NL Energie geeft Essent stoot onder de gordel

26 januari 2011

NL Energie is niets te bont als het om klanten winnen gaat. Deze keer spelen ze de nationalistische kaart. De boodschap is eigenlijk dat je door energie via Essent te betrekken, je in feite de voormalige bezetter weer binnenhaalt. Heel irritant is dat de spot bewust een verkeerde voorstelling van zaken geeft. NL Energie suggereert ten onrechte dat de Essent-klanten de prijs voor de overname moeten betalen. Maar zo werkt het helemaal niet.

De reclamebureaus hebben nationalisme als thema ontdekt. Er is de kneuterige variant, de Douwe Egberts-reclame met Doutzen Kroes  bijvoorbeeld, maar er is ook een hardere, bijna ideologische variant, zoals de Campina-melk-reclame en de Milner-spot. De Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) heeft een straatvechtersmentaliteit en daar sluit dit thema perfect bij aan.
Wat is het verhaal? Essent is in 2009 overgenomen door het Duitse RWE. Daar betaalde de Duitsers 8,5 miljard euro voor, een bedrag dat werd verdeeld onder de aandeelhouders: zes provincies en 140 gemeenten. In de NL Energie-spot wordt dit aangegrepen om Essent verdacht te maken. Op zijn Amerikaans wordt Essent met naam en toenaam genoemd. De spot is helemaal grafisch. Terwijl er een Duitse vlag in beeld is, zegt een opgewonden stem dat Essent onlangs is overgenomen door een groot, Duits bedrijf en wel voor bijna 8,5 miljard. De stem redeneert dat ze dat geld willen terugverdienen. Opeens springt er een Nederlandse vlag in beeld met daarop poppetjes die samen de Nederlandse energieconsument moeten voorstellen. De stem stelt nu een retorische vraag, ‘Doen we daaraan mee?’ Hij komt meteen met zijn antwoord, ‘Ik zeg: nein’.

Geldmachine
Hij adviseert de kijker direct over te stappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Om het effect te versterken, legt de spreekstem het accent op ‘Nederlandse’, alsof we hier te maken met een soort nationaal nutsbedrijf, in plaats van met de geldmachine van multimiljonairs Schoen en Swinkels.
De stem stelt dat NL Energie lage ‘Hollandse’ tarieven in rekening brengt. “U snapt nu waarom wij de goedkoopste zijn.”
Overtuigend? Nein, want zo werkt het niet in de economie. In de eerste plaats valt er nogal wat af te dingen op hoe goedkoop NL Energie is. Je kunt wel hard schreeuwen dat je de goedkoopste bent, maar daarmee ben je het nog niet.
In de tweede plaats zou Essent heel veel marktaandeel verliezen als RWE de overname zou laten betalen door de Essent-klanten. De truc is dat RWE met de Essent-overname schaalvoordelen creëert. Het grote Ahold kan veel goedkoper Coca Cola inkopen dan de kleine buurtsuper. Met energie werkt dat net zo.
En dat Nederlandse karakter van NL Energie? Als er morgen een grote buitenlandse partij op de stoep staat, met een mooi bod, dan wordt NL Energie met veel champagnegeknal verkocht.
Essent start overigens een procedure wegens misleiding, ondoorzichtigheid, onvolledigheid en smakeloosheid. Een kansloze operatie!

Conclusie
In deze reclame wordt ervan uit gegaan dat er nog steeds anti-Duitse gevoelens leven in Nederland. NL Energie probeert Essent in feite weg te zetten als fout na de oorlog. Deze keer zijn het geen steden die worden gebombardeerd, of fietsen die worden gepikt. Nee, deze keer is de mof bezig om de Nederlandse energieconsument uit te knijpen. Misschien is het effectieve reclame, maar klasse heeft het niet.

Reacties

  1. Peter
    27 januari 2011 - 17:14

    Deze reactie was abusiefelijk terechtgekomen bij het Nuon-stuk. Wij hebben de vrijheid genomen hem te verplaatsen.

    k.h.schepers26 januari 2011 – 16:31
    De nederlandsche energiemaatschappij is een grote oplichter die klanten veel kortingen beloofd en bij de eindafrekening foutieve (hogere)tarieven in rekening brengt en schoemelt met data van contractbegin om zodoende onterecht boetes in rekening te brengen.Ze negeert uitspraken van de GESCHILLENCOMMISSIE voor Energie en Water.Ondergetekende wacht al drie maanden na uitspraak op mijn centen Euro 250,00 Oplichters!!!!! Overigens heeft ondergetekende zo zijn twijfells ovewr de zgn .ONAFhankelijkheid van de voorzitter dezer commissie.Een blamage voor deze complete industriebranche. Bewijzen cq.correspondentie kunt u bij mij opvragen.
    mvg K.H. Schepers

  2. Sjoerd
    27 januari 2011 - 22:57

    De NEM hanteert erg lage tarieven per verbruikte eenheden energie. De vaste kosten per maand zijn bij de NEM echter veel hoger dan bij concurrerende leveranciers, inclusief die van Essent.

    Een recentelijk uitgevoerd onderzoek heeft dan ook uitgewezen dat de NEM niet de goedkoopste maar juist de duurste leverancier is voor huishoudens met een gemiddeld jaarverbruik.

    Slechts de enkeling die een gigantisch jaarverbruik heeft is bij de NEM goedkoper uit.

  3. X
    31 januari 2011 - 20:08

    Intussen een zelfde soort spot van de NEM over Eneco en Zwitserland langs zien komen op tv, dat haalt wel een beetje de NSB-angel eruit. Ben benieuwd of die tweede spot al op de plank lag

  4. Herman
    31 januari 2011 - 21:03

    X,

    Maar alleen in de spot met rwe wordt heel sterk de nadruk op
    het woordje nein gelegd, terwijl in de ander spots er gewoon nee wordt gezegd en niet b.v. non.

    Groet, Herman

  5. Chris
    9 februari 2011 - 14:54

    Niks mis mee met zulke reclame, als je het mij vraagt. Misleiden is natuurlijk fout, je concurrent voor schut zetten is juist goed!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online