Fleurop verkoopt bloemen alsof het bier is

17 november 2010

In de nieuwe spots legt Fleurop mannen uit dat een bos bloemen moeilijke gesprekken kan voorkomen. De boodschap is dat de emotionele kant van vrouwen je leven kan compliceren. Een verstandige man weet echter dat je met een bos bloemen die emotionele kant ook voor je kunt laten werken. Een gehaaide postfeministische campagne.

Fleurop heeft het licht gezien en de nieuwe reclamecampagne voor de internetbezorgdienst afgestemd op mannen. Een bos bloemen is een puur vrouwenproduct. Reclamemakers zoemden dus altijd in op het geluk en de vertedering die een vrouw ervaart bij bloemen. De nieuwe aanpak is totaal anders. Mannen worden erop geattendeerd dat een bos bloemen macht vertegenwoordigt. De Magie Van Fleurop, luidt de slagzin. De drie spots zijn voorbeelden van die macht. In de spots zien we vrouwen een tijdje na een heftig conflict met hun partner. Je krijgt het gevoel dat de ruzie niet is uitgepraat, maar dat de vrouwen toch gelukkig en verzoend zijn.
In de eerste spot is een vrouw bezig om een doorgescheurde trouwfoto weer zo goed mogelijk aan elkaar te plakken. Ze bekijkt het resultaat met een warme glimlach.
In de tweede spot loopt een vrij kleine vrouw gelukzalig met twee kratten Heineken te zeulen. Haar veel grotere, sterk uitziende vriend loopt met zijn handen in zijn zakken. Ze kijkt steeds verliefd naar hem op.
In de derde spot is een vrouw bezig het woord klootzak, dat in rode letters op een auto staat geschreven, weg te boenen. Het is duidelijk dat ze het er nog niet zolang geleden zelf op heeft gekalkt.
Al deze vrouwen hebben de magie van Fleurop ervaren. Opeens stond daar een bezorger met een mooie bos bloemen en alle woede en wrok viel van hen af.

Onverenigbaar
De boodschap van Fleurop aan mannen is een heel cynische. “Jongens we begrijpen niets van vrouwen en dat zal altijd zo blijven, maar de ervaring leert dat een bos bloemen na een ruzie wonderen kan verrichten. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Om het geld hoef je het niet te laten.”
Het idee dat de vrouwen- en de mannenwereld onverenigbaar zijn, zal iedereen bekend voor komen. Het is al jaren het vaste thema van Amstel- en Heineken-reclames. Het slimme is dat een benadering die hoort bij een typisch mannenproduct, nu wordt gebruikt om de verkoop van een typisch vrouwen product te stimuleren. Er kleeft echter één groot gevaar aan deze campagne. Vrouwen zien de spots even vaak als mannen. Wat gebeurt er als een man die nooit bloemen geeft, na een ruzie opeens een mooie bos bloemen laat bezorgen? Het risico is dat de magie dan niet meer werkt. “Ja, ja, jij hebt te veel naar die Fleurop-reclame gekeken. Je denkt toch niet dat ik zo dom ben. Rot maar lekker op met je bosje bloemen.” Gelukkig kun je dan als man weer gewoon met je vrienden in het café bier gaan drinken.

Conclusie
Het is een goed idee van Fleurop om te proberen de mannelijke consument te interesseren voor zijn online bezorgdienst voor bloemen. Alleen geven mannen niet van nature bloemen en zodra de campagne is beëindigd, zal de vraag uit de mannelijke hoek gegarandeerd weer inzakken. Verder zullen veel vrouwen de spot als seksistisch ervaren.

Reacties

  1. Rainier
    10 december 2010 - 13:49

    Ik denk dat de link die in de foto en de auto reclame worden gelegd erg verkeerd zijn.
    De bloemen worden alleen gehaald als de man iets verkeerds heeft gedaan, nu leg je de link: als je iets ergs doet als man, maak je het weer goed met fleurop. of andersom, iedereen die iets ergs doet, koopt bloemen bij fleurop. Op deze manier leg je een zeer negatieve associatie bij het merk. Ik betwijfel of het merk fleurop daar beter van wordt.

  2. Eusebia
    6 september 2012 - 15:21

    Hеllo to all, how is аll, I think every one
    is getting more from this web sіte, and your views are fаѕtiԁiоus in faνor of
    new users.

    Feel fгee to suгf to my blog :: flοweгs

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online