Hypotheekboer Obvion preekt de passie

27 november 2011

Obvion is een gewone hypotheekclub die zoveel mogelijk geld wil verdienen en daarbij zo weinig mogelijk risico wil lopen. Niets mis mee, maar in hun reclamespot proberen ze zich neer te zetten als een begripvol, sociaal hypotheekbedrijf. Oppassen dus.

Obvion is een hypotheekbedrijf waarin de Rabobank en pensioengigant ABP  samenwerken. Hypotheekmarktleider Rabobank deelt, met 70 procent van de aandelen, de lakens uit. Obvion biedt uitsluitend via tussenpersonen zijn hypotheken aan.
Eerst even wat weetjes over de hypotheekbusiness. Waarom houden financiële instellingen zo van hypotheken? Simpel, het zijn langlopende leningen met een gunstige risico/rendementverhouding. Dat is heel prettig voor een organisatie met langlopende verplichtingen als bijvoorbeeld ABP.
Wat maakt dat de risico’s van hypotheken zo beperkt zijn? Ook dit antwoord is weer eenvoudig. Een hypotheektermijn missen is het laatste dat mensen die financieel in de knel zitten zullen laten gebeuren. Iedereen wordt panisch bij de gedachte het dak boven zijn hoofd te verliezen.

Risicomijdend
Mocht een klant zijn hypotheeklasten toch niet meer kunnen opbrengen dan is er voor het hypotheekbedrijf nog steeds geen man over boord. Je zet de bewoners zonder pardon op straat en veilt het huis. Dan heb je zo je geld weer terug, of in ieder geval een flink deel ervan. Als veilen te weinig opbrengt, dan blijft het restant staan als een persoonlijke, rentedragende schuld van de voormalige bewoner.
Een belangrijke voorwaarde voor de gezondheid van een hypotheekportefeuille is dat je je klanten goed selecteert. Zeker in risicomijdende tijden als waarin we nu leven, worden de beoordelingscriteria nauwgezet in acht genomen. Iemand met een te laag of te onvast salaris wordt onmiddellijk de deur gewezen. Dat betekent immers extra risico en dat is niet de bedoeling.
De spot van Obvion probeert een heel ander beeld in de markt te zetten. Ze vinden ten eerste dat iedereen ernaar moet streven zich altijd te verbeteren. U leest het goed: moet streven. Waarom? Dat zit volgens Obvion in ons DNA. Ze bedoelen waarschijnlijk dat mensen niet moeten schrikken van een hoge maandlast, want uiteindelijk zullen ze er een hoger doel mee bereiken. Ze hebben gehoor gegeven aan de stem van hun DNA en zich verbeterd.

Lariekoek
Dan verlaat Obvion abrupt deze neo-Darwinistische redenering en presenteert zich opeens als een altruïstisch bedrijf: “Uiteindelijk willen we maar een ding, u lekker laten wonen.” Obvion heeft blijkbaar een ideële doelstelling. Ik kan iedere klant echter garanderen dat dit lariekoek is. Het doel is om het rendement zo hoog mogelijk te houden en de risico’s zo laag mogelijk.
Ze sluiten de spot af met een wel zeer gluiperige slagzin: “Obvion, hypotheken met een geweten.”
Met al die mooie praatjes wordt stiekem de indruk gewekt dat af en toe eens een termijntje missen geen doodzonde is voor Obvion en dat uitzetting een veel te ruw instrument is voor dit menslievende bedrijf. In werkelijkheid treedt Obvion bij dergelijke problemen net zo hard op als zijn concurrenten. Laat u niet om de tuin leiden en ga gewoon opzoek naar de laagste rente en de gunstigste voorwaarden.
Voor meer financiële mooi weer-reclame uit de financiële sector lees: Zwitserleven, LeasePlan, ASN, Robeco

Reacties

  1. Remon van der Pol
    28 november 2011 - 23:46

    Toen ik deze reclame voor het eerst zag was mijn eerste gedachte dat ik deze vast terug zou zien op Spotsdoorzien, en ja hoor. Terecht overigens want het is echt een onzin reclame.

    “Geen probleem meneer dat u uw maandlast niet meer kunt opbrengen, als u maar lekker woont dan zijn wij tevreden!”

