Grappige spots zijn niet effectief

16 oktober 2010

Een fors gedeelte van de reclamespots is grappig bedoeld. Bij de maandelijkse kandidaten voor de Gouden Loeki zit het overgrote deel in de rubriek grappig. Maar zijn die spotjes die het publiek grappig vindt, ook de spotjes die de commerciële boodschap het best inprenten?

Op de site van de Ster staan iedere maand tien kandidaten voor de Gouden Loeki, een publieksprijs voor de leukste spot. De tien spots van oktober vallen allemaal in de categorie leutig, grappig of humoristisch. Waarschijnlijk weet de selectiecommissie dat de meeste andere categorieën toch geen kans maken. De mensen willen geamuseerd worden, er is tenslotte al genoeg ellende in de wereld.
Als spots met een grappig karakter het meest in de smaak vallen, kun je je afvragen waarom adverteerders nog steeds serieus getinte reclame maken.
De reden ligt voor de hand, de effectiviteit van al die grappigheid is absoluut niet gegarandeerd. Het kan zijn dat mensen enorm worden vermaakt door een spotje, maar dat ze achteraf totaal niet weten om welk product het precies ging.
Laten we de proef op de som nemen. Als proefpersoon nemen we een man die met een meer dan gemiddelde interesse naar reclame kijkt. Hij schrijft er namelijk stukjes over. We laten die man de tien stills zien op de Gouden Loeki-pagina van de Ster-site. We stellen hem twee vragen: herkent je de spot en weet je welk product er wordt aangeprezen?

Renault
Op de eerste still staat het meisje dat met haar oma in de auto zit en per ongeluk een verpakte condoom uit haar tas laat vallen. Onze proefpersoon kende de spot en had er zelfs over nagedacht. Dat Renault de adverteerder was, bleek hem te zijn ontgaan. Er zaten in deze grappige spot gewoon te veel zaken die hem aan het denken hadden gezet. Renault was zijn doel dus voorbijgeschoten. Er zat ook weinig in de spot dat je met auto’s associeert.

Amstel
De tweede still deed meer bellen rinkelen. Het was de spot waarin een aantal mannen in een bruin café om beurten een glas Amstel toespreken, omdat het bier 140 jaar is geworden. Die reclame was dus effectief. De spot zorgde ervoor dat het merk Amstel in het werkgeheugen van de man aanwezig bleef.

Gamma
De derde reclame was de persoonlijke favoriet van onze man. Twee jongens van een jaar of twaalf spelen met volledige overgave op de spelcomputer een tennis- of squashspel. De moeder ziet haar kans schoon en schuift een lamp wat naar voren. Die sneuvelt als een van de jongens uithaalt. Ze speelt dat ze ontstemd is, maar in werkelijkheid is ze blij, ze kan nu een nieuwe lamp kopen. Vooral het energieke spel van de jongens en de vrouw die uit de rol stapt van verantwoordelijke moeder, maakten de scène volgens de proefpersoon leuk. De naam van het product kon de testpersoon niet noemen. Hij gokte dat de spot van Ikea was, maar hij was van Gamma. Leuke reclame dus, maar mogelijk niet heel effectief.

KPN

De volgende still kwam uit de spot met Sven Kramer en Naomi van As. De proefpersoon kon zich de spot herinneren, maar vooral omdat de scène hem zo had geïrriteerd. Wat er precies werd aangeprezen, wist hij absoluut niet.

Essent
De still met de man en de vrouw op het dek van een boot in een warm land herkende hij meteen. Hij wist ook dat bij thuiskomst alle huizen besneeuwd waren, behalve dat van de teruggekeerde vakantiegangers. Het had allemaal met een energieproducent te maken, maar welke precies wist hij niet.

C1000
De still waarin Tineke Schouten als oudere, chique dame in een supermarkt staat, herkende hij meteen. Hij wist ook dat de dame kinderen voor haar liet werken voor dungans, een soort flippo. De supermarkt was volgens hem de Plus, maar het bleek de C1000.

Proefdiervrij
De still waarin een muis in de kamer van de koningin aan de troonrede begint te schrijven. Zij hem niets. Alleen na het bekijken van de hele spot, was er een vage herinnering. Waarover het precies ging, was hem ook onbekend.

Bijenkorf
De still met de ME’er erop herkende hij onmiddellijk als reclame voor de dwaze dagen van de Bijenkorf.

Bol.com
De Barbies uit de Bol.com-reclame zeiden hem heel vaag iets, maar wat er aan de man werd gebracht was hem onbekend.

Peijnenburg
De koekhappende man kon hij niet in verband brengen met een bepaalde spot, maar hij wist wel dat het over Peijnenburg moest gaan. “Die doen altijd iets met te hoog hangende koek.”, was zijn redenering. Dat steeds weer met onbereikbare stukken koek werken is blijkbaar effectief.
Het eindresultaat? Van de tien spots kende hij er zeven. Uiteindelijk wist hij maar drie correcte merknamen te noemen. Opmerkelijk was dat hij de Peijnenburg-spot niet kende, maar op basis van de still kon zeggen om welk product het ging.

Conclusie
Mogelijk heeft de man een zeer slecht geheugen als het gaat om het onthouden van in reclame genoemde merken. Een andere mogelijkheid is dat het niet zo is dat de leukste spots er ook het best in slagen de commerciële boodschap te laten beklijven. Als dat inderdaad het geval is, zou je daar als adverteerder wakker van moeten liggen, als reclamemaker trouwens ook.

Reacties

  1. Philip Bueters
    18 oktober 2010 - 22:04

    Humor is gemakzucht van reclamemakers, op wat briljante vondsten na. Weet er iemand waar Apeldoorn van het veelgelauwerde “Even Apeldoorn bellen” voor staat?

  2. admin
    19 oktober 2010 - 01:37

    Meneer Bueters, in Apeldoorn staat het hoofdkantoor van Centraal Beheer Achmea. Als u trouwens van die even Apeldoorn bellen-spots houdt, kijkt u dan ook eens naar de spot bij het stuk “Delta Lloyd had het lef een klassieke spot te maken.”. U kunt dat onder de rubriek Observaties vinden.

  3. Ariel
    12 februari 2013 - 01:15

    There’s definately a lot to learn about this topic. I really like all the points you have made.

    Look at my blog post: online psychic readings

  4. In Krofta
    27 januari 2014 - 08:37

    Well, it seems like Jabari is headed for Cal. That is definitely fantastic as it presents us all a chance to watch him in action more than the following 4 a long time. Hopeflly, he can convince some other locals to join him as stated from the post.

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online