De waarheid over Cool Best

29 december 2010

Cool Best presenteert zichzelf als een soort wereldmerk en een Australiër met de naam Bruce reist voor ze de wereld af, voortdurend op jacht naar het perfecte fruit. Maar in werkelijkheid is het een product van Friesland Foods. En die vruchtensappen zijn samengesteld uit concentraten, die op de wereldmarkt worden ingekocht. Maar waarom zetten ze die pakken eigenlijk in een koeling?


Marketeers zijn standwerkers die het vak voortzetten met gebruikmaking van andere middelen (vrij naar de Duitse krijgskundige Von Clausewitz). Dat betekent helaas ook dat marketeers even grote onzin uitkramen als standwerkers. De doelstelling is simpel: verleid de consument. Een heel mooi voorbeeld daarvan vormen de Cool Best-spots.
Een overdreven energieke Australiërs met de naam Bruce, reist de wereld over in zijn zoektocht naar het allerbeste fruit voor Cool Best. Want alleen het beste is goed genoeg voor dit merk. Hij beklimt bergen, trekt door oerwouden en reist onvermoeibaar van Californië, naar Spanje en door naar Brazilië.
Met deze spot wordt heel wat gesuggereerd. In de eerste plaats krijg je het gevoel dat Cool Best een internationaal merk is. Mogelijk staat het hoofdkantoor in Australië. Voor een land met een pijnlijk cultureel minderwaardigheidscomplex als Nederland is dat blijkbaar een verkoopargument.
In feite is Cool Best, net als Appelsientje, een product van Riedel, de vruchtensappendochter van zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Veel Nederlandser kan een bedrijf niet zijn.
Een tweede suggestie is dat de vruchten die in Cool Best verwerkt worden, uiterst zorgvuldig geselecteerd worden. Sinaasappels uit de VS of Spanje voldoen niet. Alleen een kleinschalige plantage in Brazilië levert precies de juiste kwaliteit. De werkelijkheid is dat Riedel zijn vruchtensapconcentraten vooral betrekt van grote producenten uit Iran, India en de VS. Ze zullen ook wel producenten uit Brazilië onder hun leveranciers hebben, maar ook dat zullen weer bedrijven zijn die grootschalig opereren. Grootschaligheid is de enige manier om te concurreren op de wereldmarkt. Je zou voor de grap de klantenafdeling van Cool Best eens moeten vragen of ze kunnen garanderen, dat er alleen sap van kleinschalig geteelde Braziliaanse sinaasappels in
hun product zit.

Verwoest
De derde suggestie zit al in de naam van het product opgesloten: Cool Best. Het spul moet koel worden bewaard, om de uitzonderlijke kwaliteit te behouden. Dat is misschien wel de grootste volksverlakkerij van het hele marketingconcept. Verse melk moet gekoeld blijven, terwijl verduurzaamde melk zo het schap in kan. Door Cool Best in de koeling te zetten, suggereer je dat het hier om een zeer vers product gaat, waar geen trucs mee zijn uitgehaald om het te verduurzamen. Het spul zo uit het schap, zit meer in de categorie gesteriliseerde melk.
De werkelijkheid is dat het niets uitmaakt hoe je die pakken bewaart. Ze zouden Cool Best ook gewoon in het schap naast Appelsientje kunnen zetten, maar daarmee wordt de zorgvuldig opgebouwde magie verwoest. En door al die poespas en onzinverhalen die rond het merk worden opgehangen, kost een liter sinaasappelsap uit de koeling van het AH-huismerk 80 cent en een liter Cool Best uit dezelfde koeling 1,10 euro. Dit zijn prijzen uit de prijslijst van bezorgdienst Albert. In een lage marge-omgeving als de supermarktsector is een prijsverschil van 30 cent op zo’n bedrag gigantisch. En om nog even aan te geven dat ze beide uit concentraat zijn vervaardigd: een liter sap van uitgeperste sinaasappels van AH kost 2,99 euro. Dat is andere koek

Conclusie
Cool Best is gewoon sinaasappelsap uit concentraat, net als zustermerk Appelsientje of het AH-huismerk. Het hele verhaal eromheen is alleen bedoeld om de klant meer geld neer te laten leggen dan voor een vergelijkbaar product waarvoor een minder grote marketinginspanning wordt gedaan. En het zal blijven werken, want mensen die A-merken kopen, voelen zichzelf ook een beetje een A-merk en dat is ze best drie dubbeltjes per pak waard. Want net als voor Heer Bommel speelt geld voor de A-merkmens geen rol. Die houding is hij aan zijn stand verplicht.  

Reacties

  1. Piet
    29 december 2010 - 16:46

    Vriend, wel of geen marketing stunt, niet elk sinaasappelsap uit concentraat smaakt hetzelfde. Qua smaak is Coolbest veel lekkerder dan appelsientje en het AH huismerk. Misschien zit er in dit kwaliteitsverschil ook een prijsverschil???!!

