Dreft preekt de passie, pas dus op

24 mei 2011

Dreft hangt zijn nieuwe spot op aan een organisatie die wensen voor doodzieke kinderen realiseert. Waarom verbindt Dreft zijn naam aan deze organisatie?

Procter&Gamble is bezig om Dreft een nieuw imago te geven. Niet langer loopt het concern alleen maar op te scheppen over hoe verrassend lang het afwasmiddel mee gaat. Nee, Dreft is nu vooral een merk dat zich bezighoudt met het vervullen van wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte. In de spots geen sopjes en vuile vaat meer, maar aangrijpende, liefdevolle filmpjes.
Het is bijna moeilijk om je cynisme toe te laten bij de nieuwe Dreft-spot. Procter&Gamble doneert per actieverpakking een zeker bedrag om voor een doodziek meisje te regelen dat ze een dag krijgt waarop ze een echt prinsesje mag zijn, een kaal kankerpatientje mag in een stuntvliegtuig meevliegen, weer een ander mag met een power-boot mee. Het wordt er niet bijgezegd, maar we voelen allemaal aan dat de kinderen nog maar een paar maanden voor de boeg hebben: hartverscheurend.
En nu de keiharde boodschap: Dreft doneert alleen aan Stichting Doe een Wens uit commerciële overwegingen. Het management heeft maar één belang en dat is ervoor zorgen dat de winst per aandeel van het concern toeneemt. Zo verdienen de bestuurders hun bonus en houden ze de aandeelhouders tevreden, want die beleggen niet in Procter&Gamble omdat de goede doelen zo de moeite waard zijn. Als die mensen geld willen doneren doen ze dat zelf wel. Dan kunnen ze tenminste zelf het doel uitkiezen.
Die deal met Stichting Doe een Wens is dus een weldoordachte marketingoperatie, die helemaal past in een recente trend. Kijk ook naar de spots van Eneco, Pampers, Edet, Dettol en Libresse. Marketingtechnisch gezien is de spot van Dreft wel de beste uit het rijtje. Dat komt doordat het hier om groot leed gaat in onze eigen wereld en niet in Afrika. Maar de beste spot stemt in dit geval ook het meest cynisch. Vergeet trouwens niet dat je gewoon direct kunt doneren aan Stichting Doe een Wens. Daarvoor heeft u Dreft niet nodig.

Conclusie
Er zit geen enkel verlangen om goed te doen achter de Dreft-campagne. De verwachting is gewoon dat de campagne uiteindelijk zal leiden tot meer omzet en winst.

Reacties

  1. Van den Broeck Freddy
    14 april 2012 - 16:06

    Geachte ,

    Ik doe nu al 28 jaar de vaat met de hand maar ik weet niet wat er nu is met afwasmiddel ,
    Ik vind dat het niet meer zo sterk is als vroeger ,ik deed met 1 l 1 maand ,en nu 14 dagen ,mijn sop is direct weg . mijn vraag is ,zou dit van een bedrijf afkomen ,die namaak producten
    op de markt brengt ?
    Vooraan op fles staat juist Dreft en dat figuurtje en anders niets ,achteraan wordt er vermeld dat het in Nederland geproduceerd wordt .
    Mvg

    Van den Broeck Freddy
    Park ter Daelmen 79 ,9930 Zomergem .

  2. wholesale nfl jerseys
    30 oktober 2016 - 18:17

    Dreft preekt de passie, pas dus op – Spots Doorzien
    wholesale nfl jerseys http://www.aurapharm.com/nfl.htm

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online