Gouden Loekie vooral reclame voor TBWA\Neboko

15 december 2010

Recamebureaus zijn zeer geïnteresseerd in publieksprijzen als de Gouden Loekie. Het is zo’n moment waarop ze adverteerders kunnen laten zien, dat het publiek gek is op hun spotjes. De winnaars kunnen zich gegarandeerd verheugen op een flink aantal nieuwe opdrachten. TBWA\Neboko heeft in 2010 verreweg de meeste Gouden Loekie-kandidaten geproduceerd. Wat doen ze beter dan de concurrentie?

Het vreemde van een reclamespot is, dat het altijd reclame is voor minstens twee bedrijven. In de eerste plaats voor het bedrijf dat de opdracht verstrekt en in de tweede plaats voor het reclamebureau. Iedere spot is immers een soort visitekaartje voor het bureau. Het is voor het publiek meestal behoorlijk lastig om te achterhalen, welk bureau een bepaalde spot heeft geproduceerd, maar de adverteerders en de elkaar beconcurrerende reclamebureaus weten het precies.
Het aardige van de Gouden Loekie-verkiezing is dat je van de 36 spots die zijn genomineerd voor deze publieksprijs, kunt zien uit de koker van welk bureau ze afkomstig zijn. Voor verreweg de meeste bureaus moet de eerste blik op de Ster-pagina met de kandidaten, een pijnlijke ervaring zijn geweest. De 36 spots komen overwegend van de grote spelers in de reclamesector, maar ze zijn niet evenwichtig verdeeld over de groep. Integendeel, de grote winnaar is TBWA\Neboko, met 12 Loekie-kandidaten. Of dit bureau nu wint of verliest, iedereen weet nu dat je niet moet zijn bij krabbelaars als Selmore, Etcetera, N=5 en DDB. TBWA\Neboko biedt in de ogen van de opdrachtgevers de meeste zekerheid en bedrijven zijn gek op de illusie van zekerheid.
Wij behoren niet tot de groep die reclame als een apart cinematografisch genre beschouwt. Reclame is verleidingkunst. Een goede spot is als een callgirl, die tegen betaling iemand de illusie van betrokkenheid, waardering en verliefdheid geeft. Maar dat neemt niet weg dat de spots van TBWA\Neboko meestal griezelig goed zijn gemaakt. Er zit poëzie in de ideeën en dat element wordt door de manier waarop het wordt uitgevoerd alleen maar versterkt.
Er zijn voorbeelden te over. De managerfiguur uit Albert Heijn-spots heeft iets onroerends. Hij is een lieve, warme man, die bereid is om rare dingen te doen om het leuk te maken in zijn supermarkt. Zowel voor zijn personeel als voor de klanten. In zekere zin werkt hij binnen zijn winkel aan een betere en fijnere wereld voor iedereen. Hij heeft trekjes van de populairste onderwijzer van een basisschool of van de grote inspirator van een buurthuis in een moeilijke wijk: een man om van te houden.

Waardigheid
Ook de KPN’s Sven Kramer-spot heeft dat poëtische element. De wat stugge Fries wordt door zijn Randstadse ‘leve de lol’-hockey-vriendin eigenlijk voor schut gezet. Steeds weer herhaalt ze een stuk van een race waarin Svens broek scheurt: en maar lachen Ze tast hem eigenlijk aan in zijn waardigheid. Als hij later ’s avonds nog wat gaat hardlopen en hij hoort haar in het huis nog steeds gieren van het lachen, maakt hij een eenzame, trieste indruk. Dat is precies de reden waarom deze spot ook is genomineerd voor de Loden Loekie. De sportheld wordt door Naomi en haar entourage gedegradeerd tot een sukkel. Mensen zeggen dat ze het lachjes van Naomi irritant vinden, maar de werkelijke afkeer van de spot zit nog een laagje dieper.
Het mannetje in zijn gele trui, dat op zijn fietstochten door Limburg verkeerde dingen zegt in lokale cafés. Heeft iets aandoenlijks. Het is geen sportfiguur, hij ziet er met zijn wielerhelm vooral koddig uit. Het is een klein mannetje, dat door zijn neiging domme dingen te zeggen in pijnlijke situaties terechtkomt. John Lennon noemde zo iemand een nowhere man.
De Pearle-reclame met de slechtziende politieman, die een oud dametje in een klein autootje aanspreekt met meneertje en haar ten laste legt dat ze die snelle bak flink op zijn staart heeft getrapt, heeft ook iets melancholieks. Het dametje in het Aziatische wagentje is duidelijk confuus en de al wat oudere motoragent speelt de rol van poldersheriff op de dijk. De acteurs zijn perfect gecast.
De Heineken-reclames geven met een knipoog het grote verschil tussen mannen- en vrouwencultuur weer. Dat is een thema dat mannen raakt, want hun huwelijkenlopen daar stuk op.
Toch is de leukste spot naar ons idee niet van TBWA\Neboko, maar van DDB. Dit bureau stond met vijf spots nummer twee op de ranglijst. Het gaat om de Eneco-spot met een oude dame in een jaren 60-burgermans interieur, die haar schemerlamp aan doet en opeens in een zee van zeer fel licht baadt. Ze begrijpt blijkbaar meteen wat er gaande is en belt met het energie bedrijf en zegt dat ze blijkbaar de energie van de buurman heeft gekregen. De scene verplaatst naar buiten en de buurman is de vuurtorenwachter, wiens toren slechts een armzalig lichtje produceert.

Conclusie
Er zijn in de reclamewereld mensen met geweldige ideeën en mensen die dergelijke ideeën tot leven kunnen brengen. Maar in welke mate zulke spots ook werkelijk tot commercieel succes voor de opdrachtgever leiden, is moeilijk te beoordelen. “Leve de man van de SRV van je hiep, hiep, hoeree.”, zit met melodie en al nog steeds in het hoofd van miljoenen Nederlanders. De SRV-man bestaat allang niet meer, maar als hij terug zou komen, na een tocht van 30 jaar door de steppes van Siberië met zijn SRV-wagen, zou hij de draad zo weer kunnen oppakken.
Hoe leuk de Eneco-reclame ook mag zijn, de meeste mensen weten dat het een spotje was van een energiemaatschappij, maar niet welke.
Voor de consument maakt dat niets uit. Voor hen geldt: hoe minder de spot beklijft, hoe beter. Het blijft beredeneerde verleiding.

Reacties

  1. Misaki
    11 oktober 2012 - 09:27

    Beste Tijme, beste CDA mensen.We wnesen jullie een hele fijne reis naar Praag, Boedapest en Wenen. We hopen voor jullie op droog weer en jullie zullen vast weer veel plezier hebben en hele mooie dingen zien en horen op deze cultuurreis.Hartelijke groeten, Anne en Rineke Osinga.

  2. cheap kids soccer jerseys
    25 juli 2014 - 17:33

    Gouden Loekie vooral reclame voor TBWA\Neboko – Spots Doorzien
    cheap kids soccer jerseys http://www.balboapavilion.com/cl/index.php?b=football&tag=cheap-kids-soccer-jerseys

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online