Het integere imago van Hertog IJs

27 augustus 2010

Hertog IJs wordt in de markt gezet als het ijs voor de bewuste moeder. Het is gemaakt met echte melk en de stem van Aart Staartjes overgiet de spot met een saus van integriteit.

U kent de reclame van Hertog IJs. Je hoort de stem van een jongetje dat uitlegt hoe Hertog stracciatella-ijs ontstaat. Het gaat over koeien die dansen in de wei, die ergens staan waar het chocolade regent en die pas worden gemolken als het in de winter heel koud is. De uitleg wordt geïllustreerd met een tekenfilmpje en de man tegen wie het jongetje zijn betoog afsteekt, is niemand minder dan Aart Staartjes, de koning van de kindertelevisie. Met de stem van Staartjes koopt de producent (Unilever) een geluid dat bij bijna iedere consument positieve associaties oproept. Hij is al sinds 1967 betrokken bij sympathieke kinderprogramma’s.

Het eerste steekwoord dat bij die stem opkomt is integriteit, maar ook begrippen als sympathiek, kindvriendelijk en verantwoord worden door Staartjes in ons brein gegenereerd. Die begrippen zijn misschien van toepassing op Staartjes de televisiemaker, maar door Unilever is hij gewoon ingehuurd als acteur. Hij wordt betaald om te doen wat de regisseur hem opdraagt. Daar is niets verkeerd aan, want dat is zijn vak, maar het is voor de consument wel goed om te weten.

Verder laat Hertog zich erop voorstaan dat het ijs wordt bereid met verse melk. Verse melk? Dat is in ieder geval beter dan melk die over zijn versheiddatum heen is, zou je zeggen. Maar dat wordt niet bedoeld. Unilever bereidt zijn ijs blijkbaar meestal met melkpoeder, maar in Hertog zit verse, volle melk. Dat is goed nieuws, maar opeens vraag je je wel af of al die andere poedermelkijsjes van het concern als kunstmatig en inferieur moeten worden gezien. Worden Magnums met melkpoeder gemaakt?

Interessant is de manier waarop het woord pure chocola wordt uitgesproken. Er wordt doormiddel van de klemtoon gespeeld met de betekenis van het woord puur. Pure chocola staat tegenover melkchocola, maar bij het imago van Hertog past de algemene betekenis van het woord – zuiver of onversneden – ook uitstekend. Dus door het accent op het woord ‘pure’ te leggen, pakt meneer Aart die associatie ook nog even mee.

Conclusie

Het is niet te zeggen of Hertog IJs lekkerder is dan ijs dat met melkpoeder is gemaakt en eigenlijk gaat het daar niet om. Unilever probeert zich op die overvolle ijsmarkt te onderscheiden door een beleving rond haar merken op te bouwen. Bij de reclamecampagne rond Hertog is vooral de suggestie van integriteit heel belangrijk. Staartjes inzetten was, het moet gezegd worden, in dat verband een meesterzet.

Reacties

  1. Pablo
    3 november 2010 - 15:37

    Ik eet nooit ijs maar als ik ijs zou kopen zou het waarschijnlijk Hertog zijn door de vertrouwdheid van meneer Aart. Blijkbaar werkt de kindervriend in reclames ook nog bij (jong)volwassenen. Toch is dat niet helemaal waar: voor Paul Haenen of Wim T Schippers zou ik het niet doen.

  2. Hyo Cangas
    20 januari 2014 - 13:35

    It’s basically a pleasant and helpful piece of information. I am happy that you simply shared this useful information with us. Please keep us up to date similar to this. Thanks for sharing.

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

  3. Annabelle
    11 mei 2014 - 00:05

    And the current economy has only strengthened the case for multifamily investing.

    The company will use state-of-the-art equipment to
    provide impeccable services to clients. If you can provide the elbow grease, and clean
    up the most visibly obvious cause of odors, the Bio3Blaster can do the
    rest.

    Here is my web blog; Carlsbad CA emergency mold inspection – http://www.bbb.org/,

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online