Gall & Gall overtreedt regels alcoholreclame

9 november 2010

Gall & Galls ‘prettig weekend’-spot is al eens voor de Reclame Code Commissie geweest. De aanklagers kregen toen te horen dat de spot niet aanzet tot drinkgelagen. Bij die gelegenheid is blijkbaar over het hoofd gezien, dat de spot op een heel andere manier de reclamecode voor alcoholhoudende dranken overtreedt.


De boodschap van de spot van Aholds drankenketen Gall & Gall is dat een paar glaasjes alcoholische drank de gezelligheid enorm ten goede komt. Iemand koopt bij Gall & Gall een fles wijn en die blijkt bestemd voor een gezellig culinair weekend. Daarna komt een joggingpak-weekend met drank langs, vervolgens een klaverjas-weekend met drank en tot slot een meiden-weekend met drank. Gall & Gall wil blijkbaar communiceren dat hun winkels bij uitstek geschikt zijn voor het inslaan van drank voor dergelijke weekendjes. En dat geloven we direct.
Tegen een vermeend, door Gall & Gall gelegd verband tussen een gezellig weekend en drank, is eerder dit jaar een zaak aangespannen bij de Reclame Code Commissie. Die hebben de klagers verloren. Terecht, want als in drankreclames het gebruik van alcohol niet als plezierig mag worden aanprezen, dan kun je ze beter helemaal verbieden. Toch vinden we dat de spot niet deugt, om de simpele reden dat de makers zich niet aan de geldende reclamecode hebben gehouden.
Gall & Gall zoekt in de spot de grenzen van de reclamecode voor alcoholhoudende dranken op. De spot opent met een close-up van de gevel van een Gall & Gall-winkel. De bedrijfsnaam is dominant in beeld. Daaronder, in veel kleinere letters, staat de bekende, verplichte waarschuwing: geniet, maar drink met mate (zie still van video). Dat beeld houdt ongeveer een seconde aan. De code schrijft voor dat de verplichte waarschuwing niet mag worden vertoond met beelden van het product, een tekst waarin juridische aansprakelijkheid wordt weggewuifd of een slagzin. De bedrijfsnaam staat strikt genomen niet in dit rijtje, maar je kunt betogen dat de winkel in feite het product is dat wordt gepromoot. Als je als adverteerder wilt handelen in de geest van de code, laat je de waarschuwing in ieder geval niet overschaduwen door een in koeienletters geschreven bedrijfsnaam.

Pietluttig
Na de eerst seconde begint de spot pas goed. We staan midden in de winkel en zijn omgeven door flessen drank. In het reclamejargon heet dat een pack-shot, beelden van het product. De verplichte slogan staat nog steeds onderin beeld en nu overtreedt Gall & Gall dus ook de letter van de code. De code stipuleert namelijk dat de combinatie waarschuwing/pack-shot niet is toegestaan.
Na drie seconden verdwijnt de verplichte waarschuwing uit beeld, maar de spot gaat vrolijk verder. Dat is een duidelijke overtreding van de code. In artikel 31 staat namelijk dat de verplichte waarschuwing minimaal 5 seconden in beeld moet zijn.
Het is uitgesloten dat dit onschuldige foutjes zijn van de reclamemakers. Die hebben gegarandeerd de reclamecode voor alcoholhoudende dranken zeer grondig bestudeerd. Ze rekenden er waarschijnlijk op dat er geen instantie is, die in de gaten houdt of de 5-secondenregel wel wordt gerespecteerd en of de ‘drink met mate’-waarschuwing niet over een pack-shot wordt geprojecteerd. Je zou dit allemaal pietluttig kunnen noemen, maar als je regels invoert en die vervolgens niet handhaaft, zullen ze snel morsdood zijn.
Er zit nog een interessant gevalletje in de spot. Volgens artikel 18 van de code is slechts reclame voor alcoholhoudende drank onder aanduiding van de merk- of handelsnaam toegestaan. Bij wijn moet er ook nog een aanduiding van plaats, streek of land van herkomst bij. Je zou kunnen zeggen dat artikel 18 van de code het de drankdetaillisten wel heel moeilijk maakt. Maar hoe je het ook wendt of keert, de Gall & Gall-spot heeft veel weg van een algemene reclame voor alcoholhoudende drank. Grijp in of pas de regels aan.

Conclusie
Het heeft er alle schijn van dat Gall & Gall bewust de reclamecode voor alcoholhoudende dranken overtreedt. Het is geen halszaak, maar het is wel duidelijk aftasten waarmee je weg kunt komen. Het zou goed zijn als er een instantie kwam die actief spots doorlicht op dergelijke missers.

Nog geen reacties

Wees de eerste!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online