Grolsch wil puberbier zijn

17 september 2010

Met zijn nieuwe spot verlegt Grolsch zijn aandacht naar een nieuwe doelgroep: alto’s. Een vreemde zet, waarom vervreemd je jonge volwassenen van het merk en zet je in op een groep adolescenten, die per definitie krap bij kas zit.

De spot is gevuld met korte scènes vol jongeren die ‘lekker gek’ doen. Je ziet drie levenslustige types die, blijkbaar gedreven door een gedeelde impuls, pardoes het water inspringen. Een excentriek meisje met een grote bril, loopt op hoge hakken op een drafje over een zebrapad, daarbij alleen de witte strepen aanrakend. Daarna kijkt ze om alsof ze iets geweldigs heeft gedaan. Een ode aan eigenzinnigheid, staat onder het Youtube-filmpje. Het gebeurt allemaal in een Amerikaanse setting en het lijkt alsof  de spot speciaal voor de Amerikaanse markt is bedoeld. Maar hij wordt wel in Nederland uitgezonden en dat is zeer verwarrend.
Deze spot is hier vooral gericht op een subcultuur die bekend staat als alto. Zeg maar de kinderen van de alternatieve types uit de jaren zeventig. Deze jongeren zijn blank, komen uit middleclass-gezinnen, doen meestal Havo of VWO, zijn een beetje hippy-achtig en nogal artistiekerig. Je mag bier drinken vanaf je zestiende en alto ben ongeveer tot je twintigste. Waarom zou Grolsch in Nederland zich richten op zo’n kleine, weinig kapitaalkrachtige doelgroep?

Identiteit
De verwarring wordt nog groter als je de marketingstrategie van Grolsch al wat langer volgt. Grolsch had jarenlang de ‘vakmanschap is meesterschap’-campagne. De spots ging over oude ambachten en over het idee dat brouwen in feite ook een oud ambacht is. Op de achtergrond klonk barokmuziek. Daarmee probeerde het merk de wat conservatievere Nederlander voor zich te winnen, het Avro-NCRV-publiek.
Vervolgens drong het besef door dat bier een drank is voor jongere mannen. Daarom werd ingezet op yuppen. De recente spot met Barry Hay en een bevriende architect zat nog helemaal op die lijn.
Nu richt Grolsch zich opeens op blanke adolescenten. Veel wat oudere Grolsch-drinkers zullen zich toch een beetje afvragen of Grolsch nog wel bij hun identiteit past. Geen serieuze volwassene wil immers graag puberbier drinken. Zo ruilt Grolsch een grote rijke doelgroep in, voor een veel kleinere, die bovendien chronisch slecht bij kas zit.

Conclusie
Mogelijk is het hogere marketing, maar zoals het er nu uitziet voert Grolsch een onsamenhangend doelgroepbeleid.

Reacties

  1. Roderick van Weerdesteyn
    18 september 2010 - 20:35

    Heineken is voor winnaars. Amstel voor kerels.

    Bavaria gokt op obese dertigers die uit onzekerheid alcoholvrij witbier gaan drinken.

    Gat in de markt. Grolsch: bier voor vrouwen en verliezers.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online