gratis. Omdat het past binnen onze waarden “idealisme” (misstanden aan de kaak stellen, branche kritisch volgen). We zouden die ruimte natuurlijk ook voor reclame kunnen gebruiken (dat zou commerciëler zijn).

  2. SusanSkinner
    5 december 2016 - 07:29

    your blog is very nice thank you for this wonderful information i like very much for this article. and it will give the more information from this blog. i also waiting for more than one information this is to get some more processes are available. i am a online college student here more than one colleges and universities are available from this colleges one of the popular course is custom essay writing service(http://clazwriters.com/) it will give the best choice of good courses are available from this area.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online