    …maar natuurlijk.

    Vreselijk hoe al die reclames over zulke belangrijke zaken als het kiezen van een verzekering, bank of hypotheek steeds luchtiger worden. Alsof ieder ding wat de mens tegenwoordig doet verheven moet worden tot een heuze “experience”.

  2. Hans
    3 december 2011 - 20:31

    Het lijkt een trend te worden, want ik zie dit heel vaak: Veel bedrijven willen integer lijken. Obvion is weer zo’n voorbeeld.

    Wanneer beseffen ze nou eens dat ze niet integer moeten lijken, maar integer moeten zijn…

  3. bert
    23 februari 2012 - 09:22

    het lijkt meer op misleiding dan een objectief advies.
    er is maar één goede hypotheek: daarbij letten op de voorwaarden, de laagste rente kiezen en houd aanvankelijk de handen af van aanvullende verzekeringen of spaarvormen. De meeste rente wordt namelijk getrokken door het aflossen van uw hypotheek.
    En vergeet ook niet, bij alle leuke vormen van beleggen, verzekering van kapitaalopbouw etc. gaat de eerste 15% voor u de lucht in aan provisies en kantoorkosten.
    En nogmaals, wat dit spotje betreft, even snel op een andere zender uw blik werpen, voordat u in de verleiding wordt gebracht om toch met geslepen jongens aan tafel te komen zitten.

  4. peet
    25 februari 2012 - 11:29

    het lijkt er in de wereld heel erg sterk op dat men van iedereen de laatste cent uit hun zak willen wringen, hebzucht verpest de wereld as usual, kijk de geschiedenis er maar op na. Ik zou zeggen leest het boek een * de geheime geschiedenis van de wereld, daar blijkt duidelijk uit dat maar een paar man de touwtjes in handen heeft, zelfs voor wie nuchter is, één van die touwtjes zijn de financiële instellingen, opletten en het liefst indien mogelijk, niets of weinig met hen te maken hebben, ik wens jullie allen succes en mogen banken ed eens een flinke shop onder hun kont krijgen! Samen sta je sterk, dus als er genoeg mensen zijn die ze een poepje laten ruiken, dan piepen ze wel anders, maar ja zijn we wel zo? Zie Amerika, het is zo een zooitje in hypotheek-land dat mensen weglopen als zij de hypotheek niet meer kunnen betalen, de banken doen niets, het zijn er te veel, dat zou hun geheide ondergang betekenen als zij tegen hen zouden optreden, dus suddert deze situatie door, ik vraag mij af als dat hier in Nederland zou gebeuren, niet fraai maar wel goed om hebzuchtige financiële instellingen zonder geweten een harde klap in het gezicht krijgen en zij daadwerkelijk worden ontmaskert als hebzuchtige * dieven*, hoe zou je het anders kunnen noemen? Plus dat Zij eens het onderspit zullen delven, wat heb ik een hekel aan dit soort praktijken. Trouwens als we naar het handelen van mensen kijken zien we genoeg en dat kan ons helpen de juiste beslissingen te nemen, nemen wij er genoeg de tijd voor om dit te doen? Tot slot het gezegde: Vertel me wie jouw vrienden zijn, en ik vertel jou wie jij bent! Ik wens iedereen het beste, no offence.

  5. RiANT
    28 juni 2012 - 11:41

    Obvion probeert al jaren anders dan veel andere banken een passende oplossing te vinden als zaken anders zijn gelopen dan gepland. Vaak voorkwam dit executieverkoop.
    Wat voorwaarden en kosten betreft kan ze een vergelijk met andere aanbieders prima aan. Wij doen graag zaken met Obvion en anders dan hier beweerd wordt werken wij niet met provisie. Als klant betaal je de uren die voor je gewerkt wordt.

  6. Theresa
    7 juni 2013 - 18:10

    This post is invaluable. Where can I find out more?

    my web site walgreens coupons

  7. Nienja
    27 december 2013 - 22:21

    Hello! I’ve been following your website for a long time now and finally got the bravery to
    go ahead and give you a shout out from Kingwood Texas!

    Just wanted to tell you keep up the good job!

    Bezoek ook mijn website kbc beleggingen

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online