E.ON schat IQ klant zeer laag in

21 oktober 2010

E.ON probeert in zijn nieuwste spot zijn omvang uit te spelen. E.ON vindt die omvang op zich een bewijs dat het bedrijf goed is. De manier waarop dit aan de consument wordt gecommuniceerd rammelt en is gênant.

Het Duitse energieconcern E.ON heeft een verbijsterende spot op de Nederlandse televisie. Het ziet eruit alsof de reclamemakers van Selmore zich een nieuwe uitdaging hebben gesteld: een spot maken waarbij wordt uitgegaan van een kijkers-IQ dat lager is dan ooit tevoren. De spot begint met het aanklikken van een koffiezetapparaat. De gelikte acteursstem zegt: “Miljoenen mensen staan op met koffie. Dit moet wel een goed begin zijn.” Dat is op zich al een interessante stelling. Er zijn ook miljoenen mensen die opstaan met een sigaret. Moet dat dan ook een goed begin zijn?
In de volgende scène staat een aantal mensen op één been. De stem zegt: “Drie miljoen mensen doen aan yoga, dat moet wel goed zijn.” Dat is voor de kijker alweer een lastige redenering. Laten we zeggen dat een kijker toevallig tennist. Mooie sport, die je tot op hoge leeftijd kunt uitoefenen. Helaas zijn er in Nederland maar 700.000 beoefenaars. Heeft de persoon in kwestie met zijn tennis op het verkeerde paard gewed?
Dan volgt nog de stelling dat Italië wel een goed vakantieland moet zijn, want er gaan jaarlijks 5 miljoen mensen naartoe op vakantie. Ook wordt aangenomen dat Sinterklaas wel een goedheiligman moet zijn, want 9 miljoen mensen zijn gek op hem. Je voelt hem aankomen. De stem zegt dat 30 miljoen mensen de energie van E.ON gebruiken. De klant moet vervolgens zelf maar invullen wat dat betekent.

Basisschool
Waarschijnlijk slaan al die eerdere cijfers op Nederland. Het wordt nergens gezegd maar het lijkt het meest logisch. Die 30 miljoen mensen slaan gegarandeerd niet op Nederland, want Nederland heeft maar 16 miljoen inwoners. Op de basisschool heet dat appels met peren vergelijken. De grote vraag is waarom E.ON de consument bewust trakteert op zo’n basale, statistische fout. Is dat echt de beste manier om de klant voor je te winnen?

Conclusie

E.ON probeert in deze spot kijkers te overtuigen van het idee dat als 30 miljoen Europeanen voor je kiezen, je per definitie goed bent. De manier waarop dit idee wordt onderbouwd is echter absoluut ongeloofwaardig. Als E.ON echt zijn ‘superieure’ omvang wil aantonen, is het inzichtelijker om het Europese marktaandeel af te zetten tegen die van de concurrenten. Er is overigens geen enkele twijfel over dat E.ON en het Franse EDF de giganten zijn in Europa.

Reacties

  1. Carl
    21 oktober 2010 - 14:38

    De meeste mensen hebben een IQ van 100, maar of dat nou zo goed is…

  2. Sven van de Bergh
    21 oktober 2010 - 16:51

    Tsja, E-on schat dat wel goed in denk ik. Ik draai al heel wat jaren mee als medewerker fieldmarketing in de FMCG met een passie voor communicatie. Ik kan niet anders concluderen dan dat de consument naïever is geworden. Men is gewoon niet meer kritisch.

    Niet voor niets is TelSell zo succesvol. Het zou niet zo moeten zijn, maar het is nu eenmaal zo geworden.

    En zoals mijn docent commerciële economie altijd zei: “Marketing is bereiken en bezeiken”.

  3. Roderick van Weerdesteyn
    25 oktober 2010 - 12:01

    Men schat dat in de loop van de evolutie van de homo sapiens reeds circa 106,456,368,000 (tot nu toe bijna 100%!) menselijke individuen zijn gestorven.

    Dat moet dus wel goed zijn.

  4. mackage canada
    25 juli 2017 - 08:01

    E.ON schat IQ klant zeer laag in – Spots Doorzien
    mackage canada http://www.mackagesale.com/mackage-men-c-1/

  5. mackage coats
    25 augustus 2017 - 05:42

    E.ON schat IQ klant zeer laag in – Spots Doorzien
    mackage coats http://www.tekpro.ca/images/mackage.html

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online