Gouden Loekie-winnaar maakt Olympiër tot sukkel

21 december 2010

De Calvé-reclame over de kleine Pieter van den Hoogenband, heeft de Gouden Loekie gewonnen. Centraal staat een aandoenlijk stuntelend ventje, dat voetbalt in een team zonder allochtonen en op een veld tussen de weilanden: het verloren Nederland. Dat slaat aan tegenwoordig. Denk overigens niet dat Van den Hoogenband ooit zo’n sukkeltjes is geweest. Hij is het winnaarstype en zou zich ook zonder voetbaltalent onderscheiden in zo’n ploeg.

De Calvé-spot met een zevenjarige Pieter van den Hoogenband heeft de Gouden Loekie gewonnen. Het is de keuze van het publiek en daar valt helemaal niets op af te dingen. De uitslag heeft ons wel verbaasd. Eerlijk gezegd had Spotsdoorzien hem niet eens bij de outsiders staan. Dat is slecht nieuws, want het geeft aan hoe weinig inzicht we hebben in wat de gemiddelde Nederlander leuk vindt. Ook het gegeven dat 1,2 miljoen Nederlanders afstemden op de Gouden Loekie-verkiezing was verrassend. Reclame heet een wegzapmoment te zijn en bijna iedereen beweert niet beïnvloed te worden door de dagelijkse golf van commerciële boodschappen. Maar een spotverkiezing is opeens wel topamusement. Dat heeft iets paradoxaals.
Na het evenement hebben we ons er definitief bij neergelegd dat deze kritische site nooit meer zal kunnen zijn, dan een vluchthaven voor post-modernen en cultuurpessimisten.
Achteraf is eigenlijk goed te begrijpen waarom de Calvé-reclame zo in de smaak viel bij het grote publiek. De spot sluit naadloos aan bij het heersende verlangen naar het oude Nederland. Je ziet twee voetbalteams, bestaand uit witte Nederlandse jongetjes. Ze gedragen zich allemaal keurig en er staan geen ordinair schreeuwende ouders langs de lijn. De coach is een lieve, positieve, zeer betrokken man. Het straalt allemaal het ‘ik hou van Holland’-gevoel uit. Het is een wereld zonder allochtonen, maar met voetbalveldjes die midden tussen de weilanden liggen. Afgaande op het geboortejaar van Pieter van den Hoogenband, zou het 1985 moeten zijn, maar het voelt als 1973.

Dadendrang
Het ventje uit de spot is een aandoenlijke sukkel. Hij waggelt wat door het veld, maait over de bal heen, blijft staan als een zoutpilaar als een speler op hem afkomt en lijkt midden in het veld weg te dromen. Je vraagt je af of ze met een jongetje hebben gewerkt dat echt niet kan voetballen of met een briljant acteurtje? Al met al zijn er genoeg elementen in de spot aanwezig om de mensen voor het filmpje in te nemen.
Waarom waren wij er dan niet enthousiast over? In de eerste plaats heeft de echte Van den Hoogenband een levendig gezicht met felle ogen. Het straalt energie en dadendrang uit. Hij heeft er gegarandeerd nooit zo sukkelig uitgezien als dit kereltje. De casting is daarom ongeloofwaardig. Verder is Van den Hoogenband een fanatieke sportjongen. Stel dat hij inderdaad weinig aanleg had (en dus heeft) voor voetbal, dan zou hij dat zeker compenseren met vechtlust. De wil om te winnen zou hem sowieso een aanwinst maken voor ieder team. Het jongetje in de spot zou een toekomstige schaker of biljarter kunnen zijn, maar in geen enkele fysieke sport maakt hij kans van slagen.
De slotscène, waarin Pietertje zijn shirt uittrekt om in de sloot te duiken wekt ergernis. Op sportvelden met sloten, zijn altijd lange harkachtige stokken aanwezig om de bal uit het water te krijgen. De sloot had een veel bredere vaart moeten zijn en Pietertje had er met een soepele startduik in moeten gaan, om vervolgens met een mooie borstcrawl naar de bal toe te zwemmen. Nu krijgen we alleen de suggestie van een klungelig ventje dat in een boerensloot springt om de bal te pakken.

Conclusie
Bij nadere beschouwing is het best een leuke spot, die vooral druipt van nostalgie naar het verloren Nederland. De teambegeleider wordt geweldig gespeeld. Aangenaam is ook dat het geen spot is van lachen, gieren, brullen. Hij is grappig, maar op een poëtische manier. Maar er zitten waarschijnlijk te veel schoonheidsfoutjes en losse eindjes in om het tot klassieker te schoppen.

Reacties

  1. een vrouw NIET uit de doelgroep
    22 december 2010 - 13:05

    Net zo bizar: het tvprogramma op Veronica “Funniest commercials ever!”, ik geloof dat SBS ook weleens zulke programma’s heeft. In mijn televizier-tvgids omschreven als “amusement”. Tja…

  2. Lovely_me
    21 januari 2011 - 23:17

    Een beetje moeilijk doen om een leuk spotje… Je kan ook zeveren om niets!!

  3. Mallory
    11 mei 2014 - 00:15

    Hey very nice blog!

    my web blog … skylight repair toronto (Mallory)

  4. Terese
    12 mei 2014 - 10:25

    I read this article completely regarding the difference of hottest and earlier technologies, it’s amazing article.

    Here is my homepage roofing company vancouver

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online