Ditzo’s pechverzekering geen echt alternatief

30 oktober 2010

Ditzo werft klanten voor een autopechverzekering. De premie is laag, maar de dekking vervalt na één keer pech. Geen probleem zegt Ditzo, gemiddeld heeft een automobilist eens in de 7,5 jaar pech. Bij de Wegenwacht blijkt dat eens in de 18 maanden. Welke partij de pechgevallen gaat verhelpen, is nog geheim.

Rob Muntz prijst met zijn kenmerkende botheid in reclamespotjes internetverzekeraar Ditzo aan. Muntz is een interessante man als hij in eigen programma’s mensen aanpakt. Hier doet hij echter tegen betaling wat zijn opdrachtgever verlangt.
Ditzo streeft een beetje een rebels imago na, vandaar Muntz. Het doel van de internetverzekeraar lijkt om de bedaagde, suffe verzekeringswereld flink op te schudden. Maar dat moet je met een korreltje zout nemen. Ditzo is een dochter van ASR, een gevestigde maatschappij, die zijn producten vooral via tussenpersonen aanbiedt. Dat hele Ditzo-imago is bedacht voor ASR om marktaandeel in de internetmarkt te krijgen.
De pechdienstreclame is een mooi voorbeeld van hoe die rebelse strategie in de praktijk werkt. Muntz staat bij een Wegenwachtpaal en vraagt aan de centrale of ze het daar niet raar vinden dat mensen maar eens in de 7,5 jaar pech hebben, maar wel elk jaar premie moeten betalen. Muntz dendert door en zegt dat het bij Ditzo allemaal anders gaat. Daar heb je een prepaid-abonnement, dat recht geeft op één keer hulp bij pech. Genoeg vinden ze bij Ditzo, want pech – daar komt hij weer – komt immers maar eens in de 7,5 jaar voor.

Versnoepen
Die Ditzo-verzekering komt er in het kort op neer dat je ruwweg de helft betaalt van wat de ANWB vraagt. Na één keer pech vervalt je recht op hulp, maar heb je de mogelijkheid om meteen weer te betalen voor minimaal twee jaar. De pechdienst wordt niet bij naam genoemd, maar is volgens de site de grootste ter wereld. Het is niet de Wegenwacht of Route-Mobiel, want die worden op de site als vergelijkingsmateriaal gebruikt. Het verzwijgen van die naam, ook op de site, is een zwaktebod. Wat weet de klant van het vakmanschap van het personeel? Hoe groot is hun voertuigenvloot? Welk percentage van de problemen weten ze direct op te lossen? Wat zijn in de praktijk de aanrijtijden? Allemaal belangrijke vragen.
Laten we de Ditzo-dienst eens afzetten tegen marktleider ANWB. De Wegenwacht van deze organisatie heeft 2,1 miljoen leden en 1,4 miljoen pechmeldingen per jaar. Het aantal meldingen op jaarbasis bedraagt dus 66 procent van het aantal aangeslotenen. Daarmee kan in ieder geval Ditzo’s bewering over de extreme zeldzaamheid van pech het raam uit. Toegegeven, de Wegenwacht heeft veel met klein leed te maken, zoals een afgebroken sleutel of een lege tank of accu, maar ook zulke problemen zijn lastig als ze je overkomen. Ditzo-klanten zullen niet snel voor zo’n ‘kleinigheidje’ bellen. Daarmee zouden ze immers meteen hun laatste oortje versnoepen. Klanten van de Wegenwacht hebben dat probleem niet. Die bellen gewoon.
De ANWB is net zijn Wegenwachtvloot aan het vernieuwen:  630 VW Tourans en nog een paar honderd VW-bussen, moeten de 1040 wegenwachters van pechgeval naar pechgeval vervoeren. Wat zet de mysterieuze Ditzo-partij daar tegenover? Helaas, die informatie is nergens te vinden en die moet een klant wel hebben om een overwogen besluit te nemen.

Conclusie
De Ditzo-pechverzekering heeft forse nadelen. De spot schetst echter het beeld van een superieur alternatief. Het gaat om een dekking voor slechts één pechgeval. Verder is de claim over de extreme zeldzaamheid van pech zeer aanvechtbaar. Het is nog geheim welke partij de pechhulp gaat verlenen. Over de kwaliteit van die dienst valt dus niets uit te zoeken.

Reacties

  1. Aja Kitts
    27 januari 2014 - 10:30

    Thanks Scott. It is really all my Mom’s fault!

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online