Dove Visible Effect-spot is op het randje

27 augustus 2010

doveProducenten van hydraterende crèmes proberen de consument vaak voor te spiegelen dat ze de hele huid hydrateren en niet alleen de papierdunne hoornlaag. Dove zoekt in zijn nieuwste spot de grens van het aanvaardbare op.


Dove, een Unilever-product, balanceert met de Visible Effects-spot op het randje van wat nog aanvaardbaar is. Iemand die goed oplet wordt net niet misleid. De spot begint met een mooie bloem, dat is een beeld wat veel vrouwen zal aanspreken. De redenering is dat de schoonheid van de bloem eigenlijk tot stand komt doordat het bij de wortels en in de stengel van de plant allemaal prima in orde is. En zo werkt het volgens de spot ook in de menselijke huid.
De vraag wordt gesteld of de hydraterende crème die de kijkster nu gebruikt, iedere laag verzorgt. Dove doet dat in ieder geval wel, wordt vervolgens beweerd. Het product bevat drie hydraterende substanties en daarmee wordt volgens de stem elke laag van de huid bereikt: de toplaag, de middenlaag en de diepste laag.

De suggestie wordt zo gewekt dat het over de hele huid gaat. Die heeft inderdaad drie lagen: de opperhuid, de lederhuid en het bindweefsel. Dat klopt dus precies met de informatie die in de spot wordt gegeven.
In werkelijkheid zit het anders. De bovenste huidlaag, de opperhuid, is enkele tienden van een milimeter dik. Onderdeel van de opperhuid is een beschermend laagje van afgestorven huidcellen, de hoornhuid. Deze flinterdunne laag dode cellen is het enige gedeelte van de huid dat vanbuiten af vocht kan opnemen en dus ook het enige gedeelte van de huid waarop een hydraterende crème enig effect kan hebben.

Terwijl de stem in de spot praat over iedere huidlaag die wordt bereikt, verschijnt er een tekening met drie lagen in beeld. Verticaal afgedrukt en in dunne letters staat het woord Stratum Corneum. Stratum Corneum is Latijn voor hoornhuid. Je moet je hoofd een kwartslag draaien om het te lezen en het woord is precies drie seconden in beeld. Juridisch is Unilever door dat verticale woord waarschijnlijk gedekt, maar de gemiddelde consument zal absoluut het gevoel hebben dat er nu eindelijk een hydraterende crème is die zelfs doordringt tot in het bindweefsel. In werkelijkheid gaat het nog steeds uitsluitend om dat papierdunne laagje dode cellen dat hoornhuid wordt genoemd. De hele analogie met die bloem, die vanuit de wortels wordt gevoed, zakt dus door het ijs. Hydrateren is alleen een cosmetische oppervlaktebehandeling, vergelijkbaar met het sprayen van een plant met de bloemspuit. Met de sapstromen vanuit de wortels heeft dat niets te maken.

Conclusie

Het heeft er alle schijn van dat Unilever doormiddel van reclame probeert om het publiek te laten geloven dat er een doorbraak is gemaakt en dat nu eindelijk alle huidlagen kunnen worden bereikt met een hydraterende lotion. Dit is onjuist. Gelukkig maar, want als vocht zomaar van buiten een cel in kan lopen, dan liggen huidinfecties op de loer.

Reacties

  1. Hallie
    31 maart 2014 - 22:05

    Hey there! Would you mind if I share your blog with my
    myspace group? There’s a lot of people that I think would really appreciate
    your content. Please let me know. Many thanks

    my blog post :: television x tv Guide

  2. Teddy
    9 mei 2014 - 10:21

    Thanks for finally talking about > Dove Visible
    Effect-spot is op het randje – Spots Doorzien < Loved it!

    Feel free to surf to my blog roofing company toronto (Teddy)

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online