  2. Herman
    29 december 2010 - 21:55

    Piet,
    Volgens mij benadrukt het spotje dat koel bewaren de kwaliteit
    ten goede komt en dat is niet waar. Cool Best verkiezen boven een
    ander merk, omdat het lekkerder smaakt, is subjectief.

    Groet, Herman

  3. Jacqueline
    27 januari 2011 - 10:01

    Coolbest is erg lekker, en smaakt zeker niet hetzelfde als Appelsientje en AH Huismerk

  4. Anne
    11 april 2011 - 08:00

    Volgens mij holt de kwaliteit van Coolbest de laaste tijd achteruit. Het smaamt waterig en zoet. Er wordt ook suiker toegevoegd. Zo kun je stunten met de prijs met de Coolbest (wat de laatste tijd gebeurd). Een ontevreden voormalig fan.

  5. Gertjan
    6 mei 2011 - 11:07

    Veel (nog ongeopende kuipjes) smeerkaas hoeven ook niet gekoeld te worden.

  6. Casper
    24 mei 2011 - 14:15

    Interessant stukje. Jammer dat je het artikel per se moet eindigen met zon ondoordachte en makkelijke opmerking.

  7. Ed
    1 juni 2011 - 19:01

    Uitstekend artikel. Puur vruchtensap smaakt gewoon echt heel anders als diksap waar water aan wordt toegevoegd. Als het al beter smaakt dan andere concentraat producten neemt dat niet weg dat het onzin is om het koel te bewaren. Dat is dus inderdaad puur een marketing ding. Punt.

    Ik was lang fan van Tropicana omdat ze garanderen 100% puur sap zonder concentraat te verpakken maar het gewone sap lijkt de laaste tijd qua smaak toch ook verdacht veel op appelsientje. De huismerken van super de boer en ah leveren dan toch overtuigender verse sappen maar daar betaal je dan ook serieus meer voor. Hoewel de kans groot is dat de aardbeien en kiwis ook niet het hele jaar vers gepureerd worden. ;-)

  8. Neeltje
    30 oktober 2011 - 22:04

    Na ‘t lezen van dit artikel, moet ik m’n man dus gelijk geven.
    Coolbest wordt geprepareerd uit een concentraat.
    Eigenlijk logisch,dat is goedkoper dan sinasappeltjes vervoeren.
    Laten we dat jaarlijks maar over aan Sinterklaas.
    Verder staat ‘t ook op het pak vermeld dat het uit geconcentreerd sap vervaardigd is. En wat ik ook altijd zo frappant
    vond, was dat dit zgn verse produkt een houdbaarheidsdatum van wel 14 dagen had! Nou, zo zie je maar dat we als consument ons laten verleiden door reclame, wat ook de bedoeling is en waarin altijd wel o.a. overdreven wordt. Ook nemen we het vaak zomaar aan. Verder vind ik het wel heel lekker sap. En in sommige gevallen is de laatste opmerking misschien gerechtvaardigd, maar bij dit gaat het denk ik weldegelijk om de smaak.

  9. Beppy
    7 augustus 2012 - 17:18

    Ik hou niet van zoete drankjes. Vond Coolbest light altijd lekker fris. Mijn laatst gekochte pak smaakte opeens erg zoet. Tot mijn verbazing las ik dat er zoetstof( stevia)is toegevoegd….jammer,jammer voor mij geen coolbest light meer. Voor je het weet verlang je steeds naar zoet…bah!

  10. henk
    9 december 2012 - 19:37

    mensen, doe wat moeite voor je eten en drinken, en koop geen rommel in pakken, pers gewoon een paar sinaasappels! veel lekkerder, en dat is pas echt gezond.

  11. Filipijntje
    19 oktober 2013 - 12:28

    Ik lust sowieso geen ongekoelde vruchtensappen, maar alleen ongekoeld fruit. Coolbest dranken hebben een beslist een goede smaak, maar zo weet ik nog een aantal merken met een fijne smaak. Koop daarom alleen Coolbest als het een aanbieding is.

  12. RH
    25 juni 2016 - 21:17

    Het is een schande, en dat weet ik inderdaad al heel lang, van Coolbest en verse melk van Nutricia. Het is een schande dat een koelingsmachine in de supermarkt milieu onvriendelijk staat te draaien met honderden pakken tegelijk, terwijl de koelingswaarde in de winkel NUL komma NUL is. Dat iemand zo’n pak thuis in de koelkast zet, is een ander verhaal. Dit doe je met frisdrank meestal ook wel. Voor zo’n milieu onvriendelijk gedrag zou ik graag zien dat de supermarkt extra milieu belasting betaald!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online