Dove komt met boude bewering over Douche Crème

28 maart 2011

Dove beweert met de NutriumMoisture-technologie de oppervlaktehuid tien lagen diep te kunnen voeden. Maar wat bedoelen ze precies met oppervlaktehuid, wat noemen ze een laag en wat is voeden? Het lijkt allemaal erg veel op de gebruikelijke huidmythologie, waar de cosmetische industrie zo verzot op is.

Daar gaan we weer. Onze vrienden van Unilever hebben voor hun merk Dove andermaal een doorbraak bewerkstelligd. Het betreft de stof, of liever de technologie, NutriumMoisture. Een wonderbaarlijk mengsel dat niet alleen hydrateert, maar ook diep voedend werkt. Mooi begrip ‘diep voedend’.
Van hydrateren weten we ondertussen dat je alleen het papierdunne laagje dode huidcellen, de hoornhuid, kunt hydrateren. Je kunt zeker niet zomaar de levende huidcellen volpompen met vocht. Gelukkig maar, want anders zouden nare infecties zeker op de loer liggen en uw huid zou tijdens een bad vollopen. Een cel is een cel en die heeft zijn eigen vochthuishouding.
Maar wat is dat diepe voeden van de huid precies? Je zou verwachten dat voor alle stoffen het hetzelfde geldt als voor vocht. Ze kunnen niet zomaar de cel in. Maar op de Amerikaanse Dove-site beweren ze het volgende: “Alleen de Dove Body Wash-collectie bevat de NutriumMoisture-technolgie, dat de oppervlaktehuid tien lagen diep verzorgt.” Wat beweren ze hier precies? Bedoelen ze dat de hele menselijke huid tot aan het bindweefsel wordt gevoed? Aan tien lagen kom je dan niet. In een Dove-reclame uit 2010 wordt er gesproken over drie huidlagen: de bovenste laag, de middelste laag en de diepste laag. Waar komen dan die tien lagen vandaan? Het kan best dat die vliesdunne hoornhuid minimaal tien laagjes dode cellen heeft. Het zou dus kunnen betekenen dat ze met die oppervlaktehuid gewoon de hoornhuid bedoelen. In dat geval betekent NutriumMoisture helemaal geen doorbraak, maar meer van hetzelfde.
Verder is er de boeiende vraag waarmee de huid precies wordt gevoed. Het gaat om sojaolie en natuurlijke vetstoffen. Tenminste, op de Amerikaanse site wordt gesproken van ‘natural lipids’. In de Nederlandse informatie spreken ze van lichaamseigen vetstoffen en dat is absoluut geen correcte vertaling van ‘natural lipids’. Vreemd!

Gelukservaring
De spot zelf is een mooi voorbeeld van Doves strategie om de gewone vrouw centraal te stellen. Geen schoonheden volgens het modellenhandboek, wel leuke, aansprekende, jonge vrouwen. Eerst worden gezellig geposeerde foto’s gemaakt. De vrouw kunnen zich even model voelen. Leuk voor ze, maar een close up van de huid was eigenlijk meer op zij plaats geweest. Een serie foto’s wordt gemaakt vóór gebruik van het Dove Doucheproduct, en daarna volgt een serie na een week douchen met het product. De vrouwen krijgen op de slotdag uitvergrotingen van hun huid te zien uit de twee series. Ze zijn diep onder de indruk van het resultaat. Een mooi beeld is wanneer een vrouw helemaal stralend naar de vergrote foto’s kijkt en een van haar Dove-vriendinnen werktuigelijk bij de hand neemt. Het is alsof ze een hele indringende gelukservaring hebben. Logisch toch? Voor een beetje vrouw is een stralende huid een absolute droom. In de Dove-wereld in ieder geval wel.

Conclusie
Het lijkt ons dat NutriumMoisture geen doorbraak is. Het heeft veel weg van een gewoon hydraterend product, met een beetje soja-olie en een natuurlijke vetstof. Als Dove inderdaad doordringt tot in de levende cellen, zouden we over dat fenomeen graag onafhankelijk, bonafide, wetenschappelijk onderzoek zien. Bovendien zou het product dan naar ons idee zeer serieus klinisch getest moeten worden op werkzaamheid en veiligheid. Als de gezondheidsautoriteiten zo’n celpenetrerend product al goed keuren, dan zou je verwachten dat het alleen op recept wordt verstrekt.

Reacties

  1. Remon
    5 april 2011 - 22:51

    Mooi dat er een site is die dit soort misleidende reclames tegen het licht houdt! De markt voor cosmetica- en beautyproducten is enorm, maar verreweg het meeste bestaat uit slimme marketing, psuedo-wetenschappelijke insteken en loze beloftes. Het is soms echt onbegrijpelijk waarom het gros van deze producten gewoon geadverteerd mogen worden als intensief werkende wondermiddelen.

    Eigenlijk denk ik nu bij iedere nieuwe reclame al meteen “yeah, riiight”, het is soms jammer hoe cynisch je er wel niet van kan worden.

  2. Tjinster
    7 maart 2013 - 14:17

    Heel mooi stukje tekst. Heb mij erg vermaakt. Ik ga hem doorsturen. :-)

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online