Geforceerde humor verknalt Renault Scénic-spot

18 juni 2011

Dertigers die hun puberteit herbeleven in een Frans stadswagentje. Ze balanceren tussen de verantwoordelijkheid van het vaderschap en de status van rock ‘n’ roll-beest, die ze zich ooit toedichtten. Het moet tijdens een brainstorm een goed idee hebben geleken, maar het levert belabberde reclame op.

Soms vraag je je af of reclamemakers echt een superieur inzicht hebben in wat werkt? Ze suggereren dat graag aan klanten, maar het antwoord is simpel: nee. Net als muziekproducers en filmregisseurs weten ze nooit van te voren of hun idee echt zal aanslaan. Ook niet als ze op de grappige toer gaan.
Bij een team van reclamecreatieven wordt gewoon een ideetje geboren en met een gelikte pitch en een beetje mazzel trekken ze de klant over de streep: Kassa! Vervolgens wordt er veel geld geïnvesteerd in de uitvoering. Zo ontstaat er een uiterst professioneel filmpje en niemand vraagt zich nog af of het oorspronkelijke idee nu wel zo goed was.
Het bovenstaande Renault Scénic-spotje is een schrijnend voorbeeld van deze aanpak. Centraal staat het boys will be boys-thema, dat we ook uit veel bierreclames kennen. Vier mannelijke dertigers rijden door een stad in een Scénic. Ze zijn op weg naar een voetbalwedstrijd en fluisteren vol overgave de Joan Jett-klassieker I love rock ‘n’ roll. Opeens houden ze stil bij een terras waar drie mooie, verzorgde vrouwen gezellig zitten te kletsen. Een van de mannen komt uit de wagen en geeft een van de vrouwen, zijn vrouw, een baby in een draagwiegje. Het slapende kind was dus de reden van hun fluisterzang.
Nu het kind weg is kunnen ze volop doen alsof ze weer zeventien zijn. En ze zingen uit volle borst en met overgeacteerd enthousiasme I love rock ‘n’ roll. Leuk? Helemaal niet, het is geforceerd en te bedacht en de acteurs zijn slecht gecast. Bovendien is het nummer niet geschikt, want het wordt gezongen vanuit het perspectief van een rock chick die een jongen versiert. Zo’n song zing je als groep  mannen niet.
Zijn er echt mensen die hier een goed gevoel van krijgen en opeens denken: zo’n Renault Scénic is toch wel een gaaf karretje. Laat ik maar eens een proefrit maken. Willen die mensen zich melden. Een troost voor Renault is dat Citroën en Nissan recent vergelijkbare blunders hebben gemaakt. Een wonder dat er nog auto’s worden verkocht.

Conclusie
Grappig bedoelde reclames hebben meerdere nadelen. 1) Grappig zijn is een vak apart en maar weinig reclamemakers beheersen het. 2) Humor werkt vooral de eerste keer, daarna wordt het al snel erg saai en vervolgens irritant. 3) Vaak kunnen kijkers zich het filmpje nog goed herinneren, maar weten niet welk merk erbij hoort. 4) Als je de manager die verantwoordelijk is voor het reclamebudget het grappig vindt, komt de spot er vanzelf. Dat betekent niet dat de rest van de wereld hem ook leuk vindt.
Bij de Scénic-spot is het blijkbaar op zo’n beetje op al deze punten fout gelopen.

Reacties

  1. Mieke
    20 juni 2011 - 22:46

    Dus eigenlijk wordt er nu gezegd dat wanneer je het spotje wel leuk vind dat je geen gevoel voor humor hebt? Ik heb bij geen enkele auto reclame het gevoel of idee dat ik die auto perse MOET hebben. maar dat wil niet zeggen dat de spotjes niet leuk zijn.

    Conclusie: smaken verschillen en ook het gevoel voor humor.

  2. John
    21 juni 2011 - 16:46

    Alle renault reclames zijn irritant, die van dat meisje met dat condoom en die “moderne” oma ernaast bijvoorbeeld, bah, ik rij een Renault want mijn kleindochter is een hoer (let maar eens goed op die tas, die zit vol met condooms), duidelijke taal toch?! haha!

    Ik vind trouwens I love Rock and Roll sowieso al een zwak nummer, en dan ook nog gezongen door een paar van die sneue vaders, echt een dikke ergenis.

    Over geforceerd grappige reclames gesproken, denk eens aan die stumper van Media Markt, “Dit is mijn winkel!”, zucht, wat een ergenis!

  3. Remco
    20 augustus 2011 - 14:03

    De meeste reclames worden na tig keer gezien te hebben wel ergerlijk.
    Maar deze staat zonder twijfel wel hoog in de top 5 bij mij.
    Maar de Cup-A-Soup reclames dan, degene die dat bedenken zijn echt geniaal

  4. Huipert
    1 september 2011 - 01:28

    Tenenkrommend!! En samen met die media markt reclame de ergste dit jaar verschenen.heb arie en sylvester in theater gezien,best leuk,maar hier slaat arie koomen de plank helemaal mis!!!

  5. gerard
    5 september 2011 - 13:31

    Driewerf hoera voor mieke ! Wat een saai stuk ! Typisch gevalletje van frustratie. HAha jammer want bekijk het met Miekes ogen maak er een gezellig artikel van en belicht het op een leuke manier van alle kanten i.p.v. alles teneer te slaan. Zo gewonnen zo geronnen. Waren er maar véééél meer Miekes dan zou het leven veel zonniger zijn. Net als alle mensen die vinden dat ze voor de zon in eigen land kunnen blijven het een teleurstelling is dat de ijstijd dichterbij is dan ze denken en altijd dat eeuwige gejank als we in nl gewoon nl weer hebben.
    Dag mieke bedankt voor je positieve bijdrage !

  6. michel
    13 juni 2012 - 14:46

    1 ding is wel zeker mensen!!! renault maakt de irritantste reclame’s je word daar helemaal gek van die stomme humor van die fransen.

  7. Marly
    12 juli 2012 - 11:38

    Het heeft niets met het punt van deze column te maken, maar ik wel even kwijt dat er ook nog eens een heel stomme koe van een fout in deze reclame zit.

    Als de deur van de auto open gaat, zie je een kind van een jaar of 2 ‘vooruit rijdend’ in een autostoeltje zitten. Vervolgens wordt aan de moeder een maxi-cosi overhandigd. Daar zit in elk geval niet het kind in dat je in het vorige shot ziet, want daar past een kind boven de 1 niet meer in. Bovendien wordt zo’n maxi-cosi achterstevoren op de achterbank geplaatst. Ik weet het, het is volstrekte muggenzifterij van een moeder (volstrekt niet de doelgroep, blijkbaar), maar het draagt niet echt bij aan de geloofwaardigheid van het merk – en het desbetreffende reclamebureau.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online