Hak schendt Reclamecode voor Alcohol

12 december 2010

In de nieuwe spot van Hak probeert de fabrikant van groentes in glas de lachers voor zich te winnen. Terwijl Martine Bijl een wervend praatje houdt, zie je Hak-boer De Haan totaal onder invloed en lallend op de achtergrond. Bijl zegt vergoelijkend dat hij te diep in het glaasje heeft gekeken. Het is vreselijk achterhaalde humor, maar niet verboden. Maar als Hak een drankfabrikant was geweest, dan kon de boete 50.000 euro per overtreding bedragen. Hoe zit dat?

Er bestaat een reclamecode waarin is vastgelegd wat producenten en verkopers van alcoholische dranken mogen en niet mogen in reclame-uitingen. Daarin staat bijvoorbeeld dat reclame geen overmatige of anderszins onverantwoorde alcoholconsumptie mag tonen, suggereren of stimuleren. Die reclamecode voor alcohol maakt deel uit van de officiële reclamecode, maar behoort tot het bijzondere gedeelte. Dat wil zeggen dat hij alleen geldt voor bedrijven die direct met alcoholische dranken te maken hebben.
Hak moet zich dat hebben gerealiseerd, toen het een spot liet maken voor Hak Snack Augurkjes voor bij de borrel. Martine Bijl staat op een akker tussen lange rijen augurkplantjes. In het veld staan een paar van die hoge receptietafels, want ze hebben net de introductie van de Snackaugurkjes gevierd. Op de achtergrond waggelt de altijd koddige agrariër: Meneer de Haan. De Haan is stomdronken, hij heeft een feesthoedje op en lalt een beetje: en we gaan nog niet naar huis, nog lang niet, nog lang niet. Hij pakt een glas van een van de tafels en slaat het achterover. Iemand die zeer snel alcohol tot zich neemt in een spot, dat mag absoluut niet volgens De Reclamecode voor Alcoholische Dranken. Voor een spot over zoetzure augurkjes is het blijkbaar allemaal geen probleem.

Oubollig
Meneer de Haan maakt ook nog een woordgrap. Bij het reclamebureau vonden ze het blijkbaar een schitterende grap: “De groeten van hik.” Waar hik staat, had eigenlijk Hak moeten staan, maar ja, als je te diep in het glaasje hebt gekeken, krijg je volgens het geldende humorcliché de hik. In werkelijkheid zie je zeer zelden dronken mensen die hikken.
Het is allemaal erg oubollige humor. In Jerry Lewis-films rond 1960, of televisieshows van Dean Martin uit diezelfde tijd was de dronkaard een bron van vermaak. Maar in 2010?
Als Hak een drankfabrikant was geweest, had er een boete van 50.000 euro gedreigd. Maar voor een producent van borrelaugurkjes gelden andere wetten. Bij Hak is een dronkaard grappig en onschuldig, bij een drankenfabrikant smakeloos en schadelijk. Boeiend.

Conclusie
De Reclamecode voor Alcohol geldt voor producenten en verkopers van alcoholische dranken. Daardoor kunnen adverteerders die buiten die sector opereren, probleemloos elementen in hun spots opnemen die drankproducenten ernstig in de problemen zouden brengen. Misschien zou het verstandig zijn om elementen van de Reclame Code voor Alcohol algemeen geldend te verklaren, dus ook voor banken, telecombedrijven, fietsenfabrikanten en natuurlijk producenten van groentes in glazen potten.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online